وجود ۱۴ هزار کیلومتر خط آهن تا پایان سال ۱۴۰۰

به گفته اسلامی وزیر راه و شهر سازی

وضعیت شبکه ریلی کشور در اول دولت یازدهم ۱۰ هزار و ۷۰۰ کیلومتر بوده و تا پایان سال آینده از ۱۴۰۰۰ کیلومتر عبور خواهد کرد. ۵ استان در این دولت به شبکه ریلی متصل شد و تا پایان دولت ۴ استان دیگر هم به شبکه ریلی متصل خواهند شد.

به گزارش نباءخبر، وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ساماندهی پایانه‌های مرزی از روزهای آینده با مرز بازرگان شروع می‌شود، گفت: ظرفیت بنادر در نیمه سال آینده از ۲۸۵ میلیون تن عبور خواهد کرد، یعنی حدود ۱۰۰ میلیون تن ظرفیت‌سازی در توسعه بنادر داشتیم.
محمد اسلامی، اظهار داشت: حمل‌ونقل کشور به ویژه در بخش زیرساختی در ۸ سال متحول شده است. وی ادامه داد: وقتی صحبت از حمل‌ونقل هوشمند می‌کنیم هم زیرساخت در حوزه راه و هم سیستم‌های پایش، کنترل و سیستم جامع و یکپارچه حوزه لجستیک، مورد نظر است؛ یعنی از مبدأ تا مقصد جابه‌جایی بار و مسافر در یک فرایند تعریف شده، با استفاده بهینه از زمان و منابع، به گونه‌ای مدیریت کرد که ایمنی، بهره‌وری و اعتماد به عملکرد در یکجا قابل پایش و رؤیت مستمر باشد، تفاوت این روند با گذشته این است که بازیگران زیادی در صحنه حمل‌ونقل بودند که درآمدهای زیادی داشتند اما هیچ کدام مسئولیتی نداشتند و عملاً به جای اینکه تأثیر‌گذار و پیش برنده اهداف باشند بر مشکلات حمل‌ونقل اضافه می‌کردند. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این تغییر روند از وضعیت سنتی به پیشرفته در قالب این ۳ مشخصه، از مشخصه‌های نظام هوشمند است؛ در دهه فجر از ۳۱ سامانه در همین راستا رونمایی شد، گام تکمیلی برای ساماندهی نظام حمل‌ونقل را که در قالب شرکت‌های بزرگ و کارآمد است تا پایان دولت، به انتها می‌رسانیم، در این نظام، عملکرد ناوگان تا انتهای فرسودگی ادامه نخواهد داشت. اسلامی بیان کرد: فرسودگی مخاطراتی برای ایمنی حمل‌ونقل و همچنین افزایش آلاینده‌ها دارد، با ساماندهی نظام حمل‌ونقل دیگر مخاطراتی که ناشی از فرسودگی ناوگان است، رخ نخواهد داد، فعالیت ناوگان در یک چرخه تعریف می‌شود و در آن چرخه ناوگان عمر مجاز دارد، بعد از گذراندن عمر مجاز، ناوگان جدید باید به‌صورت اتوماتیک جایگزین شود، این نوع شیوه مدیریت کمک می‌کند سیاست‌ها همیشه مشخص و برنامه‌ها پایدار باشد؛ مدیریت اگر بر این ریل باشد نتایج مورد انتظار برای مسافران و هم در بخش کالا به‌دست می‌آید و رضایت عمومی ارتقا پیدا می‌کند. وی که در گفت و گو با روزنامه ایران سخن می گفت، در پاسخ به این سوال که تا سال ۱۴۰۰ برنامه سامانه‌های هوشمند حمل‌ونقل کامل می‌شود؟ بیان کرد: در فرصت باقیمانده دولت، پیاده‌سازی نظام جدید حمل‌ونقل و کامل شدن چرخه نرم افزاری و سخت افزاری انجام می‌شود. در این فرایند تحولی، نظام جدید حمل‌ونقل با پایلوت‌سازی که در حال انجام است، اجرا می‌شود.
تا پایان سال ۱۴۰۰ میزان ۱۴۰۰۰ کیلومتر خط آهن خواهیم داشت
اسلامی اظهار کرد: نکته مهم دیگر بحث توسعه راه‌آهن و شبکه ریلی کشور است، طبق تأکیدات قانون برنامه باید سهم راه‌آهن در جابه‌جایی‌ها به ۳۰ درصد برسد. افزایش خطوط، افزایش ظرفیت خطوط، اتصال به مراکز تولید بار در زمره سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی بوده که در این راستا اقدامات زیادی صورت گرفته است. وزیر راه و شهرسازی افزود: وضعیت شبکه ریلی کشور در اول دولت یازدهم ۱۰ هزار و ۷۰۰ کیلومتر بوده و تا پایان سال آینده از ۱۴۰۰۰ کیلومتر عبور خواهد کرد. ۵ استان در این دولت به شبکه ریلی متصل شد و تا پایان دولت ۴ استان دیگر هم به شبکه ریلی متصل خواهند شد.
ظرفیت جابه جایی بار از طریق راه آهن به ۱۰۰ میلیون تن می رسد
اسلامی بیان کرد: خط دوم بافق به زرین شهر، خط دوم کرج – قزوین و قزوین به زنجان هم سال آینده افتتاح خواهد شد. وی گفت: همچنین برنامه دیگر ما اتصال ریل به مراکز تولید و بار است، ۹ کارخانه در دهه فجر افتتاح شد که به خط آهن متصل است و از این مسیر ریلی ۵.۵ میلیون تن بار جذب می‌شود، در حال حاضر ظرفیت جابه‌جایی بار از طریق راه‌آهن ۵۰ میلیون تن در سال است که برنامه رساندن آن به ۱۰۰ میلیون تن است. همچنین در مسیرهایی که راه‌آهن وجود دارد سهم ۳۰ درصدی راه‌آهن را باید عملیاتی کنیم. این برنامه در دو سال آینده قابل انجام و تحقق خواهد بود.
روزانه ۳ کیلومتر به بزرگراه‌های کشور اضافه شد
وزیر راه و شهرسازی افزود: اگر این عدد را با سال‌های قبل مقایسه کنیم در زمان‌هایی رشد حمل را تا ۵۰ درصد مشاهده می‌کنید. این نشان از افزایش تولید، افزایش تحرک در اقتصاد، افزایش صادرات و واردات کشور است. افزایش رشد تجارت و جابه‌جایی ایجاب می‌کرد که ظرفیت جاده‌ها را هم ارتقا بدهیم به‌همین دلیل در دولت یازدهم و دوازدهم سالانه حداقل ۸۰۰ کیلومتر بزرگراه به بزرگراه‌های کشور اضافه شده است. با این آمار می‌توان گفت روزانه ۳ کیلومتر به بزرگراه‌های کشور اضافه شده و این دستاورد بزرگی است که در دولت یازدهم و دوازدهم محقق شده است. اسلامی ادامه داد: در ابتدای دولت ۱۲۵۰۰ کیلومتر بزرگراه در کشور داشتیم این عدد تا اواسط سال آینده از ۲۰ هزار کیلومتر عبور خواهد کرد. این یک رشد قابل ملاحظه‌ای است که در توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل و بخصوص با اولویت محورهای شریانی و کریدورها اتفاق افتاده است.
۳۱۰۰ کیلومتر آزادراه تا پایان دولت داریم
وی بیان کرد: موضوع دوم توسعه راه‌های ترانزیتی است. بسیاری از راه‌ها و کریدورهای شرق – غرب و کریدورهای شمال- جنوب به دلایلی به مرزها متصل نشده بود و براساس برنامه‌ای که طراحی کردیم اتصال کریدورهای ارتباطی به مرزها در حال انجام است، بخشی از این برنامه به انتها رسیده، بخشی هم در حال اجراست و بخشی هم در دست برنامه قرار گرفته است و به این ترتیب تمام کریدورهای کشور به پایانه‌های مرزی متصل می‌شود تا آمد و شد ترانزیتی ما از بستر ترانزیتی مناسب و با ظرفیت بالا به راه‌های بین‌المللی متصل شود. این برنامه گام دوم توسعه راه‌های کشور بود تا به کریدورهای ورودی یا خروجی ترانزیت توجه شود. وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در ابتدای دولت یازدهم ۲۱۰۰ کیلومتر آزادراه در کشور وجود داشت.


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید