وزیر راه و شهرسازی با اشاره به انعقاد قرارداد با شرکتهای چینی برای برقی کردن قطار تهران-مشهد، از انعقاد قرارداد با شرکت روسی و تولید مشترک ۶ هزار واگن توسط ایران و روسیه خبر داد. عباس آخوندی در مجلس شورای اسلامی به تشریح سیاستهای ریلی سهگانه وزارت راه و شهرسازی در برنامه ششم پرداخت.وی بیان کرد: […]
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به انعقاد قرارداد با شرکتهای چینی برای برقی کردن قطار تهران-مشهد، از انعقاد قرارداد با شرکت روسی و تولید مشترک ۶ هزار واگن توسط ایران و روسیه خبر داد.
آخوندی با تشریح جزئیات سیاست شهرسازی ریل پایه گفت: اصلیترین کار برای تحقق این سیاست اتصال شبکه راهآهن سراسری به شبکه ریلی شهری در همه شهرهایی که دارای قطار شهری هستند،بود که انجام شد به طور مثال ایستگاه قطار همدان که قرار بود در ۱۵ کیلومتری این شهر احداث شود به داخل شهر همدان انتقال یافت و به کانون توسعه شهر تبدیل شد، در ارومیه نیز این سیاست پیاده شد.
آخوندی از اجرای سیاست راهآهن حومهای برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی خبر داد و افزود: در قالب این سیاست مردم به جای خودرو در سفرهای بین شهری از ریل استفاده خواهند کرد به این منظور خطآهن ویژه به سمت قم، گرمسار و غرب کشور طراحی و اجرا شده است به این منظور ۱۵۰۰ واگن مسافری فقط به این خط آهن اختصاص یافته است.
وی ادامه داد: در مشهد، گلبهار، اصفهان، نجف آباد، بهارستان، شیراز و تبریز و کلیه شهرهای حومه آنها تردد از طریق ریل انجام میشود.
وزیر راه و شهرسازی توسعه شبکه راهآهن ایران را سومین سیاست وزارتخانه متبوعش اعلام کرد و افزود: اکنون راهآهن کشور را به راه آهن کشورهای افغانستان، عراق، ترکمنستان و سایر کشورهای منطقه متصل کردهایم، همچنین سیاست حمل و نقل بندر – ریل و سیاست حمل و نقل جاده – ریل را به اجرا گذاشتهایم.
به گفته آخوندی سهم حمل و نقل بار از طریق ریل با افتتاح خطوط دوم و سوم راهآهن سراسری، ۵۵ میلیون تن به ظرفیت گذشته که ۷۴ میلیون تن بود، افزوده شده است.
وزیر راه و شهرسازی افزود: سن لکوموتیو و واگن را از ۶۴ سال به ۴۵ سال کاهش دادهایم و به زودی واگنهای با عمر ۳۵ سال را هم کنار خواهیم گذاشت. به این منظور ۲۰۰ واگن جدید مسافری با ۶۰۰ میلیارد تومان خریداری و جایگزین کرده ایم.
آخوندی از انعقاد قرارداد با شرکت روسی و تولید مشترک ۶ هزار واگن توسط ایران و روسیه خبر داد.
وی هر متر ریل گذاری را دارای ۵ میلیارد تومان هزینه دانست و افزود: وزارت راه و شهرسازی از طریق جذب سرمایهگذار خارجی از طریق قرارداد فاینانس منابع مورد نیاز توسعه ریل در کشور را تامین کرده است نمونه آن قراردادی به ارزش ۲٫۵ میلیارد دلار با کشورچین است.
آخوندی همچنین از انعقاد قرارداد با شرکتهای چینی برای برقی کردن قطار تهران – مشهد خبر داد.
وزیر راه و شهرسازی با یادآوری انعقاد موافقتنامه مشترک این وزارتخانه با وزارتخانه های صنعت و تعاون گفت: در این موافقتنامه که در سال ۹۳۳ منعقد شد اعلام کردهایم وزارت راه و شهرسازی کل ریل داخلی تولید شده را خریدار است.
منبع: افکار نیوز