شورای شهر به سراغ استخدام‌های شهرداری رفت، پاسخ قانع‌نکننده

جنجال استخدام‌ها در شهرداری تهران که عده زیادی آن را نامتعارف می‌دانند جعفر تشکری‌هاشمی، معاون منابع انسانی شهرداری تهران گفت : درمورد شائبات، سؤالات و شایعات درباره استخدام‌های انجام‌شده در شهرداری تهران و استخدام‌های سال ۹۲ شرکت بهره‌برداری مترو پاسخ داد و با بیان اینکه همزمان با توسعه مترو نیازمند افزایش تعداد پرسنل و نیروها […]

جنجال استخدام‌ها در شهرداری تهران که عده زیادی آن را نامتعارف می‌دانند

جعفر تشکری‌هاشمی، معاون منابع انسانی شهرداری تهران گفت : درمورد شائبات، سؤالات و شایعات درباره استخدام‌های انجام‌شده در شهرداری تهران و استخدام‌های سال ۹۲ شرکت بهره‌برداری مترو پاسخ داد و با بیان اینکه همزمان با توسعه مترو نیازمند افزایش تعداد پرسنل و نیروها بودیم، گفت: «در سال ۸۶، تعداد ایستگاه‌ها ۵۰ بوده و حالا تعداد ایستگاه‌ها به بیش از دو برابر رسیده و نمی‌توانستیم با نیروی انسانی محدود، کار را پیش ببریم.»
او با بیان اینکه شرکت مترو با کمبود شدید نیروی انسانی مواجه بود، گفت: «باید این نیروها را جذب می‌کردیم و برهمین‌اساس در سال‌های اخیر استخدام‌هایی در شرکت بهره‌برداری مترو انجام شد که عمدتا تبدیل وضعیت داشته‌اند؛ چگونه ممکن است ما توسعه پیوسته از مترو بخواهیم اما جذب پیوسته نداشته باشیم.»
او با اشاره به حادثه آب‌گرفتگی مترو در سال ۹۱ نیز گفت: «راهبر چهار قطاری که در داخل تونل وجود داشت با سرعت‌عمل و تیزهوشی از غرق‌شدن ۶ هزار مسافر در مترو جلوگیری کردند و حالا چطور ممکن است به این راهبرها بی‌سواد و بی‌تجربه بگوییم که یک‌شبه استخدام شده‌اند.»
او به وضعیت تحصیلی پرسنل مترو هم که گفته می‌شد پایین‌تر از حد استاندارد است، اشاره کرد و گفت: «۱۲ نفر دکتری، ۳۱۴ نفر فوق‌لیسانس، دو هزار و ۹۹۴ نفر لیسانس، هزار و ۵۱۱ نفر دیپلم و ۵۲۲ نفر زیر دیپلم هستند. همچنین سهم بانوان از مترو افزایش یافته، به‌گونه‌ای که در گذشته ۲۴۴ زن در مترو کار می‌کردند اما حالا این تعداد به هزار و ۴۲ نفر رسیده است. برخی موضوعات مبنی‌براینکه ۵۰ درصد نیروهای مترو بی‌سواد و مابقی نیز زیر دیپلم هستند توهین به پرسنل آموزش‌دیده و تخصصی است. کار مترو از هواپیما حساس‌تر است زیرا در یک سانحه هوایی ممکن است درنهایت ۵۰۰ نفر دچار حادثه شوند اما در مترو با هر اشتباهی، جان هزاران نفر به خطر می‌افتد.» او با اشاره به گزارش سازمان بازرسی کل کشور از وضعیت مترو و استخدام‌هایش که به نفع شهرداری نبود، گفت: «سازمان بازرسی کل کشور، سؤالات خود را برای شرکت مترو ارسال کرده اما بنا به دلایلی همچون زیادبودن حجم سؤالات و تنوع سؤالات، کارشناسان نتوانستند در زمان مقرر، پاسخ‌ها را ارسال کنند و زمانی همه پاسخ‌ها ارسال شد که گزارش سازمان بازرسی منتشر شده بود و پس از آن نیز ما توضیحاتی را به سازمان دادیم و ابهاماتشان مرتفع شد.»
تشکری‌هاشمی ادامه داد: «شهرداری تهران به دلیل مأموریت‌های جدید خود در ۱۲ سال گذشته و همچنین مأموریت‌هایی که در این سال‌ها خود برعهده گرفت و همچنین تبدیل شهرداری از یک سازمان خدماتی به نهادی اجتماعی شدیدا نیازمند نیروی انسانی گسترده بود. در ۱۲ سال گذشته اجرای پروژه‌هایی همچون ساخت دریاچه شهدای خلیج‌فارس، ساخت شهر آفتاب، رشد ۲۰۰ درصدی ناوگان عملیاتی آتش‌نشانی، احداث بوستان‌های ویژه بانوان، راه‌اندازی ۲۹ سالن تئاتر، افزایش ۲۷ سالن سینما و همچنین افزایش خطوط مترو و تکمیل پروژه برج میلاد تهران، نشان از لزوم به‌کارگیری صدها نیروی انسانی در هر یک از این پروژه‌ها بود که با مدیریت منابع انسانی با تعداد بسیار کمتری، این پروژه‌ها احداث و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.»
معاون منابع انسانی شهرداری تهران درباره به‌کارگیری نیروی انسانی در مدت ۱۲ سال دوره مدیریتی شهرداری فعلی تهران گفت: «۵۴ هزار و ۴۳۰ نفر پرسنل شهرداری تهران در سال ۱۳۸۴ و همزمان با آغاز دوره مدیریت آقای قالیباف در شهرداری تهران بود که پس از گذشت ۱۲ سال جاری، تعداد نیروهای شهرداری تهران به ۵۵ هزار و ۵۹۴ نفر رسیده؛ یعنی در تمام ۱۲ سال گذشته باوجود تعریف مأموریت‌های جدید اجرای پروژه‌های بزرگ فقط دو درصد افزایش نیروی قراردادی و استخدامی در شهرداری تهران داشته‌ایم. در طول این سال‌ها به‌کارگیری نیروی انسانی بانوان نیز از ۱۱,۳۵ به ۱۷,۰۹ افزایش یافته است. در حقیقت در این ۱۲سال شاهد افزایش ۶ درصدی حضور بانوان در مجموعه شهرداری تهران بوده‌ایم.»
معاون منابع انسانی شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود و در تشریح فرایند تبدیل وضعیت کارکنان قراردادی به ثابت و آزمایشی گفت: «در سال ۱۳۹۴ مکاتبات زیادی با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی انجام شد که درنهایت، مجوزی از این سازمان اخذ شد که براساس آن، اجازه تبدیل وضعیت پنج هزار نفر از نیروهای قراردادی به ثابت و آزمایشی داده شد؛ البته در ذیل صدور این مجوز، شروطی ازجمله تصویب اعتبار لازم برای تبدیل وضعیت این افراد در شورای اسلامی شهر تهران و برگزاری آزمون در فضای رقابتی و حدود پست‌های بلاتصدی در شهرداری تهران اعلام شد.»
معاون منابع انسانی شهرداری تهران با اشاره به اینکه ۱۴ هزار و ۷۰۷ نفر از پرسنل شهرداری تهران دارای شرایط لازم برای شرکت در آزمون استخدامی بودند، گفت: «با توجه به فیلترهایی که برای شرکت در آزمون قرار دادیم، ریزش‌هایی در این تعداد ایجاد شد ازجمله اینکه فقط افراد فوق‌دیپلم به بالا اجازه شرکت در این آزمون داشتند و باید حداقل سه سال خدمت در کادر یکی از شرکت‌های تابعه شهرداری تهران را نیز ‌داشتند. همچنین شرط دیگری گذاشته شد که حداقل باید ۵۰ درصد نمره نفر اول قبولی و ۶۰ درصد کل امتیاز پیش‌بینی‌شده توسط هر فرد کسب شود.»
علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه نیز در واکنش به گزارش معاون شهردار درباره استخدام‌های مترو با بیان اینکه بر‌اساس قانون باید شهرداری، سالانه چهار درصد تعدیل نیرو داشته باشد، گفت: «به نظر می‌رسد در بحث استخدام‌ها باید کمیته‌ای تشکیل شود تا صحت‌وسقم آن روشن شود و مشخص شود چه کسانی استخدام شده‌اند و در چه شرکت و سازمان‌هایی به‌کار گرفته شده‌اند؟» او با بیان اینکه من یک‌بار با شهرداری در‌این‌زمینه درگیر شدم اما دیدید که چه کردند و از زن و بچه و خانه‌ام عکس گرفتند، گفت: «اینها دین هم ندارند اما پیگیر این موضوعات باشید که برخی چگونه پست گرفته‌اند.»
دبیر با بیان اینکه شهرداری باید نوع ارتباطش با سازمان بازرسی کل کشور را مشخص کند، گفت: «چطور وقتی سازمان بازرسی کل کشور علیه شهرداری صحبت می‌کند، آن گزارش را قبول ندارند اما وقتی علیه شورا حرف می‌زنند، این سازمان را قبول دارند؟» او با بیان اینکه شهرداری درمورد تغییر وضعیت پنج هزار نفر از پرسنلش روال قانونی را طی کرده، گفت: «سه سال است سعی داریم بودجه را شفاف کنیم تا هیچ نیروی انسانی‌ای قایم و پنهان نشود زیرا در گذشته می‌گفتند پنج میلیارد تومان برای خاکبرداری هزینه کرده‌اند اما بعدا می‌فهمیدیم همه آن را حقوق داده‌اند ولی حالا این مسائل شفاف شده اما درمورد مترو نیز باید شفاف‌سازی شود. باید بگویم شهرداری زرنگ است و آن‌قدر قانون شهرداری‌ها پیچیده است که می‌دانند چطور فرار کنند.»
محسن سرخو، رئیس کمیته حمل‌و‌نقل پس از استماع گزارش معاون شهردار درباره استخدام در شرکت بهره‌برداری مترو با بیان اینکه استخدام‌های فله‌ای در یک مقطع زمانی معین انجام شد، گفت: «پس از آنکه این اتفاق افتاد و در جلسات مختلف کمیته حمل‌و‌نقل پس از بررسی‌های مختلف جمع‌بندی شد که استخدام در مترو ممنوع شود، قرار شد این افراد را طی دوره‌های آموزشی برای به‌کارگیری در سایر خطوط آموزش دهند.»
او با بیان اینکه استخدام‌های فله‌ای در سال ۹۲ بوده، گفت: «علاوه‌بر این تبعیض در پرداخت‌ها همچون ایاب‌وذهاب و… و عدم دریافت مزایای یکسان باعث نارضایتی و ایجاد احساس تبعیض بین پرسنل شده است.»
او با بیان اینکه در استخدام‌های سال ۹۲ با اسم و مشخصات می‌توانم بگویم این افراد نباید استخدام می‌شدند، گفت: «فرزند هنرپیشه معروف یا دو فرزند مدیرکل یکی از سازمان‌ها که در فعالیت‌های انتخاباتی نیز حضور داشته، جذب مترو شده و بدون طبقه‌بندی مشاغل بعد از دو ماه حکم ریاست گرفته، باید بگویم این مسائل است که باعث سرخوردگی پرسنل می‌شود و باید فکری به حال آن کرد.»
در ادامه، محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی با بیان اینکه بر‌اساس گزارش‌هایی که معاون شهردار ارائه کرده، طی ۱۲ سال فقط حدود هزار نفر در مترو استخدام شدند، گفت: «به نظر می‌رسد این آمار شفاف نیست و بیش از این عدد به پرسنل مترو و شهرداری اضافه شده است.»
او با بیان اینکه شهرداری در بسیاری از امور همچون امور خدماتی نسبت به برون‌سپاری اقدام کرده، گفت: «آیا نمی‌شود درباره مترو نیز با شرکت‌های خصوصی مطرح در‌این‌زمینه قرارداد بست؟ زیرا درحال‌حاضر آن‌قدر پرسنل زیاد است که حتی صندلی برای نشستن ندارند.»
همچنین اسماعیل دوستی، عضو کمیسیون حمل‌و‌نقل نیز با بیان اینکه به همکارانمان توصیه می‌کنم که رویه‌شان در این چند ماه باقی‌مانده مانند سه سال قبل باشد، گفت: «برخی می‌گویند شهرداری پنج هزار نفر استخدام داشته یا ۶۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد اما جای سؤال است که چرا تا دیروز این سخنان را نمی‌گفتید و حالا می‌خواهید به اعضای شورای بعدی نشانه و پالس بدهید.» مهدی چمران، رئیس شورای شهر نیز با بیان اینکه نمی‌شود به شایعات اکتفا کرد و باید صحت مطالب مشخص شود، گفت: «گزارش سازمان بازرسی حکم قطعی نیست اما درمورد استخدام‌های مترو برای من هم سؤالاتی وجود دارد و شهرداری باید نتیجه نامه‌نگاری‌های متعدد با سازمان بازرسی را مدون کرده و در اختیار اعضای شورا قرار دهد.»

منبع : وقایع اتفاقیه


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید