رمزگشایی از پروژه سری ساخت پهپاد X-۶۵ برای مخوف ترین سازمان دفاعی آمریکا

به نقل از منابع اطلاعاتی

این فناوری به اپراتورها اجازه می‌دهد تا به جای قطعات متحرک خارجی، مانند بال‌ها و سکان‌های دم که در بیشتر هواپیماهای امروزی یافت می‌شوند، سیستم را با انفجار هوا مانور دهند.به گفته دارپا، حذف این قطعات می تواند طیف وسیعی از بهبود عملکرد را برای هواپیماهای آینده با کاهش وزن، کشش و پیچیدگی مکانیکی آنها ارائه دهد.

به گزارش نبأخبر، به نقل از Defensescoop، آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی ( دارپا) به Aurora Flight Sciences چراغ سبزی برای ساخت یک مدل از پهپادX-65 داده است که یک هواپیمای آزمایشی بدون سرنشین است که برای پرواز بدون فلپ، سکان یا سایر قطعات متحرک بیرونی طراحی شده است.

این شرکت مستقر در ویرجینیا و آژانس پنتاگون به دنبال انجام اولین پرواز X-plane در تابستان ۲۰۲۵ هستند.

ریچارد ولزین، مدیر برنامه دارپا، می‌گوید: «X-65 یک نمایشگر فناوری است، و شکل متمایز و الماس‌مانند بال آن به ما کمک می‌کند تا آنچه را که می‌توانیم در مورد AFC در آزمایش‌های واقعی و در مقیاس کامل بیاموزیم، به حداکثر برسانیم».

شرکت های Aurora Flight Sciences و Lockheed Martin هر دو در سال ۲۰۲۱ توسط آژانس دفاعی آمریکا برای انجام کار طراحی اولیه برای فاز یک برنامه کرین انتخاب شدند. Aurora سرانجام به عنوان پیمانکار فاز دو را آغاز کرد و در سال ۲۰۲۳ یک قرارداد ۴۲ میلیون دلاری دریافت کرد تا کارهای دقیق طراحی را انجام دهد و نرم افزار و کنترل های پرواز را توسعه دهد. این قرارداد همچنین شامل یک گزینه برای اغاز فاز سوم بود. به گفته دارپا ، پهپاد X-65 در مقیاس کامل ساخته شده در فاز سه بیش از ۷۰۰۰ پوند وزن خواهد داشت. طول بال های آن ۳۰ فوت است و می تواند به سرعت ۰.۷ ماخ (حدود ۵۳۷ مایل در ساعت) برسد. طراحی ماژولار دارای بال‌های بیرونی قابل تعویض و عوامل AFC خواهد بود – به این معنی که طرح‌های مختلف AFC می‌توانند در آینده بر روی هواپیمای X آزمایش شوند.

رمزگشایی از پروژه سری ساخت پهپاد X-65 برای مخوف ترین سازمان دفاعی آمریکا

طراحی شیک و آیرودینامیکی X-65 دارای عوامل AFC (فناوری کنترل جریان فعال است که از انفجار‌های هوای پرفشار از محرک‌های تعبیه شده در بدنه هواپیما برای مانور به جای سطوح کنترل متحرک سنتی مانند ایلرون‌ها بهره می گیرد) در سراسر سطوح پروازی سکو است که برای کنترل چرخش، گام و انحراف آن استفاده می شود.

این فناوری به اپراتورها اجازه می‌دهد تا به جای قطعات متحرک خارجی، مانند بال‌ها و سکان‌های دم که در بیشتر هواپیماهای امروزی یافت می‌شوند، سیستم را با انفجار هوا مانور دهند.

به گفته دارپا، حذف این قطعات می تواند طیف وسیعی از بهبود عملکرد را برای هواپیماهای آینده با کاهش وزن، کشش و پیچیدگی مکانیکی آنها ارائه دهد.

ولزین گفت: «سطوح معمولی پهپاد X-65 مانند چرخ‌های تمرینی هستند تا به ما کمک کنند تا بفهمیم چگونه می‌توان از AFC به جای فلپ‌ها و سکان‌های سنتی استفاده کرد. ما حسگرهایی برای نظارت بر نحوه عملکرد عوامل AFC با مکانیسم‌های کنترل سنتی خواهیم داشت و این داده‌ها به ما کمک می‌کند تا بهتر بفهمیم که چگونه AFC می‌تواند صنعت نظامی و تجاری را در آینده متحول کند.»

نمایشگر هواپیما از فلپ‌ها و سکان‌های مکانیکی به طور همزمان استفاده می‌کند که به‌عنوان خط پایه برای عملکرد پلت‌فرم در نظر گرفته شده‌اند، و همچنین عوامل AFC که در طول چرخه آزمایش جایگزین سطوح متحرک خواهند شد.

سازمان سری دارپا در سال ۱۹۵۸ زیر نظر پنتاگون تاسیس شد. دارپا به دلیل ترسناک بودن آزمایش‌هایش در جهان شناخته می‌شود نظیر آزمایشات هارپ که بخشی از تلاش های این سازمان برای اهداف خاص است که اکثر کارشناسان آن را صلح‌آمیز نمی‌دانند.


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید