به گزارش صدانیوز،بیش از دو سال از فیلترینگ تلگرام به عنوان یکی از پرکاربردترین پیام‌رسان برای ایرانی‌ها می‌گذرد. در این مدت پیام‌رسان‌های داخلی زیادی به عنوان جایگزین تلگرام معرفی شدند و حتی برای استفاده بیشتر و گرایش افراد به آن کمک‌ها و وام‌های زیادی نیز به آنها داده شد.

اما به نظر نمی‌رسد هیچ‌کدام آن‌طورکه انتظار می‌رفت به هدف‌های از پیش تعیین‌شده خود رسیده باشند. هر چند ممکن است برخی از آنها در گوشی‌ها نصب شده باشند اما استفاده گسترده‌ای از آنها تاکنون صورت نگرفته است. پیام‌رسان‌های داخلی از دو دسته خارج نیستند، مهندسان و برنامه‌نویسان ایرانی داشته و با کمک تکنولوژی‌های مختلف پیاده‌سازی شده‌اند یا فارسی‌سازی‌شده هستند. هرچند که ایراداتی نیز به آنها وارد است. مهم‌ترین پیام‌رسان‌های داخلی که پس از فیلترینگ تلگرام سعی در پوشش آن داشتند عبارت از بله، ایتا، گپ،‌ای گپ، سروش بودند که برخی علاوه بر انتقال پیام‌های صوتی و تصویری قابلیت شارژ کیف پول و پرداخت قبض را نیز داشتند. برای توسعه این پیام‌رسان‌ها تسهیلات و کمک‌هایی از طرف وزارت ارتباطات پرداخت شد؛ به گونه‌ای که آقای نصرالله جهانگرد، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات در مصاحبه‌های خود، حمایت از شبکه‌های اجتماعی و بومی را بخشی از حمایت دولت عنوان کرده بود و بر این نکته تاکید داشتند که به هر کدام از شبکه‌های اجتماعی و بومی ۵ میلیارد تومان کمک مالی شده هر چند جزییات بیشتری در خصوص نحوه تخصیص این کمک‌ها برای خبرنگاران را بازگو نکردند. هرچند بعدها یکی از پیام‌رسان‌ها کمک ۵ میلیاردی را ناکافی دانست و خواهان اعطای وام ۱۰۰ میلیارد تومانی کرده بود که البته دولت هم با توجه به منابع مالی محدودش آن را ناممکن دانست. چند روزی هم هست که صحبت‌هایی مبنی بر اعطای وام بیشتر و افزایش کمک به پیام‌رسان‌های داخلی مطرح می‌شود. اما آنچه برای کمک به پیام‌رسان‌ها باید مورد توجه قرار گیرد، نحوه عملکرد آنهاست. باید به این مهم اشاره کرد که پیام‌رسان‌های داخلی نتوانستند جایگاه خود را حفظ کنند که البته دلایل متعددی می‌توان برای آن عنوان کرد. به عنوان مثال زیاد بودن پیام‌رسان‌های داخلی و سردرگمی افراد در استفاده از یک پیام‌رسان، عدم اطمینان مردم به پیام‌رسان‌ها در خصوص اینکه اطلاعات و دیتاهای منتقل‌شده از سوی استفاده‌کنندگان کجا ذخیره می‌شود؛ از جمله دلایل عدم موفقیت آنهاست. هر چند «محل ذخیره‌سازی اطلاعات» در خصوص پیام‌رسان‌های بین‌المللی نیز وجود داشته اما به هر حال سردرگمی و سوالات زیادی در مورد نحوه کارکرد آنها در ذهن مخاطبان نقش بسته که بدون پاسخ مانده، همین امر باعث شده هیچ‌کدام از پیام‌رسان‌های داخلی به «پرچمدار» تبدیل نشوند. هر چند در برهه‌ای از زمان سروش را به عنوان پرچمدار پیام‌رسان‌ها تلقی می‌کردند که البته مدت زیادی نیز به طول نینجامید. کمک ۵ میلیاردی دولت به پیام‌رسان‌ها می‌توانست آنها را برای مدت دو سال سر پا نگه دارد. اما هیچکدام‌شان تاکنون نتوانستند پرچمدار شوند. بنابراین برای اعطای کمک‌های بیشتر باید مشخص شود که کمک‌های قبلی در چه حوزه‌ای بوده؛ آیا بر زیرساخت تمرکز داشته یا برای بهبود تیم فنی و انسانی هزینه شده یا حوزه تبلیغات را در بر می‌گرفت. نکته بعدی که باید در خصوص پیام‌رسان‌ها توجه شود، فرهنگ‌سازی برای جلب تمایل افراد به استفاده از آنهاست. این فرهنگ‌سازی باید بر المان‌هایی باشد که در نهایت به جذب اعتماد افراد بینجامد چرا که برای رقابت با پیام‌رسانی مانند تلگرام که با تیم کوچک خود این‌گونه مورد توجه قرار گرفته یا واتس‌اپ که کل دنیا از آن استفاده می‌کنند و مخاطبان‌شان نیز روز به روز افزایش می‌یابد، باید به چیزهای دیگری توجه کرد. شاید یکی دیگر از دلایل عدم استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی، بهره نبردن از ارزش‌های خلاقانه است. با وجود اینکه بیش از دو سال از فیلترینگ تلگرام می‌گذرد ولی آن‌گونه که مشخص است پیام‌رسان‌های داخلی به جایگاهی که هدفگذاری شده بود، نرسیدند. ۵ پیام‌رسان داریم در حالی که هر کدام نهایتا یک تا دو میلیون کاربر دارند. چیزی که هست شاید بودجه‌هایی که تزریق و کمک‌هایی که انجام شد مانند اعطای کمک‌ها و وام‌های بلاعوض نتوانست پیام‌رسان‌های داخلی را به محبوبیت و شهرت برساند. اولین پیشنهاد برای بهتر شدن عملکرد پیام‌رسان‌های داخلی رسیدن به اجماع و ارایه تنها یک نسخه از پیام‌رسان داخلی است تا با قدرت کار خود را ادامه دهد که مشکل پراکندگی و تعدد پیام‌رسان‌ها نیز حل می‌شود. در این صورت کار فرهنگ‌سازی راحت‌تر شده و اعتماد افراد نیز زودتر جلب می‌شود. در واقع اجماعی که افراد برای استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی دارند، در خصوص داخلی‌ها ندارند. پیشنهاد دیگر نیز رفع باگ‌هاست. به‌طور مثال اگر یک پیام‌رسان داخلی را نصب کنید، ممکن است با مشکلاتی از قبیل «نمایش خطا»، عدم پردازش به موقع داده‌ها یا کندی در سرعت مواجه شوید. شاهد بودیم پس از فیلترینگ تلگرام که بخش زیادی از بار نقل و انتقال داده بر برخی پیام‌رسان‌های داخلی افتاد، مدیریت ضعیف بود و پیام‌ها به جای اینکه چند ثانیه‌ای به مقصد برسند، چند دقیقه طول می‌کشید که ارسال شوند که این امر ماهیت و هدف یک پیام‌رسان را زیر سوال می‌برد. فکر می‌کنم زیرساخت فراگیر شدن استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی باید به‌روزتر شود و در این راه از سرورهای قوی‌تر کمک گرفته و بر بخش «کلود» نیز تمرکز بیشتری شود. در واقع باید بتوانند علاوه بر چابکی و به‌روز بودن، امنیت را نیز برقرار کنند تا کاربران مطمئن شوند که اتفاق خاصی نمی‌افتد و پیام‌رسان می‌تواند به صورت مستقل کار خودرا ادامه دهد. به هر حال امیدواریم و دوست داریم از محصولات بومی استفاده کنیم اما باید کیفیت لازم را داشته باشد. وقتی کسی چند سال از تلگرام یا واتس‌اپ استفاده کرده، سخت است پیام‌رسان خود را به اپلیکیشنی تغییر دهد که شاید خیلی از قابلیت‌ها را ندارد. بنابراین باید آن خصوصیات را داشته باشد و بر لبه تکنولوژی قرار بگیرد، امنیت را حفظ کند، سریع باشد، امکانات مختلف را داشته باشد. در این صورت است که می‌تواند تا حدی موفق باشد و ترجیحا اینکه یک نسخه خیلی خوب داخلی را به مخاطب نشان دهد. وگرنه کمک‌ها و پول‌هایی که داده می‌شود، هدر می‌رود در صورتی که می‌توانستند در جایگاه‌های دیگر و به شکل بهتری مورد استفاده قرار گیرند.


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید