ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم می‌پیوندد

fatf
fatf

به گزارش صدانیوز ، مجلس چندروزی پرمجادله بود و موافقان و مخالفان پیوستن ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم مواضع مختلفی گرفتند. عبدالرضا مصری، از مخالفان پیوستن ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم، چندی پیش درباره تبعات پیوستن به این کنوانسیون گفته بود: «در تعاریف این کنوانسیون، سپاه یک سازمان تروریستی […]

به گزارش صدانیوز ، مجلس چندروزی پرمجادله بود و موافقان و مخالفان پیوستن ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم مواضع مختلفی گرفتند. عبدالرضا مصری، از مخالفان پیوستن ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم، چندی پیش درباره تبعات پیوستن به این کنوانسیون گفته بود: «در تعاریف این کنوانسیون، سپاه یک سازمان تروریستی است و اگر به آن بپیوندیم، باید محسن رضایی، سردار وحیدی، ولایتی و قاسم سلیمانی را تحویل دهیم تا محاکمه شوند».

کاظم دلخوش اما در صف موافقان پیوستن به این کنوانسیون، خواستار اصلاح نواقص لایحه الحاق به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم شده بود. به گفته او: «نباید به‌خاطر نواقص کل لایحه زیر سؤال برود. بر اساس آیین‌نامه و قانون اساسی، دولت موافقت‌نامه‌ها را به مجلس ارائه می‌کند که در نهایت در صورت تصویب تعهدی دوجانبه میان کشورها ایجاد می‌شود. در توافق‌نامه‌ها هر‌جا هر ‌یک از طرفین به تعهد خود عمل نکردند، طرف دیگر می‌تواند از آن خارج شود. درخصوص لایحه الحاق به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم ممکن است نواقصی وجود داشته باشد که صرفا باید این نواقص برطرف شوند و نباید کل لایحه موافقت‌نامه زیر سؤال رفته و رد شود». حالا امروز خبر رسیده که کمیسیون امنیت ملی ایران پیوستن به این کنوانسیون را مصوب کرده، آن هم با قراردادن هشت پیش‌شرط. گرچه بررسی طرح پیوستن به این کنوانسیون از آذر ۹۶ در دستور کار کمیسیون امنیت بود، اما با خروج ترامپ از برجام و رایزنی‌های تازه ایران با اروپا، پیوستن ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم دوباره روی میز آمد. در پیچ‌وخم تصویب این لایحه همان بس که کار تا آبستراکسیون مخالفان نیز بالا گرفت. کمیسیون امنیت ملی از روز شنبه جلسه‌های فوق‌العاده‌ای را برگزار کرد و با وجود تمام بررسی‌ها در جلسه یکشنبه جاری، به دلیل آبستراکسیون تعدادی از نمایندگان،‌ جلسه از حدنصاب برای رأی‌گیری افتاد، به همین دلیل رأی‌گیری به جلسه دیروز کمیسیون موکول شد؛ جلسه‌ای که در نهایت با حضور اکثریت اعضا و رأی مثبت کمیسیون به تصویب این لایحه منتهی شد.

کمال دهقانی، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، درباره تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) در جلسه دیروز این کمیسیون به ایسنا گفته: «کمیسیون امنیت ملی برای حفظ منافع ملی و تأمین نظر نمایندگان، شروطی را در ذیل ماده‌واحده این لایحه تعیین کرده است. دولت لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم را با یک ماده‌واحده و دو تبصره به مجلس ارائه داد. تبصره‌ها مجموعه‌ای از حق‌شرط‌ها برای پیوستن به این کنوانسیون بود». او همچنین افزوده: «کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بعد از بحث و بررسی در دو جلسه و کسب نظرات و گزارش‌های دستگاه‌های اجرائی مانند وزارتخانه‌های اقتصاد و خارجه و بانک مرکزی و مرکز پژوهش‌ها، این لایحه را تصویب کرد، البته مرکز پژوهش‌ها پیش از این جلسه‌هایی را با کارشناسان مربوطه، حتی معاونان قوه قضائیه نیز برگزار کرده بود».

دهقانی با بیان اینکه این لایحه با هشت شرط تصویب شد، افزود: «یکی از مهم‌ترین شرط‌ها این است که اگر مفاد لایحه با قانون اساسی ما مغایرت داشته باشد، اصل بر اجرای قانون اساسی است، همچنین الحاق ما به این کنوانسیون منوط به خارج‌شدن کشورمان از لیست سیاه FATF است».
نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه این لایحه برای بررسی در صحن علنی به هیئت‌رئیسه ارجاع شد، گفته: «کمیسیون امنیت ملی تبصره‌هایی را به لایحه درباره شروط الحاق به این کنوانسیون در راستای حفظ منافع ملی و تأمین نظر کارشناسان و نمایندگان اضافه و تصویب کرد». پیوستن به این کنوانسیون جدالی جدی در صحن مجلس به راه انداخت. چنانچه برخی نمایندگان به علی لاریجانی نقد صریحی داشتند و حتی یکی از نمایندگان آن را لایحه استعماری و ترکمانچایی نامیده بود. حسینعلی حاجی‌دلیگانی در تذکری گفته بود: «لایحه استعماری الحاق به FATF را مطالعه کرده‌ایم و گزارشی در ۹ بند که شامل ۹ ایراد است تهیه کردیم و میان نمایندگان توزیع شد. سرتاسر این لایحه استعماری بوده و دست‌وپای مردم ایران را می‌بندد. نباید تاریخ مجلس به‌گونه‌ای شود که مانند گذشته که برجام در ۲۰ دقیقه به تصویب رسید، این لایحه نیز به تصویب برسد». حاجی‌دلیگانی در جایی از سخنانش مدعی شده که اگر این لایحه تصویب شود، میرزاکوچک‌خان جنگلی و رئیسعلی دلواری و ستارخان و باقرخان هم تروریست محسوب می‌شوند. لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم سه‌شنبه گذشته (یک خرداد) در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گرفت که با توجه به نظر نمایندگان برای ارائه گزارش کمیسیون امنیت ملی، به این کمیسیون ارجاع شد و در نهایت در همین کمیسیون مصوب شد.


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید