سهم اندک ایران از کیک تجارت جهانی

به نقل از کارشناسان اقتصادی

طبق آمارهایی که از وضعیت تجارت بین‌الملل در سال 2018 منتشر شد، چشم بادامی ها توانستند با ثبت حدود 2هزار میلیارد دلار صادرات، بیش از 12 درصد از کل صادرات جهان را از آن خودشان کنند و پا به پای امریکایی ها سهم قابل توجهی از تجارت جهانی را به دست آورند.

به گزارش نباء خبر، در دو دهه اخیر چینی ها روابط سیاسی متناسبی با ایران برقرار کردند و به تناسب آن روابط تجاری شان با ایران افزایش پیدا کرد و توانستند شریک نخست تجاری و اقتصادی ایران شوند. ‎

طبق آمارهایی که از وضعیت تجارت بین‌الملل در سال 2018 منتشر شد، چشم بادامی ها توانستند با ثبت حدود 2هزار میلیارد دلار صادرات، بیش از 12 درصد از کل صادرات جهان را از آن خودشان کنند و پا به پای امریکایی ها سهم قابل توجهی از تجارت جهانی را به دست آورند.
‎این غول اقتصادی آسیا و به نوعی جهان به دلیل منبع انتشار ویروس ناشناخته کرونا در کشورش روند تجاری و اقتصادیش رو به کاهش رفت؛ از سوی دیگر تقاضای پایین نفت در بازارهای جهانی و تحریم های ناجوانمردانه امریکایی ها به کشورمان عاملی بر پایین آمدن سطح تجارت اش با ایران شده است.
‎برای اینکه بیشتر از وضعیت این روزهای تجارت ایران و چین آگاه شویم گفتگویی ترتیب داده ایم با « مجید رضا حریری» رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین که در ادامه می خوانید:
‎تجارت با چین مطلوب است
‎او در این باره می گوید:«چینی ها همه نوع کالا به جز نفت از ما خریداری می کنند و حتی می توانم بگویم بیشتر از سال های قبل از ایران کالا خریداری می کنند؛ به طور میانگین سالیانه بین 8 تا 10 میلیارد دلار کالاهای غیر نفتی به چین صادر می شود و هنوز این میزان صادرات با شرایط کرونا و تحریم ها برقرار است.»
‎وی ادامه می دهد:«طبق آمارهای منتشر شده در 5 ماه اخیر کل صادرات غیر نفتی ایران به سرتاسر دنیا 40 درصد افت داشته که برای چین کمتر از 30 درصد است؛ اینکه در صحنه تجارت بین المللی سهم ایران از کیک تجارت خارجی دنیا روز به روز کم تر می شود این یک بحث جدا گانه ای است.»
‎رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین خاطرنشان می شود:« مبادله تجارت بین ایران و چین بسیار مطلوب است، به طوری که در سال 2020 تراز تجاری ما بیشتر از سال 2019 بوده است.»
‎او در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره اینکه آمارها چیز دیگری را نشان می دهد؟ می گوید:« بنده عدد و ارقام نمی گویم، اما تصور کنید اگر عدد فرضی تجارت ما در سال جاری 10 و در سال گذشته این عدد فرضی 13 باشد، به نوعی مبادله تجاری بین ایران و چین 30 درصد کمتر از سال گذشته مثبوده است، در نتیجه مبادلات کاهش یافته اما قدر نسبی میزان تجارت بالا رفته است، یعنی اینکه از مجموع صادرات کالاهای غیر نفتی ما 25 درصد به چین ارسال شده که امسال حدود 30 درصد قدر نسبی کالاهای غیر نفتی صادراتی ما بوده است و این نشان می دهد که سهم ما در تجارت با دنیا کوچک شده اما با چین رو به افزایش است.»
‎چین مهم ترین مقصد صادرات کالاهای ایرانی
‎وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما درباره اینکه تراز تجاری بین دو کشور به چه شکل است و ایران بیشتر چه نوع کالاهایی را به چینی ها می فروشد؟ می گوید:« با احتساب صادرات نفت تا سال 2019 که آمارها منتشر شد و قابل ارزیابی است تراز همیشه به سمت ایران مثبت بوده است ، اما احتمال دارد امسال این تراز منفی شود، خرید ما از چین همان خریدی است که از سایر کشورها خریداری می کنیم، مانند مواد اولیه ، قطعات یدکی، ماشین آلات، تکنولوژی و کالا های اساسی است به جز این کالا ها کالای دیگریخریداری نمی شود، چرا که حدود 2400 تا 2500 کالا ممنوع واردات به کشور وجود دارد.»
‎آن طور که «حریری» می گوید:« بازار صادراتی که با عراق و افغانستان داریم غالبا کالاهای مصرفی مانند لبنیات، شیرینی، شکلات، سیب زمینی، پیاز، حبوبات و…است، اما بیشتر کالاهای صادراتی به چین کالاهای پتروشیمی، معدنی، زعفران،خشکبار، کالاهای صنایع دستی مانند فرش و…و در حال حاضر چین به عنوان بزرگترین بازار صادراتی کالاهای غیر نفتی ایران به حساب می آید.»
جلسه آنلاین تجاری بی فایده است
‎رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما درباره اینکه چرا آن طور که باید نتوانسته ایم از بازار بیش از یک میلیارد نفری چین کسب درآمد داشته باشیم؟ و آیا کم کاری تجار ما در معرفی و بازاریابی است؟ می گوید:« ما می توانیم درآمد صادراتی کالاهای غیر نفتی را افزایش دهیم و نباید مشکلات را به گردن تجار انداخت، تجار همانند سایر شهروندان یک پاسپورت در جیب شان دارند، تجار با وجود تحریم ها نمی توانند به راحتی شرکت های صادراتی بین المللی راه اندازی کنند و نه می توانند حساب بانکی در خارج از کشور راه اندازی کنند، تجارت ابزار مورد نیاز خودش را می خواهد؛ ابزار تجارت شامل بانک، حمل و نقل ، مسافرت برای بازاریابی و تاسیس شرکت در کشور هدف است، که در یک دهه اخیر محدودیت شدید پیش پای تجار قرار دارد.» ‎او می افزاید:« در ابتدای سال 2020 پروژه ای را در اتاق بازرگانی ایران و چین راه اندازی کردیم به نام «پروژه ملی توسعه صادارات کالا به چین» که متاسفانه ویروس کرونا این پروژه را از بین برد، چرا که ما باید حضورمان را دربازار چین قوی تر می کردیم و هیئت های بازارابی ما باید به بازار چین ورود پیدا می کردند و از نمایشگاه های چین بازدید می کردند و قرار بود نشست های تجاری با تجار چینی و مسئولان این کشور اجرا کنیم که فعلا این پروژه متوقف شد و قرار است برنامه را تغییر دهیم و در حال حاضر به دو شکل به آن می پردازیم یک اینکه کالاهایی که صادرات آن را داریم حجم آن را افزایش دهیم و دومین نگاه ما این است که کالاهایی را که تاکنون صادر نمی کردیم بستر صادراتی آن را بر اساس نیاز بازار چین فراهم کنیم.» ‎«حریری» یادآور می شود:« یکی از ابراز تجارت رفت و آمد است و اینکه به دلیل شرایط کرونایی تجار ما نمی توانند سفر کنند که محدودیت هایی در توسعه صادرات به وجود می آید، گرچه جلسات آنلاین بین تجار ایران و چین برگزار می شود اما نتیجه موفقی از این نوع جلسات رخ نداده است و به دنبال برقراری جلسات حضوری هستیم، چون باید طرفین خریدار و فروشنده کالا به شکل مفصل بحث کنند و درباره تمامی نکات معامله باید تبادل نظر شود، یا شاید هم ما بلد نیستیم از این جلسات بهره کافی ببریم، ما فعلا در داخل کشور با تجار خودمان هماهنگی های لازم را انجام می دهیم تا بتوانیم توسعه صادرات کالا به چین را افزایش دهیم.»


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید