فاجعه پلاسکو وارد پنجمین روز شد. همزمان با عملیات امدادگران تیمهای رسانهای خاصی، عملیاتهای خود را برای بررسی رسانهای مقصران احتمالی این حادثه آغاز کردهاند به نقل از صدا نیوز ،در مهمترین آنها روز گذشته فیلمی از جلسه محمد باقر قالیباف شهردار تهران و اعضای شورای شهرتهران در دوره کنونی منتشر شد که بررسیها نشان […]
فاجعه پلاسکو وارد پنجمین روز شد. همزمان با عملیات امدادگران تیمهای رسانهای خاصی، عملیاتهای خود را برای بررسی رسانهای مقصران احتمالی این حادثه آغاز کردهاند
در واقع این فیلم چند نکته اصلی را ثابت می کند.
نکته دوم اینکه، شهرداری توان پلمپ این ساختمانهای نا ایمن را داشته و این کار را نکرده است. اهمیت این مساله از آنجایی است که برخی وابستگان سیاسی به شهرداری تهران طی روزهای اخیر عنوان میکردند که شهرداری نمی تواند این ساختمانها را پلمپ کند و صرفا میتواند نسبت به نا ایمن بودن آن اقدام کند. درحالی که شهردار تهران در این فیلم دوبار بر توانایی شهرداری برای پملپ ساختمانهای نا ایمن تاکید میکند.
نکته سوم و قابل اهمیت دیگر اینکه شهردار تهران بر وظیفه خود برای مقابله با ساختمانهای ایمن اذعان دارد و تاکید میکند. در حالی که برخی اعضای شورای شهر تهران این وظیفه بر گردن وزارت کار میدانند اما شهردار تهران در این فیلم صراحتا تاکید میکند:« من به عنوان شهردار چکار کنم ؟ در این را ببندم، بدبختشون کردم، نبندم به وظیفه ام عمل نکردم.»
نکته چهارم و تلخ دیگر این فیلم با خبر بودن شهردار تهران از وضعیت نا ایمنی پلاسکو است. او می گوید:«یعنی واقعا شما اگر ساختمان پلاسکو را وارد بشید، وحشت میکنید یعنی فردا صبح من باید ببندمش، به هرحال ببندم یا نبندم. بالاخره نبندیم دوباره سه نفر اونجا فوت کنند میگویند شهرداری تو خواب بودی به وظیفه ات عمل نکردی؟»
علاوه بر معصومه آباد، مهدی چمران میگوید: آقای پشمچیزاده معاون شهردار تهران آمار اخطارها را از سال ۹۲، ۷ بار اعلام کرده است در صورتی که در پرونده ساختمان پلاسکو از سالیان قبل از آن تا کنون ۱۴ اخطاریه داده شده است که متأسفانه مالکین به این اخطارها توجه نکردهاند.» برهمین اساس، تیم های رسانه ای خاص با انتشار صحبتهای قالیباف در آن جلسه، حرفهای امروز اعضای شورای شهر را رد کردند. در واقع شهردار تهران در این فیلم هم تاکید میکند که میتواند این ساختمانهای نا ایمن را پلمپ کند و هم تاکید میکند بنا بر برخی مصلحتها این پلمپها انجام نشده است.
نام | سمت یاتخصص | جزییات اظهار نظر |
کامبیزنوروزی | حقوقدان | این اخطارها به این معناست که شهرداری تهران به خطرات مهلک ناشی از عدم رعایت ضوابط ایمنی کاملاً آگاهی داشته است با همه اینها شهرداری به دادن اخطارهای خشک و خالی بسنده کرده و هیچ اقدام عملی مؤثری برای استفاده از اختیارات خود (مثلاً بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری) برای اجرای ضوابط ایمنی در ساختمان پلاسکو و رفع خطر از آن به عمل نیاورده است، که اگر کرده بود فاجعه به اینجا نمی رسید که شاهد شهادت آتش نشانان شجاع و از بین رفتن ساختمان و سوختن ۱۵۰۰ میلیارد تومان (حدود ۵۰۰ میلیون دلار)سرمایه این مملکت و به هم ریختن بازار و مشکلات اقتصادی بی شمار برای کسبه این ساختمان باشیم.
|
محمد سالاری | رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران | درباره پلاسکو درست است که شهرداری اخطار داده اما این نهاد متولی اصلی است، اگر چه دستگاههای دیگری ازجمله دستگاه قضائی، نیروی انتظامی و اصناف باید همکاریهایی داشته باشند. بحث اصلی این است که چرا نهتنها از فعالیت پلاسکو بلکه از فعالیت صدها ساختمان ناایمن دیگر جلوگیری نمیشود و چرا تاکنون شهردار از این موضوع گلایه نکرده است؟ چرا آن را پیگیری نکرده و از مسئولان نخواسته است؛ اگر واقعا پیگیر موضوع بودهاند؟ نخستین قصور این است که طیف گستردهای از ساختمانها در حال فعالیت هستند و استانداردهای ایمنی در آنها رعایت نشده است، در مورد آنها باید چه کنیم و اینکه آیا شهردار به وظایف خود عمل کرده است یا نه؟ صرف یک اخطار نمیشود گفت که شهردار به وظایف عمل کرده است. باید حتما از مراجع مختلف حکم قضائی میگرفت و ساختمان را تعطیل میکرد. |
علی صابری | عضو حقوقدان شورای شهر تهران | درباره ماده ۵۵ قانون شهرداریها که شهرداری معتقد است براساس آن نمایندگان مدیریت شهری نمیتوانند ساختمانها را پلمپ کنند یا دستور قضائی برای آن بگیرند، اولا معتقدم که ماده ۵۵ این پتانسیل را دارد ثانیا اگر این پتانسیل را نداشته باشد، چه کسی باید پیشنهاد اصلاح آن را بدهد؟ چرا باید بگذاریم تا یک حادثه پیش بیاید و بعد به فکر اصلاح قانون باشیم. الان این اتفاق افتاده است اما آیا یک یا دو ماه دیگر کسی به فکر پیگیری این خواهد افتاد که مأموران آتشنشانی بهعنوان ضابط قضائی مطرح شوند؟ |
امیر محمودزاده | رئیس پژوهشگاه مهندسی بحرانهای طبیعی شاخصپژوه و پژوهشگر ایمنی پلاسکو | فقط به صرف اخطار نمیشود به اینکه بهرهبرداری از یک مجتمع قدیمی متوقف شود، اکتفا کرد. موضوع این است که نگاه به این مسائل بعضا نگاه سیاسی و در گروی منافع سیاسی است. اگر واقعا این اخطارها جدی بود چرا ساختمان پلاسکو را بعد از چند بار اخطاری که میگویند دادهاند، تخلیه هرداری میتواند یک ساختمان را بهدلیل رعایتنکردن نظام مهندسی پلمب و تعطیل کند. حداقلش این است که همین ۴۰ درصدی را که میگویند اخطار دادهایم، تعطیل کنند تا شاهد حوادث فاجعهبار بعدی نباشیم. متأسفانه، یکی، دو هفته این بحثها مطرح شده و بعد مجددا تا اتفاق بعدی همه چیز فراموش میشود. نکردهاند.
|
ابوالفضل اشرفمنصوری | رئیس کانون عالی ایمنی و بهداشت کار سراسر کشور | قطعا شهرداریها و ارگانهای ذیربط این مجموعه میتوانند طبق دستورالعمل و قوانینی بر طبق ضوابط، عمر ساختمان را بررسی و سپس دستور تخریب را صادر میکنند. ما درحالحاضر، رکورددار استفاده از ساختمانها و تجهیزات مستهلک هستیم. از ناوگان هواپیمایی تا سیستمهای حملونقل کارگاهها و کارخانهایمان که جرثقیلها بوده، مستهلک هستند. تاورکرینهایی در کشور ما از سال ۱۹۷۰، ۱۹۷۱ فعالیت میکنند درحالیکه متوسط عمر مفیدشان پنج تا ۱۰ سال است و در ایران، چهار تا پنج برابر عمر مفیدشان کار کردهاند. در کشورهای دیگر، بعد از پنج تا ۱۰ سال عمر مفید این تاورکرینها، آنها را به ذوبآهن میدهند تا ذوبش کند و استفاده دیگری از آن شود. |
منبع:پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir)