نقش روانشناسی رنگ‌ها در بازاریابی

به نقل از صدانیوز ، رنگ نقشی مهمی در تصمیمات ما برای خرید ایفا می کند. هم کودکان و هم بزرگترها به رنگ های خاصی گرایش دارند. بیشتر مردم عقیده دارند که شواهد قطعی در مورد قدرت متقاعد کننده رنگ وجود ندارد، بلکه بر اساس شواهد حدسی و گفتاری است. ولی تحقیقات جامعی انجام شده […]

به نقل از صدانیوز ، رنگ نقشی مهمی در تصمیمات ما برای خرید ایفا می کند. هم کودکان و هم بزرگترها به رنگ های خاصی گرایش دارند. بیشتر مردم عقیده دارند که شواهد قطعی در مورد قدرت متقاعد کننده رنگ وجود ندارد، بلکه بر اساس شواهد حدسی و گفتاری است. ولی تحقیقات جامعی انجام شده که خلاف این موضوع را نشان می دهد.

در این مطلب، توضیح می دهیم که چگونه می توانید قدرت روانشناسی رنگ را با فعالیت های برندینگ خود ترکیب کنید و نرخ بازگشت سرمایه کسب و کار خود را به ویژه در وبسایت های تجارت الکترونیک افزایش دهید.

 

تقریباً غیر ممکن است که بخواهیم در مورد رفتار مشتری صحبت کنیم بدون اینکه اشاره ای به برندینگ کنیم. تلاش های زیادی برای دسته بندی واکنش های مشتریان (احساسات یا ویژگی های شخصیتی) بر اساس رنگ های مختلف انجام شده است، مثلاً ارتباط رنگ زد با خوشحالی یا قرمز با شجاعت. ولی حقیقت این است که هر رنگی به قدری وابسته به تجربیات افراد است که نمی توان آن را کاملاً به احساس خاصی نسبت داد.
در مطالعه ای که عنوان آن «تأثیر رنگ در بازاریابی» بود، محققان متوجه شدند که تقریباً ۹۰ درصد خریدهای لحظه ای فقط مرتبط به رنگ بود.

در مطالعه دیگری با عنوان «تأثیرات تعاملی رنگ ها»، نقش رنگ در برندینگ اثبات کرد که ارتباط بین برندها و رنگ ها به این نکته بستگی دارد که بر اساس درک مشتری چه رنگی برای آن برند خاص مناسب است. این بدان معنی است که «تناسب رنگ» قطعه ای بزرگ است که برندها برای فروش هویت خود باید از آن استفاده کنند.

استفاده مک دونالد از رنگ قرمز و استارباکس از رنگ سبز را در نظر بگیرید. در هر دو مورد، این برندها از رنگی اصلی برای نشان دادن برند خود استفاده می کنند. قرمز اغلب در ارتباط با اشتها است و به عنوان رنگ غالب برای یک رستوران بسیار ایده آل است، و استارباکس نیز به طور جدی در محافظت از محیط زیست مشارکت دارد و فعالیت های مربوط به محیط زیست خود را با رنگ سبز نشان می دهد.

در مطالعه ای دیگر با عنوان «قرمز هیجان انگیز و آبی شایسته»، این موضوع مورد تأیید قرار گرفت که قصد خرید به صورت جدی به خاطر اثری که رنگ روی درک مصرف کننده از برند دارد، تحت تأثیر رنگ قرار می گیرد. به عبارت دیگر، رنگ روی دیدگاه مصرف کنندگان از «شخصیت» برند تأثیرگذار است. برای برندی مثل نایکی که که به عنوان ورزشی و باحال تصور می شود، استفاده از رنگ هایی که روی این مشخصه ها تأکید داشه باشد ارتباطی قدرتمند با مصرف کنندگان ایجاد خواهد کرد.

در نهایت، دانشمندان اثبات کرده اند که مغز ما میانبُرها را ترجیح می دهد؛ الگوهایی قابل تشخیص که باعث می شود در هنگام خرید تصمیماتی سریع بگیریم. رنگ در توسعه هویت برند بسیار اهمیت دارد، به قدری که به عنوان ویژگی کلیدی در هنگام ساخت لوگوی برندها مورد توجه قرار می گیرد. رنگی که مرتبط با عواطف مثبت (به ویژه در مورد محصول) باشد، در نهایت مشتریان را در هنگام تصمیم گیری ترغیب می کند.

اثباتی بر اینکه رنگ اهمیت دارد

زمانی که مردم متوجه شوند که یک برند سعی دارد خود را در چه جایگاهی قرار دهد، رنگ هایی که با آن موقعیت متناسب باشد از نظر مردم مناسب تر خواهد بود.

بر اساس اعلام شرکت تحلیلی Kissmetrics، آمار زیر نشان می دهد که رنگ ها چگونه روی خرید تأثیر می گذارند:

•    در هنگام بازاریابی برای محصولات جدید، مدیران برند باید به ظاهر بصری و رنگ محصولات خود بیش از عوامل دیگر اهمیت دهند چرا که ۹۳ درصد خریداران از این عامل برای اتخاذ تصمیم استفاده می کنند.

•    در یک بررسی که اخیراً انجام شده، مشخص شد که ۸۵ درصد خریداران رنگ را به عنوان اصلی ترین عامل تعیین کننده در هنگام خرید محصول در نظر می گیرند.

•    رنگ، شناخت برند را به میزان ۸۰ درصد افزایش می دهد. شناخت برند مستقیماً روی اعتماد مصرف کنندگان تأثیر دارد.

•    رنگ های مشخص، انواع مشخصی از خریداران را جذب می کنند. قرمز، نارنجی و مشکی خریداران لحظه ای را جذب می کند، در حالی که فیروزه ای و سرمه ای خریداران دارای بودجه کم را جذب می کند. صورتی، سرخ گلی و آبی آسمانی خریداران سنتی را جذب می کند.

•    در یک مطالعه، ۴۲ درصد خریداران آنلاین نظر خود در مورد یک وبسایت را تنها بر اساس طراحی ابزار کردند، و ۵۲% به آن سایت باز نگشتند چرا که از زیبایی کلی آن ناراضی بوند.

روانشناسی بازاریابی رنگ آنلاین

تأثیر رنگ در محیط آنلاین درست به اندازه فروشگاه فیزیکی مهم است. طراحی کلی وبسایت شما می تواند مشتریان را جذب یا دفع کند. اگر وبسایتی از طراحی و زیبایی مناسب استفاده نکند، ممکن است جذابیت خود را در نظر اکثر بازدیدکنندگانی که این موضوع را عاملی مهم برای مشارکت می دانند، از دست دهد.

رنگ های مشخص چگونه روی مشتریان تأثیر می گذارد:

زرد: جوانانه و مثبت اندیش؛ معمولاً برای جلب توجه خریدارانی به کار می رود که علاقه زیادی به بازدید از ویترین ها دارند.

برخی کسب و کارهایی که از رنگ زرد در برندینگ خود استفاده می کنند: Denny’s و مک دونالد.

قرمز: پر انرژی؛ حس فوریت را ایجاد می کند، ضربان قلب را افزایش می دهد، و در فروش های تخفیفی و حراجی ها متداول است.

برخی کسب و کارهایی که از رنگ قرمز در برندینگ خود استفاده می کنند: کوکاکولا، نت فلیکس و یوتوب.

آبی: احساس امنیت و اعتماد را به وجود می آورد.

برخی کسب و کارهایی که از رنگ آبی در برندینگ خود استفاده می کنند: این رنگ در بین مؤسسات مالی مثل Visa و Citi پر طرفدار است. برندهای غیر مالی مثل فیسبوک، وال مارت و AT&T نیز از تأثیرات رنگ آبی استفاده می کنند.

سبز: مرتبط با ثروت، سلامتی و شادابی است. این آسان ترین رنگی است که چشم می تواند پردازش کند.

برخی کسب و کارهایی که از رنگ سبز در برندینگ خود استفاده می کنند: Whole Foods، استارباکس و Landrover.

نارنجی: گیرا و مفید برای استفاده در دکمه های کال تو اکشن، ثبت نام، خرید و فروش، و اشتراک خبرنامه.

برخی کسب و کارهایی که از رنگ نارنجی در برندینگ خود استفاده می کنند: Home Depot.

صورتی: رمانتیک و زنانهY ارزشمند برای بازاریابی محصولاتی که هدفشان دختران و زنان جوان است.

برخی کسب و کارهایی که از رنگ صورتی در برندینگ خود استفاده می کنند: Mattel (سازنده عروسک های باربی) و T-Mobile.

سفید: تمرکز و توجهY فضای سفید برای ایجاد تضاد و تأکید روی اطلاعات مهم در وبسایت استفاده می شود.

برخی کسب و کارهایی که از رنگ سفید در برندینگ خود استفاده می کنند: Domains4Less از سفید در ترکیب با آبی روشن استفاده می کند. اپل نیز در استفاده از رنگ سفید برای برندینگ مهارت فوق العاده ای دارد.
مشکی: شیک و قدرتمند؛ ارزشمند برای بازاریابی محصولات یا خدمات لوکس.

برخی کسب و کارهایی که از رنگ مشکی در برندینگ خود استفاده می کنند: اوبر و American Centurion Card.

بنفش: خونسرد و آرامش بخش؛ همچنین مرتبط با ثروت و لوکس بودن که علاوه بر آن نمایانگر فانتزی، رمزآلود بودن، و خردمندی نیز است.

برخی کسب و کارهایی که از رنگ مشکی در برندینگ خود استفاده می کنند: Wonka، فدکس و Curves.

وبسایت و بازاریابی آنلاین خود را با استفاده از رنگ های صحیح تقویت کنید

حالا که متوجه شده اید روانشناسی رنگ چگونه روی رفتار مشتریان تأثیر می گذارد، می توانید اقدامات زیر را برای افزایش مشارکت و ROI (نرخ بازگشت سرمایه) در سایت خود به کار بگیرید.

رنگ موضوعی حساس است، ولی اگر به درستی از آن استفاده کنید نتیجه می تواند بسیار رضایت بخش باشد.

چهار اصل مهم وجود دارد که در هنگام برنامه ریزی نحوه استفاده از رنگ ها در وبسایت خود باید به آن ها توجه کنید:

•    روش مناسب

•    زمان مناسب

•    مخاطبان مناسب

•    هدف مناسب

توصیه هایی که کمک می کند نرخ تبدیل شما بهبود پیدا کند:

از رنگ آبی برای ایجاد اعتماد در کاربر استفاده کنید

این اصل عمدتاً به وسیله مؤسسات مالی استفاده می شود. بانک شما نیز احتمالاً از این رنگ برای وبسایت خود استفاده می کند.

رنگ زرد نشان دهنده هشدار است

زرد، رنگ هشدار و اخطار است که در تابلوهای راهنمایی و رانندگی و اعلام هشدار برای خیس بودن زمین استفاده می شود. این کاربرد را می توان در محیط آنلاین نیز استفاده کرد.

نارنجی حسی از عجله یا انگیزه ناگهانی ایجاد می کند

با اینکه رنگ های بنیادین برای علائم کال تو اکشن مناسب هستند چون که تضاد به وجود می آورند، نارنجی حسی از فوریت را ایجاد می کند و باعث می شود که بازدیدکنندگان شما به سرعت اقدام کنند.

هیچ قانون کلی در مورد رنگ ها وجود ندارد، اگرچه شواهد بسیاری وجود دارد که نشان می دهد اهمیت بسیاری برای کسب و کار شما دارد. فرضیه های خود در مورد اینکه چه رنگ هایی با مخاطبان شما بهتر تطبیق دارد را با استفاده از روش A/B testing تست کنید تا متوجه شوید که چه رنگی بهتر از همه برای وبسایت شما عمل می کند.


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید