رئیس دیدهبان شفافیت و عدالت از ماجرای عضویت همسر و دختران یک وزیر در شرکتهای مختلف پرده برداشت وی ادامه داد: مطمئناً در چنین شرایطی قاضی زیر اعمال نفوذ نخواهد رفت و نهایتاً اینکه آن ستاد تحت نفوذ نخواهد بود و مردم اعتمادشان بیشتر جلب میشود. دوم، اینکه رسانهها و نهادهای مردمی آزادی تضمین شدهای […]
رئیس دیدهبان شفافیت و عدالت از ماجرای عضویت همسر و دختران یک وزیر در شرکتهای مختلف پرده برداشت
وی ادامه داد: مطمئناً در چنین شرایطی قاضی زیر اعمال نفوذ نخواهد رفت و نهایتاً اینکه آن ستاد تحت نفوذ نخواهد بود و مردم اعتمادشان بیشتر جلب میشود. دوم، اینکه رسانهها و نهادهای مردمی آزادی تضمین شدهای دارند، مثلاً سازمان دیدهبان شفافیت و عدالت، کار بازرسی انجام میدهد، کار دادستان را انجام میدهد.
رئیس سازمان دیدهبان شفافیت و عدالت درباره تأسیس این سازمان مردمنهاد گفت: وقتی ما پروندهای را به دادستانی کل کشور ارسال کنیم، با کسی که بهصورت انفرادی این کار را انجام میدهد قطعاً متفاوت خواهد بود و در واقع سازمانهای مردمنهاد وظایف حکومتها را بهصورت رایگان انجام میدهند.
وی درباره مراحل فساد سیستمی اظهار داشت: فساد سیستمی زمانی رخ میدهد که دستگاههای مسئول در مبارزه با فساد خود نیز دچار فساد شوند، از اینجا و در مرحله بعدی، فساد تا جایی پیش میرود که مفسدین در مجاری تصمیمگیری کشور نفوذ میکنند.
توکلی در مورد وضعیت فساد سیستمی در کشور گفت: کشور ما در حال حاضر تا حدودی وارد مرحله دوم شده است. در مجلس گذشته خواستیم ساختارها را اصلاح کنیم ولی برخی نگذاشتند، مثلاً مجلس دهم در حال تصویب برنامه ششم توسعه بود، مادهای در آن گنجاندند که به قبل از سال ٩٢ برگردیم.
وی ادامه داد: در سال ٩٢ ما تلاش کردیم که قیمت خوراک پتروشیمیها را اصلاح کنیم و اعتراض داشتیم که چرا خوراک پتروشیمی اینقدر ارزان در اختیار آنان قرار میگیرد.
توکلی از فساد رسانهها سخن گفت و اظهار داشت: ما توانستیم مقداری این مسئله را کنترل کنیم، اما رسانهها علیه بنده و چند نماینده اصولگرای دیگر مطلب نوشتند و انتقاد کردند، دلیل این امر این است که برخی از همین رسانهها نیز فاسد هستند. در کمیسیون تلفیق لابی کردند و این نرخ را باز هم به نرخ قبلی بازگرداندند. جالب است بدانید این لابی را یک نماینده سابق مجلس انجام داد و در حال حاضر رئیس سندیکای کارفرمایی پتروشیمی است.
کاندیدای انتخابات دوره ششم و هشتم ریاست جمهوری پیرامون فساد اقتصادی گفت: وقتی افرادی در مجاری تصمیمگیری نفوذ میکنند پدیدهای بهنام فساد قانونی رخ میدهد. البته رهبر انقلاب سالهای پیش فساد قانونی را مطرح کرده بود و برای اکثر مسئولان سؤال بود که منظور رهبر انقلاب از فساد قانونی چیست. وقتی فساد قانونی رخ میدهد در واقع شما باید با قانون مبارزه کنید که این شدنی نیست و مبارزه با این نوع فساد، مانند باز کردن معبر در میدان مین است.
رئیس پیشین مرکز پژوهشهای مجلس ادامه داد: یک جرمشناس آمریکایی جرمی را تعریف کرد بهنام جرم یقهسفیدها که عبارت است از کسانی که بهاصطلاح جنتلمن هستند و در پستهای حساس قدرت اعمال نفوذ دارند. از طرفی دیگر ممکن است فردی در بانک با یک امضا اعتباری کلان به فردی فاسد بدهد و مصون باشد و محترم شمرده شود، که به اینها «یقهآبیها» میگویند.
توکلی ادامه داد: فرق یقهآبیها و یقهسفیدها این است که قربانیان یقهسفیدها در دسترس هستند، بنابراین نگوییم دانهدرشت بلکه بگوییم یقهسفید، چرا که اگر یقهسفیدی نباشد اساساً دانهدرشتی وجود نخواهد داشت، این مسئله خیلی مهم است که اگر ما میخواهیم با فساد مبارزه کنیم، کجا را باید بزنیم.
وی رشد تمایلات اشرافی و رفاهطلبی در مسئولان را یکی از مهمترین علتهای گسترش فساد دانست و گفت: اگر مسئولی رفاهطلب شد؛ تابع مطلوبیت او و گرایشهای او تغییر میکند و مثلاً هنگام توزیع منابع، قطعاً حامی مرفهین خواهد بود و نیازمندان واقعی را مدنظر نخواهند داشت.
توکلی «درهای چرخان» را یکی دیگر از علل فساد دانست و اظهار داشت: در این روش فساد، افراد ژست رفتن میگیرند اما در واقع این عمل رخ نمیدهد و مثلاً از بخش دولتی به بخش خصوصی و یا بهعکس میروند، مثل آقای نعمتزاده که حدود ۴٠ سال در بخش عمومی کار میکند و بعد به بخش خصوصی میآید و در عرض ٣ سال ١٠٠٠ میلیارد درآمدزایی میکند و امروز همسر و دختران او در تعداد زیادی از شرکتها عضو هیئت مدیره، مدیرعامل یا رئیس هستند!
این نماینده سابق مجلس بحث «تضاد منافع» را مطرح کرد و در تعریف آن گفت: وقتی فرد در موقعیتی قرار میگیرد که بین انتخاب منافع خودش و منافع عمومی قدرت دارد یکی را انتخاب کند در واقع تضاد منافع رخ داده است و معمولاً افراد منفعت شخصی را در نظر میگیرند، البته هر جایی که تضاد منافع پیش بیاید لزوماً فساد رخ نخواهد داد اما افراد در معرض فساد هستند. در برخی موارد هم قوانین مانع فساد میشوند.
توکلی ضمن انتقاد از حضور نهاوندیان از بخش خصوص در بخش دولتی گفت: این بدان معنی نیست که فساد صورت گرفته است بلکه این انتصاب فرد را در معرض فساد قرار میدهد.
رئیس پیشین مرکز پژوهشهای مجلس ادامه داد: طرحی در مجلس مطرح شد که مبلغ حقوق نمایندگان در معرض عموم باشد و این طرح ما بود، اما وقتی گزارش از کمیسیون بیرون آمد «و عموم مردم» از آن حذف شده بود که با پیگیریها، مجدداً به متن اضافه شد و حذف این عبارت اقدام یکی از نمایندگانی بود که در ٧ شرکت عضو هیئت مدیره بوده است.
توکلی با تأکید بر “باید سازمانهای مردمنهاد را گسترش دهیم” گفت: علت اهمیت سازمانهای مردمنهاد این است که قانوناً اجازه شکایت دارند و میتوانند نظارت خوبی را بر عملکرد دستگاهها داشته باشند. از دیگر اختیارات این سازمانها این است که میتوانند اعلام جرم کنند. از طرفی دیگر هر سازمان مردمنهادی که ٣ بار اعلام جرمش رد بشود، جریمه خواهد شد و یک سال از این حق محروم خواهد شد و از این رو سازمانهای مردمنهاد باید حرف دقیق و مستندی بزنند و این اختیارات و قدرت سازمانهای مردمنهاد کاملاً مردم سالارانه است.
وی ضمن توصیه به دانشجویان برای عضویت در سازمان مردمنهاد عدالت و شفافیت گفت: شما دانشجویان میتوانید کمک بسیاری به ما کنید و از طرفی این سازمان حقوق بسیاری از جمله حق تجمع و راهپیمایی دارد و شما میتوانید کار ما را تکمیل کنید.
توکلی در پاسخ به سؤال دانشجویی که درباره علت عدم رسیدگی به پرونده محمدرضا نعمتزاده پرسیده بود، گفت: از طرفی قوه مجریه مقصر است زیرا ما نامه زدیم به رئیس جمهور و از ایشان خواستیم توضیح بدهد اما این کار را نکرد و “اگر این چنین نیست بیایید دفاع کنید و اگر نه او را عزل کنید.”، از طرفی قوه قضائیه در این امر کوتاهی کرده است که بهنظر من قصور این قوه از قوه مجریه بیشتر است.
نماینده سابق تهران در مجلس در پاسخ به سؤال دیگری مبنی اینکه آیا در قوه قضائیه نیز فساد سیستماتیک وجود دارد یا خیر، گفت: وقتی میگوییم فساد سیستماتیک شده است، بهمعنای این نیست که همه دستگاهها فاسد شدهاند، بنابراین هرچند ممکن است قسمتی از یک سازمان عملکرد خوبی در مبارزه با فساد نداشته باشد اما نمیتوان این نقص را به کل سازمان تعمیم داد.
منبع :سایت نخست نیوز