ترکیه برای حمله نظامی گسترده به شمال عراق آماده می‌شود؟

به نقل از میدل ایست نیوز

سوریه
سوریه

عراق نتایج سفر «خلوصی اکار»، وزیر دفاع ترکیه و هئیت همراه او به کشور را برخلاف سایر سفر‌های مسئولان کشور‌ها در سانسور نگه داشته، اما همه نشانه‌ها دال بر این است که این سفر اساسا به موضوع حزب کارگران کردستان (پ ک ک) ارتباط دارد؛ به خصوص پس از آنکه روز گذشته ترکیه مواضعی از حزب را در شمال اربیل بمباران کرد.

به گزارش نباء خبر، اردوغان روز گذشته اشاره کرد که امکان حمله غافلگیرانه به پ ک ک در شهر سنجار عراق وجود دارد. او گفت: عبارتی دارم که همیشه می‌گویم: ممکن است شبی غافلگیرانه بیاییم.
به نقل از میدل ایست نیوز، عراق نتایج سفر «خلوصی اکار»، وزیر دفاع ترکیه و هئیت همراه او به کشور را برخلاف سایر سفر‌های مسئولان کشور‌ها در سانسور نگه داشته، اما همه نشانه‌ها دال بر این است که این سفر اساسا به موضوع حزب کارگران کردستان (پ ک ک) ارتباط دارد؛ به خصوص پس از آنکه روز گذشته ترکیه مواضعی از حزب را در شمال اربیل بمباران کرد. این بمباران‌ها پس از آن است که «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه پس از برگزاری نماز جمعه در شهر استانبول تلویحا به حمله نظامی به این گروه در خاک عراق اشاره کرد.

اردوغان روز گذشته اشاره کرد که امکان حمله غافلگیرانه به پ ک ک در شهر سنجار عراق وجود دارد. او گفت: عبارتی دارم که همیشه می‌گویم: ممکن است شبی غافلگیرانه بیاییم.

اردوغان در گفت وگوی مطبوعاتی در پاسخ به این سوال که این اظهارات اشاره‌ای به عملیات مشترک در عراق است گفت: ترکیه همیشه برای انجام عملیات مشترک آماده است.

گفتنی است بغداد و اربیل در ۹ اکتبر ۲۰۲۰ به توافقی بر سر عادی سازی اوضاع در شهر سنجار و اخراج همه گروه‌های مسلح از این شهر و در رأس آن حزب کارگران کردستان رسیدند، اما برخی مقامات در سنجار می‌گویند این گروه پس از این توافق اقدام به تغییر لباس‌ها و مقر‌های خود کرده است.

وزیر دفاع ترکیه نیز در سفر به عراق گفت که در صورتی که دولت عراق از ترکیه بخواهد، آماده است برای اخراج حزب کارگران از سنجار به عراق کمک کند.

اکار در سفر به عراق سلسله دیدار‌ها و مذاکراتی با مقامات در بغداد داشت، اما هیچ بیانیه‌ای واضحی درباره نتایج آن و یا موضوعات مورد بررسی صادر نشد و این در حالیست که وزیر دفاع عراق با هر یک از جمعه عناد، وزیر دفاع عراق، مصطفی الکاظمی، نخست وزیری، برهم صالح، رئیس جمهوری، عثمان الغانمی، وزیر کشور، نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان، مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان و مسعود بارزانی، رئیس حزب دموکرات کردستان دیدار و گفتگو کرد.

در پایان سفر وزیر دفاع ترکیه تاکید کرد که مرحله آتی شاهد تحولات مهمی در سطح همکاری آنکارا با بغداد و اربیل در زمینه مبارزه با تروریسم خواهند بود، اما در مقابل مسئولان عراقی فقط به اشاره به تحکیم روابط بین دو کشور اکتفا کردند.

منابع سیاسی در بغداد به العربی الجدید گفتند که هیئت ترکیه در سفر به عراق بر پرونده تهدیدات حزب کارگران کردستان به صورت اساسی متمرکز بود و بغداد را بر سر دوراهی قرار داد: اعمال کنترل بر مرز‌های خود و جلوگیری از هرگونه تهدید برای همسایگان و یا اجازه به آنکارا برای دفاع از امنیت خود.

یک نماینده پارلمان عراق به العربی الجدید گفت که نشانه‌ای از حمله نظامی جدید ترکیه به شهر‌های عراق در اقلیم کردستان نظیر سیدکان، سوران، حفتانین، زاخو و سایر شهر‌ها که عناصری از پ ک ک در آن حضور دارند و از مرز‌ها به ترکیه حمله می‌کنند، وجود دارد.

وی اشاره کرد که ترکیه پیشنهاد کمک به بغداد و اربیل برای باز پس گیری کنترل مرز‌های خود در مناطق حضور پ ک ک را داده است، اما گفت که حساب‌های داخلی مربوط به برخی نیرو‌های سیاسی و گروه‌های مسلح وجود دارد که دیدگاه دیگری درباره این موضوع دارند.

این نماینده پارلمان احتمال داد که ناتوانی بغداد و اربیل در انجام اقدامی موثر و اتخاذ موضعی واضح منجر به آغاز عملیات جدید و گسترده ترکیه در عراق در دو ماه آینده خواهد شد.

از طرفی دیگر «ماجد شنکالی»، از سران حزب دموکرات کردستان اشاره کرد که هدف اصلی سفر وزیر دفاع و رئیس ستاد ارتش ترکیه به بغداد، اخراج حزب کارگران کردستان از سنجار، مخمور و قندیل و سایر مناطق است پس از هماهنگی با بغداد و اربیل است.

وی بعید دانست که توافقی بین ترکیه، بغداد و اربیل درباره حمله نظامی علیه حزب کارگران کردستان صورت گرفته باشد، اما تاکید کرد که پ ک ک خود برای برای یک رویارویی نظامی فراگیر آماده خواهد کرد.

در مقابل «کفاح محمود»، پژوهشگر کرد در گفت وگویی با العربی الجدید گفت که عملیات بمباران ترکیه علیه حزب کارگران طی سال‌ها ادامه دارد و با سفر یا دیدار دیپلماتیک بین مسئولان عراق و ترکیه ارتباطی ندارد.

در همین راستا، روزنامه «المدی» نزدیک به دولت اقلیم کردستان به نقل از یک منبع مطلع از گفتگو‌های عراق و ترکیه گفت که انکارا به بغداد در آخرین روز از سال گذشته اعلام کرد که اگر عراق نتواند حزب کارگران را اخراج کند، قصد حمله گسترده علیه پ ک ک را دارد.

این منبع بیان کرد که سفر هیئت ترکیه به عراق برای تاکید بر هشدار‌ها و ارائه کمک به عراق بود و مهلتی به عراق داده شد تا پرونده حزب کارگران در خاکش را به سرانجام برساند.

این روزنامه به نقل از «هریم کمال»، عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق نوشت که ترکیه قصد انجام حمله نظامی گسترده علیه پ ک ک با توجه به تغییر دولت در واشنگتن را دارد.

کمال اشاره کرد، اما عراق ممکن است فقط در صورت خروج نیرو‌های ترکیه‌ای از عراق، حل پرونده حزب کارگران را بپذیرد.

این عضو کمیسیون امنیت و دفاع گفت که ترکیه بیش از ۳۰ پایگاه نظامی در خاک عراق دارد.


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید