به نقل از صدانیوز ،براساس لایحه بودجه سال ۹۷ قرار بود منابع ناشی از افزایش قیمت سوخت را که حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان تخمین زده میشود به اشتغال زایی اختصاص یابد، تصمیمی که البته به دلیل مخالفت مجلس هیچگاه عملی نشد. حالا با گذشت هشت ماه از سال ۱۳۹۷ به گفته مدیرعامل شرکت بهینهسازی […]
به نقل از صدانیوز ،براساس لایحه بودجه سال ۹۷ قرار بود منابع ناشی از افزایش قیمت سوخت را که حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان تخمین زده میشود به اشتغال زایی اختصاص یابد، تصمیمی که البته به دلیل مخالفت مجلس هیچگاه عملی نشد. حالا با گذشت هشت ماه از سال ۱۳۹۷ به گفته مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت نیمی از یارانه بنزین به سه دهک پردرآمد جامعه اختصاص دارد و اگر روند مصرف به همین شکل ادامه یابد در چند سال آینده، بخش عمده بودجه کشور باید به پرداخت یارانه سوخت اختصاص یابد.
در همین حال اینگونه به نظر می رسد که برخی مسئولین معتقد هستند که درآمدهای دولت از محل آزادسازی بهای سوخت باید به صورت یارانه نقدی به اقتصاد بازگردد. در خصوص آسیبهای یارانه نقدی سوخت بر اقتصاد با یکی از اقتصاددان به گفتگو پرداختیم.
محمود جامساز در پاسخ به این پرسش که آیا در شرایط عدم ثبات اقتصادی و جابه جایی خانوارها بین دهکها طرح اختصاص درآمدهای ناشی از واقعی سازی قیمت سوخت به دهک های کم درآمد قابل اجراست؟ گفت: تا کنون طرحهای بسیار زیادی در خصوص جبران خرید ناشی از تورم طبقات آسیب پذیر داشتیم که هیچکدام یا در مرحله اجرا موفق نبوده یا طرح از ابتدا نامطلوب بودهاند.
او معتقد است که برای جبران تورم، یارانه گزینه مناسبی نیست و باید زیر ساختها، و تولید را تقویت کرد. زیرا افزایش محصول ملی باعث کاهش قیمتها و افزایش قدرت خرید مردم میشود. اگر هر بار به صورت یارانه، برای افزایش قدرت خرید به مردمکمک کنیم، این اقدام بهای صورت بلند مدت امکان پذیر نخواهد بود. همچنین این امر کمک زیادی در این شرایط (که با تورم بالابی رو به رو هستیم) به مردم نمیکند.
یکی از بزرگترینطرحهایی که با شکست مواجه شده طرح هدفمندی یارانه ها است. مقدار یارانه نقدی از زمان تعیین به دلیل تورم حاکم بر کشور دچار کاهش شدید شده و در حال حاضر هیچ گرهای از مشکلات مردم باز نمی کند. از طرفی بستههای حمایتی که به نیمی از مردم تعلق خواهد گرفت باوجود تورم بسیار بالا به سرنوشت یارانه نقدی دچار خواهد شد و ارزش چندانی نخواهد داشت.