امروز استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت به دنبال نارضایتی مردم از عملکرد این وزارتخانه است. بنده قبل از ورود به محورهای استیضاح از عملکرد یک جانبه و بدون انصاف صداوسیما که هم در استیضاح قبلی و هم در استیضاح فعلی از آقای فاطمی امین دفاع کرد به شدت گلایه میکنم.
به گزارش نبأخبر، نمایندگان دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی امروز؛ یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ در جلسه ۳۰۴ این مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی، استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت را در دستور کار قرار دادند.
در آئیننامه داخلی پنج ساعت زمان پیشبینی شده است؛ یک ساعت برای دفاعیات رئیس جمهور، دو ساعت برای نمایندگان متقاضی استیضاح و دو ساعت برای وزیر. بر این اساس طبق آئین نامه داخلی مجلس از رئیسجمهور برای حضور در جلسه استیضاح وزیر صمت دعوت شده است.
وزیر هم از مدت دو ساعت در اختیارش میتواند وقت خود را به یک یا دو نماینده موافق بدهد.
تاکنون رئیس جمهور در نشست علنی مجلس شورای اسلامی حضور پیدا نکرده است.
محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، سید صولت مرتضوی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، عیسی زارعپور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه استیضاح وزیر صمت حضور یافتند.
رئیس جمهور بعد از گذشت ساعتی از جلسه هنوز در نشست علنی مجلس شورای اسلامی حضور پیدا نکرده بود که رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به انتقاد یکی از نمایندگان گفت که در آییننامه مجلس شورای اسلامی الزامی برای حضور رئیس جمهور در جلسه استیضاح وجود ندارد. ساعتی بعد نیز یکی از اعضای هیات رییس مجلس گفت که ظاهرا قرار است رئیس جمهور در جلسه استیضاح تشریف بیاورند که حداکثر یک ساعت وقت دارند و بعد از ایشان نوبت دفاعیات وزیر میرسد که میتواند بخشی از وقت خود را به دو نفر از نمایندگان بدهد.
رئیسی: استیضاح جلوه اختلاف نیست/ فاطمی امین نسبت به فساد و رانتخواری حساس است
سید ابراهیم رئیسی در دفاع از فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت با تبریک روز معلم و کارگر و لزوم توجه به نقش معلمان و کارگران در طول سال، اظهار کرد: با فضایی که بعد از فرمایش رهبری درباره همکاری قوا ممکن است برخی به نادرستی برداشت کنند که استیضاح، تذکر یا سوال جلوه اختلاف تلقی شود اما تلقی من به هیچ عنوان این نیست که استیضاح یا سوال جلوه اختلاف است. حتی من از کسانی که احساس مسئولیت کرده و نسبت به یک مساله و دغدغه مردم استیضاح کردند ، تشکر و تقدیر میکنم. تلقی ما در دولت این است که دوستان ما در مجلس به خاطر مسائل حوزههای انتخابیه و مردم، مسائلی را در مجلس بیان میکنند که مسئولان باید توضیح دهند و داوری با نمایندگان و مردم است.
وی ادامه داد: شما می دانید از سال ۹۶ مدیران مختلفی در وزارت صمت جابهجا شدند و ۶ وزیر و سرپرست جابهجا شدند و ثبات در وزارتخانه موضوع مهمی است که به تولیدکننده، معدن و تجارت پیام دارد که ثبات موجب تصمیمگیری های باثبات خواهد شد. وزیر با پشتوانه مجلس و دولت سر کار آمد. در ابتدای کار وزیر، یکبار استیضاح مطرح شد که وزیر تازه مسئولیت گرفته بود. مدتها بحث بود که وزارت صمت مورد سوال است تا استیضاح مطرح شد و نهایتا رای اعتماد مجدد به وزیر داده شد.
رئیس جمهور افزود: ما با مجلس اتفاق نظر داریم. حتی کسانی که درباره وزیر سوال دارند، به پاکدستی و ضد فساد و ضدرانت خوار بودن و ضد روابط ناسالم وزیر اشاره دارند و ما هم خلاف این ندیدیم که وزیر نسبت به فساد و رانتخواری و مافیا حساس نباشد. در خودرو که قیمت بالایی دارد، طبیعی است که مافیا در آن بیشتر شکل میگیرد.
میرتاجالدینی: مخالفان و موافقان در پاکدستی «فاطمیامین» تردیدی ندارند۱۴۰۲/۰۲/۱۰ – ۱۱:۱۵
حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاجالدینی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در مخالفت با استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: ابتدا یک گلایه از هیات رئیسه مجلس دارم استیضاح وزیر در کمتر از شش ماه یک پدیده جدید برای مجلس یازدهم است. در ۱۱ دوره مجلس شورای اسلامی هیچ وزیری در کمتر از شش ماه دو بار استیضاح نشده است. گلایه از این جهت است که اگر نوبتی هم بود این بار نوبت استیضاح فرد دیگری بود. چرا آنچنان عمل کردیم که از کنار دیگران رد شده و در شرایطی که تنها دو ماه از استیضاح قبلی وزیر نگذشته بود مجدد به سراغ استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت رفتیم. چرا به خاطر برخی مسائل که نمیگویم مجدد مجلس را به چالش اینچنینی کشیدیم.
وی ادامه داد: بنده به موافق اول استیضاح عرض میکنم که شما با بنده در مجلس هفتم همکار بودید، در آن دوره مجلس هفتم انقلابی بود و دولت وقت دولت اصلاحات. در شورای مرکزی توافق شد که تنها استیضاح یک وزیر مطرح شود. حال بنده میپرسم که چرا با دولت اصلاحات این چنین برخورد شد و ما با دولت انقلابی اینگونه رفتار میکنیم؟ مگر آقای رئیسی را ما با ۲۴۰ امضاء دعوت نکردیم که در انتخابات شرکت کنند. مگر مردمی که به آقای رئیسی رای دادند همان مردمی نیستند که به مجلس انقلابی رای دادند ما در یک کشتی نشستهایم موفقیت دولت موفقیت مجلس شورای اسلامی است و موفقیت مجلس موفقیت دولت به شمار میرود.
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: استیضاح باید برای حل مشکلات مردم باشد. اگر وزیری پاکدست نباشد یا کم کاری کند و یا شاخصهای حوزه وزارت نشان دهد که عملکرد موفقی نداشته باید با استیضاح کنار برود. در خصوص آقای فاطمی امین حتی استیضاح کنندگان به پاکدستی وزیر اعتقاد دارند و تردیدی در آن نیست. از طرف دیگر هم استیضاحکنندگان و هم مخالفان استیضاح باور دارند که آقای فاطمی امین فرد پاکدستی است.
وی در ادامه تاکید کرد: انتظار داشتیم هیات رئیسه و هیات نظارت مجلس شورای اسلامی بیانیهای را که در خصوص اتهام دادن خودرو به نمایندگان صادر شده است را در صحن مجلس شورای اسلامی قرائت کنند. بنده به صداوسیما که به همه نمایندگان پیام داده و پرسیده که آیا خودرو گرفتهاید از همین جا میگویم که هیچ یک از نمایندگان برای پس گرفتن امضای خود از استیضاح خودرو نگرفتهاند و دولت نیز خودرویی اعطا نکرده است. هم ساحت دولت و هم ساحت مجلس از این اتهام پاک است.
میرتاجالدینی اضافه کرد: وزیری که تا آخرین وقت کاری در دفتر خود حضور دارند، وزیر پرکاری است. شاخصهای مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی نیز نشان میدهد که عملکرد وزیر قابل قبول است. تولید انواع خودروی سواری و وانت در ۱۱ ماه گذشته ۳۱ درصد و ۷۱ درصد رشد داشته است. تولیدات پتروشیمی ۸ درصد افزایش یافته است اما آیا همه مشکلات این بازار به وزارت صنعت، معدن و تجارت باز میگردد؟ تورم و گرانی وجود دارد ما هم آن را قبول داریم اما باید ریشه آن را پیدا کنیم. سهم وزارت صنعت، معدن و تجارت کمتر از سایر بخشها است. آیا نوسانات ارزی و تحریمهای خارجی و خود تحریمیها تاثیری بر قیمت خودرو ندارد؟
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بنده خودم با آقای رشیدی کوچی که در بودجه پیشنهاد واردات خودروهای کارکرده را دادند همراه شدم و در کمیسیون تلفیق کمک کردیم تا کار نهایی شود اما چرا این مصوبه مجلس در بودجه نهایی نشد آیا کمکاری هیات رئیسه که نتوانست هیات عالی نظارت مجمع را قانع کنند در این حوزه تاثیرگذار نیست؟
میرتاج الدینی اظهار کرد: بنده آقای سیاهکلی را قبول دارم و مشکلاتی که ایشان میگویند وجود دارد اما راهحل چیست؟ واردات خودرو و افزایش تولید چقدر میتواند در این حوزه موثر باشد؟ شورای رقابت چه نقشی دارد؟ همه این موارد در مساله خودرو دخیل است. از طرف دیگر وزارتخانهای که ۲۸ ردیف کاری دارد ما نباید صرفا بر یک موضوع آن تمرکز کنیم.
فاطمیامین: ملت ایران بداند که بنده آلوده به فساد نشدهام۱۴۰۲/۰۲/۱۰ – ۱۰:۳۷
سید رضا فاطمی امین در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جلسه بررسی طرح استیضاحش در دفاع از خود بیان کرد: امروز زمان همدلی و همافزایی دولت مردمی و مجلس انقلابی است چرا که مساله امروز مساله کشور است. ما فرصت نداریم که درگیر حاشیهها شویم ما اجازه نداریم که درگیر خودمان شویم. ما باید به دنبال جبران عقبماندگیها باشیم. باید به فکر معیشت مردم باشیم و این امر نیاز به همدلی و همافزایی دارد.
وی در ادامه اظهار کرد: در روزهای اخیر یک اتهام کذب منتشر شد که مردم هم متضرر شدند، اتهامی که نه در شأن دولت مردمی بود و نه در شأن مجلس انقلابی است. صرفا کذب محض بود. در چند روز گذشته بنده هرجا رفتم احساس کردم نگاه سنگینی به بنده است شما هم همین طور بودید.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه خاطرنشان کرد: چرا باید با آبروی افراد اینگونه بازی شود. این آبروریزیها ذخیره قبر و قیامت میشود. این اتهام ضربه به مجلس شورای اسلامی و دولت و اعتماد عمومی است. ملت ایران فاطمی امین به عنوان خادم شما آلوده به فساد نشده است. نمایندگان شما در مجلس آلوده به فساد نیستند.
وی خطاب به احمد علیرضا بیگی گفت: آقای علیرضابیگی از شما میخواهم اکنون بلند شوید و بگویید یک خودرو داده شده است و نه ۷۰ خودرو. چرا مجلس شورای اسلامی و دولت تخریب میشود؟ چرا برای کشور هزینه ایجاد میکنید؟ چرا باید مجلس انقلابی که ضد فساد است به چنین فسادی متهم شود؟ آیا این جنگ روانی نیست؟
فاطمی امین در ادامه خاطرنشان کرد: بنده از رئیس کمیسیون اصل ۹۰ پرسیدم و ایشان به بنده گفتم در اواخر سال ۱۳۹۹ و اوایل سال ۱۴۰۰ قبل از تشکیل دولت مردمی یک رابطهای بین یکی از واحدهای مجلس و یک شرکت خودروساز خصوصی که متخلف بوده و اکنون در سازمان تعزیرات پرونده دارد شکل میگیرد. آقای پژمانفر گفتند اتفاقی افتاد و برای دو روز در تابلوی رفاهی مجلس شورای اسلامی شرایطی برای دریافت خودرو درج شد اما هیات رئیسه و رئیس مجلس شورای اسلامی بلافاصله به این موضوع ورود کرد و جلوی این کار را گرفت. چرا کاری که مربوط به نیمه اول سال ۱۴۰۰ بوده را به این استیضاح ربط میدهید استیضاح حق مجلس است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه استیضاح حق مجلس شورای اسلامی است،گفت: من در اینجا به سوالهای شما پاسخ میدهم اما این روزها تیتر میزنند که لابیهای آمریکایی فاطمی امین؛ این تیترها را چه کسانی میزنند؟ چه کسانی پول خرج میکنند؟ و منافع چه کسانی به خطر افتاده است که میگویند تیغ و گیوتین استیضاح، مگر اینجا قتلگاه است؟ شما سوالهایی میپرسید و من هم پاسخ میدهم من در مقام اجرا هستم و شما هم در مقام نظارت. اگر پاسخهای من منطقی بود که رای میگیرم و اگر منطقی نبود کار را به سرباز بعدی میسپارم پس دیگر دو قطبی سازی چه معنایی دارد.
وی اضافه کرد: میگویند اگر وزیر افتاد، بُرد مجلس است و در غیر این صورت باخت مجلس؛ چه کسانی دنبال دو قطبی سازی هستند. دولت مردمی و مجلس انقلابی باید با هم مسائل را حل کنند. چه کسانی از دو قطبی سازی نفع میبرند این تعبیرات زیبنده نظام جمهوری اسلامی ایران نیست.
وزیر صنعت، معدن و تجارت خطاب به مردم ادامه داد: سخنران قبلی به ماجرای شرکتی اشاره کرد که ۳۰۰۰ میلیارد تومان گرانفروشی کرده و پروندهاش در تعزیرات مفتوح است. شرکتی که منافعش را در خطر دیده و حتی یکی از معاونان من را به قصد کشت مجروح کرد. چه کسانی پشت این افراد هستند و بعد از او دفاع کرده و در شعبه جناحی حاضر شده و با دفاع این متخلف را بیرون آورده است. این همان اژدهای هفت سر است. من به شما اطمینان میدهم که با رانتخواری و ویژهخواری مقابله میکنم و تاوان هم دادهام ولی مجلس پیگیری کند که این افراد چه کسانی هستند که حتی نیرو اجیر کرده تا با معاون من برخورد کنند؛ آقای آزادیخواه شما توضیح دهید وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره موضوع خودرو گفت مهمترین مساله امروز بحث خودرو است بارها گفتهام که ما برای وضعیت خودرو یک برنامه چهار ساله داریم و اکنون در میانه راه هستیم. در همان ابتدا که مسئولیت را گرفتم دو راه پیشرو داشتم یا اینکه کوتاه بیایم و یا اینکه وارد میدان شده و مشکلات را حل کنم و من راه سخت را انتخاب کردم.
فاطمی امین با بیان اینکه صنعت خودرو مسائل و مشکلات زیادی دارد، اظهار کرد: اگر در گذشته توقف تولید خودرو و یا واردات را شاهد نبودیم این وضعیت را نمیدیدیم و یا اینکه از نیمه سال گذشته وارد جنگ ارزی شدیم. صنعت خودروسازی کشور مبتنی بر مونتاژ و داخلی سازی است که با فراز و نشیب تحریم تولید کم میشود هرچه تحریمها شدیدتر شده تولید هم به زیر یک میلیون رسیده اما در سال ۱۴۰۱ در شرایط تشدید تحریم ما تولید را به بیش از یک میلیون رساندیم.
وی یادآور شد: در سال ۱۳۹۷ که دور جدید تحریمها شروع شد، تحریمها را با خودرو و بانک گره زدند چون میدانستند خودرو مساله اجتماعی است و ابعاد اقتصادی دارد از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ تولید خودرو به کمتر از یک میلیون رسید و ۲۰ تا ۲۵ درصد خودروی ناقص در پارکینگها بود که در پایان سال ۱۴۰۱ تعداد خودروهای ناقص در پارکینگ به کمتر از ۱۰۰۰ خودرو رسید علاوه بر این تولید خودرو در سال گذشته ۳۹ درصد رشد داشت.
فاطمی امین با بیان اینکه باید از ظرفیت جوانان و دانش بنیان برای طراحی خودروی داخلی و خنثیسازی تحریمها استفاده کنیم، اظهار کرد: همانطور که ما در صنعت دارو، تجهیزات پزشکی و صنایع دفاعی و موشکی پیشرفت داریم میتوانیم در صنعت خودرو هم پیشرفت کنیم که این منوط به اصلاح حکمرانی و استفاده از ظرفیت جوانان است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: به دلیل ایجاد فاصله بین عرضه و تقاضا و همچنین کاهش تولید خودرو در طول چهار سال شاهد تقاضای انباشته شده بودیم و در این بین هم رانت ایجاد شد.
وی با بیان اینکه در سال گذشته تورم خودرو کاهشی بوده است، ادامه داد: جنگ ارزی از آبانماه شروع شد و افزایش قیمتها را بعد از آن در بازار شاهد بودیم که آن هم به دلیل تقاضای کاذب بود افرادی برای حفظ ارزش پول به سمت بازار خودرو رفتند که همین تقاضای کاذب به وجود آورد. اگر سالهای گذشته تولیدات خودرو به اندازه کافی بود این اتفاق رخ نمیداد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه قیمت خودرو در بازار معلول متغیرهای کلان اقتصادی است، گفت: ما درگیر جنگ ارزی هستیم افزایش قیمتهای ارز جاهایی را تخریب کرده است اما باید چه کنیم یک راه افزایش تولید و دیگری واردات است که ما تا اردیبهشتماه سال گذشته ممنوعیت واردات داشتیم و آییننامه واردات از شهریورماه مصوب شد. هیات تطبیق ایراداتی گرفت که بعد از اصلاح در آبانماه به تصویب رسید در آذرماه اولین نمونه خودرو وارد شد آزمایش و کنترلهای محیط زیست و استانداردسازی صورت گرفت. دیروز اولین نمونه خودرو از گمرک ترخیص شد تا امروز هم ۱۰۰ هزار ثبت سفارش خودرو صورت گرفته است.
فاطمی امین ادامه داد: پیچیدگیهایی برای واردات خودرو وجود دارد قانون سال ۱۳۷۱ میگوید که باید برای تعرفه گذاری از کشور سازنده استعلام شود اما ما چقدر این امکان را داریم. در لایحه دو فوریتی این قضیه حل شده البته ما در این مدت با مصوبات مراجع ذیربط به طور موقت این مشکل را حل کردیم.
فلاحی: استیضاح، کمک به دولت برای پاکسازی گلوگاههای حساس از افراد ناکارآمد است۱۴۰۲/۰۲/۱۰ – ۱۰:۳۴
سارا فلاحی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در موافقت با استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: امروز نوبت ماست که حافظان این مرز و بوم باشیم که ستونهای ثروت آن در خون شهیدان و در راهبریهای ولایی است. فلسفه استیضاح کمک به دولت بوده برای اینکه گلوگاه حساس آن از مدیران ناکارآمد پاک شود. هرچند در فصل استیضاح مجلس شورای اسلامی مورد آماج حملات قرار میگیرد اما اینها باعث نمیشود که ما از انجام وظیفه خود عقب نشینی کنیم.
وی ادامه داد: امروز مردم منتظر هستند تا ببینند مجلس شورای اسلامی تصمیم تاریخی خود را بگیرد. کسانی که بانیان وضعیت موجود در عرصه خودروسازی هستند باید پای میز محاکمه پاسخگو باشند.
فلاحی در ادامه اظهار کرد: اگر قیمت برخی از خودروهای داخلی را با دلار ۵۰ هزار تومانی نیز حساب کنیم کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان میشود. سوال بنده این است که مابهالتفاوت این قیمت با قیمتهای بازار به جیب کدام نانجیبی میرود؟ وزیر صنعت، معدن و تجارت میگوید تولید ملی را ۴۰ درصد افزایش دادهاند بنده میگویم چه کسی به شما اجازه داد ۴۰ درصد به قاتلان مردم اضافه کنید. شما از تولید ملی صحبت میکنید این چه تولید ملی است که هرگاه دشمن فیتیله تحریمها را بالا میبرد بازار از هم میپاشد؟
نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تولید ملی ما تسلیحات نظامی است که در حصار تحریمها، زمین، آسمان و دریا را از دشمن گرفته است نه خودروی بیکیفیتی که به قاتل مردم تبدیل شده است. شما از امتیازگیری نمایندگان صحبت کردید چگونه اجازه دادید سرمایه اجتماعی را فدا کنید و به هیچ جا پاسخگو نباشید. امروز صرفا استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت نیست بلکه استیضاح همه افرادی است که از وزیران ناکارآمد حمایت میکنند.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت در کمیسیون صنایع اعلام کرد که بنده یکی از ۲۰۰۰ نفر تصمیمگیر در حوزه خودرو هستم، بنده میگویم شما که کارهای نیستید چرا به صندلی قدرت تکیه زدهاید؟ اجازه دهید مدیران کارآمد روی این صندلی بنشینند. ما مدیرانی میخواهیم که با بانیان وضع موجود مقابله کنند. ما کسانی را میخواهیم که بازار آشفته را ساماندهی کنند.
فلاحی ادامه داد: همراهی ما با دولت تا جایی است که مدیران کارآمد روی کار باشند. باید شرایطی ایجاد کنیم که مردم بپذیرند که ما مخالف آشفتگی بازار خودرو بوده و در مقابل مافیا قرار میگیریم. ما مدیرانی نیاز داریم که با مافیای خودرو برخورد کنند. این وهن جمهوری اسلامی است که با تمام قدرت که دشمنان خود را زمینگیر کرده است مافیای خودرو نفس آن را تنگ کنند.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: امروز وضعیت بازار خودرو یکی از نمادهای تقلیل یا افزایش سرمایه اجتماعی است. ما بحث شخصی با کسی نداریم با کسی هم خُرده بُرده نداریم، امروز چشم مردم به مجلس است. ما باید حافظان امنیت و آرامش کشور باشیم. بازار خودرو به یکی از عوامل انهدام سرمایه اجتماعی تبدیل شده است. از رئیس جمهور میخواهیم با مجلس شورای اسلامی همراهی کند و این حق را به مجلس بدهد تا به دولت کمک کند تا مدیرانی توانمند و کارآمد روی کار بیایند.
آزادیخواه: توان مدیریتی «فاطمیامین» ضعیف است۱۴۰۲/۰۲/۱۰ – ۱۰:۳۴
حجت الاسلام احد آزادی خواه در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی و در موافقت با استیضاح سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن انتقاد از عدم ارائه آیین نامه های مربوطه توسط وزیر صمت به مجلس،گفت: طبق نامه ای که معاونت نظارت مجلس خطاب به فاطمی امین ۳ روز پیش تنظیم کرده است، پژمان پشمچی زاده خطاب به وزیر صمت گفته اند برابر قوانینی که مجلس شورای اسلامی تا الان تصویب کرده، موظف بودید ۱۹ فقره آئین نامه اجرایی در موعد مقرر تهیه کنید که تهیه نکردید.
وی افزود: ما نمایندگان در مجلس جان می کنیم قانون تصویب می کنیم اما وزیر آیین نامه اش را تهیه نمی کند و من نماینده باید جواب مردم را بدهم.
این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: قانون مالیات بر ارزش افزوده، قانون جهش تولید مسکن، قانون اصلاح مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قانون جهش تولید دانش بنیان، ساماندهی صنعت خودرو و مانع زدایی از صنعت برق کشور قانون هستند که وزیر باید آیین نامه اجرایی را به تصویب برسانند که ۱۱ فقره از آن اجرا نشده است.
آزادی خواه در خصوص تعهداتی که وزیر انجام دادند، گفت: ما سه محور در استیضاح ایشان در نظر گرفتیم که ایشان در روز رأی اعتماد متعهد شدند بر بازار و تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مدیریت داشته باشند، اما ۶۸ درصد تورم در این حوزه داشته ایم.
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: با این اوضاع نمایندگان مجلس نمی توانند در حوزه های انتخابیه پاسخگو باشند.
وی افزود: در حوزه راهبردها وزیر صمت موظف شد اصلاح ساختار تولید و تجارت با تکیه بر اقتصاد دانش بنیان را انجام دهد که هنوز آیین نامه آن را ارائه نکرده اند. همچنین در حوزه تنظیم بازار شما متعهد شدید مواد اولیه را تأمین کنید تا نیاز کشور برآورده شود، در صورتی که اینگونه نبوده است.
آزادی خواه با اشاره به نام گذاری سال ۱۴۰۲ به عنوان «رشد تولید و مهار تورم»، اظهار کرد: ما مانع تولید داشته ایم و این شعار اجرایی نشده است. در حوزه پشتیباتی و جلوگیری از ایجاد اختلال در فعالیت واحدهای تولیدی، شما ۴۲ واحد سلولزی را که خودتان تأییدیه داده و نیاز کشور را برآورده می کند به چه توجیهی مواد وارد کردید و حال کارخانه تعطیل شده است. به معاونین شما که می گوییم، می گویند سنگ اندازی کرده اند.
وی ضمن اشاره به اینکه فاطمی امین فرد پاکدستی هستند، افزود: اما توان مدیریتی وزیر صمت و تیم ایشان ضعیف است.
چنارانی: باور داریم که «فاطمیامین» نمیتواند وزارت صمت را مدیریت کند۱۴۰۲/۰۲/۱۰ – ۱۰:۰۵
هاجر چنارانی در موافقت با استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: ما در مجلس سوگند یاد کردیم نگهبان دستاوردهای انقلاب و مبانی جمهوری اسلامی ایران باشیم و در انجام وظایف خود در قبال مردم امانت و تقوا را رعایت کنیم. دیگر نمیتوانیم در چشم مردم حوزه انتخابیه خود به خاطر گرانیها نگاه کنیم. در جلسه قبلی استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت هشدار دادیم که فرصت آزمون و خطا باقی نمانده است.
وی در ادامه اظهار کرد: خدا را شاکرم که وامدار کسی نیستم و به عنوان خادم مردم از نظر بنده و مردم حوزه انتخابیه، آقای فاطمی امین توان مدیریت این وزارتخانه را ندارد. دیگر جای بحثی در خصوص مشکلات حوزه خودرو، احتکار و لابی در اعطای پروانههای بهرهبرداری معادن و گرانیهای افسارگسیخته نمانده است. درخواست دارم با تصمیم درست در مسیر تحقق شعار سال گام برداریم.
نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز میگویند بازار خودرو به وزیر صنعت، معدن و تجارت ارتباطی ندارد، بنده سوال میپرسم که برای مهار این گرانی افسارگسیخته بازار خودرو که در این ۲۰ ماه رشد فزایندهای داشته است باید یقه چه کسی را گرفت؟ مجلس شورای اسلامی در شهریورماه سال ۱۴۰۱ بار دیگر به وزیر صنعت، معدن و تجارت اعتماد کرد اما چه اتفاقی در بازار خودرو افتاد؟ در این ۲۰ ماه قیمت خودرو از کجا به کجا رسیده است؟ ۲۰۰۰ نفر منتظر یک مصوبه شورای عالی نظارت هستند که در این ۲۰ ماه یک جلسه هم نداشتند.
چنارانی تاکید کرد: ما واردات خودرو را در مجلس قبل تایید کردیم و مجدد در این مجلس به تصویب رسید اما به کجا رسید؟ آقای فاطمی امین اگر شما لایحه دو فوریتی برای واردات خودروهای کارکرده داشتید چرا در یک سال گذشته برای ساماندهی این بازار به مجلس شورای اسلامی ارائه نکردید؟ مجلس تصویب کرد به خانوادههایی که بالای دو فرزند دارند خودرو داده شود خانوادههایی هستند که دارای چهار فرزند بوده اما اکنون پنج ماه است که در انتظار دریافت خودرو هستند.
حضرتپور: «فاطمیامین» خرید خودرو و ازدواج را برای جوان ایرانی به رویا تبدیل کرده۱۴۰۲/۰۲/۱۰ – ۱۰:۰۵
روح الله حضرت پور در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی و در موافقت با استیضاح سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: استیضاح این وزیر نه از سوی مجلس بلکه از جانب ملت ایران در حال انجام است. این استیضاح، استیضاح باندهای گردن کلفت بازار خودرو، استیضاح تولیدکنندگان تابوت های مرگ و استیضاح مسببین وضعیت فعلی خودرو است.
وی افزود: مجلس شورای اسلامی بله قربانگوی کسی نیست. ما نه با نسبت و خویشاوندی وزرا و مسئولین کاری داریم و نه از فشارهای دوستان شما تأثیر می پذیریم.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: ما نمایندگان امروز وزیری ضد محرومان را استیضاح می کنیم که نگاه او و تیمش به مجلس نگاهی توهین آمیز است. آقای فاطمی امین به چه جرأتی سخنگوی شما عملا دلیل استیضاح را ندادن رانت به نمایندگان اعلام می کند، مگر چه رانتی به نمایندگان داده اید و چه کسی از شما چیزی خواسته است. امروز همین جا باید اعلام کنید که چه کسی از شما رانت خواسته است؟ چرا آبروی مجلس را بردید؟ اگر شما وزیر مردم هستید چرا باندهای مافیای خودرو هفتههاست خود را به آب و آتش می زنند و ده ها سناریو برای فشار به نمایندگان اجرا کردند.
حضرت پور با بیان اینکه فاطمی امین وزیر خودروسازان است، گفت: چرا باید خبر استیضاح او قیمت دنا را ۷۰ میلیون پایین بیاورد، در حالی که رشد قیمت خودروها تا روز اعلام وصول استیضاح ادامه داشت. مردم با این استیضاح به آینده امیدوار شدند.
وی افزود: آقای وزیر شما خرید جهیزیه و لوازم خانگی و تشکیل خانواده را برای جوان ایرانی به رویا تبدیل کردید و شما در طول دوران وزارت خود، داشتن خودرو را برای جوان ایرانی به رویا تبدیل کردید. رانندگان تاکسی و سایر رانندگان با لاستیک های پاره و خودروهای فرسوده در حال گذران زندگی هستند. ۸۷ میلیون ایرانی می توانند شهادت بدهند که وزارتخانه شما در خصوص تنظیم و نظارت بر بازار چه عملکردی داشته است.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه چطور وزارت صمت دولت محرومان با ضعف در نظارت بر بازار معیشت میلیون ها ایرانی را به جهنم تبدیل کرده است، گفت: بازارهای زیرمجموعه وزارت صمت بیشترین تورم را ایجاد کردند.
حضرت پور خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: امروز تابوی استیضاح وزیران شکسته خواهد شد و مردم خواهند فهمید مجلس مستقل است و از حقوق آنها کوتاه نخواهد آمد.
وی در پایان تأکید کرد: اگر این فرصت را از دست بدهیم مردم ما را نخواهند بخشید. استیضاح آبان ماه سال گذشته حق بود و اگر اجرا می شد امروز وضعیت کشور اینگونه نبود.
نظری: امروز مجلس بین دفن خود و ماندن «فاطمیامین» یکی را انتخاب میکند۱۴۰۲/۰۲/۱۰ – ۱۰:۰۵
سیدغنی نظری در جریان جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: اینکه رئیس جمهور در جلسه استیضاح حضور پیدا نکرده نشان دهنده بیتوجهی او به این جلسه و یا بیتوجهی به وزیر صنعت، معدن و تجارت است.
وی ادامه داد: آقای فاطمی امین شخصیتی مومن و متواضع دارد اما بحث ما کارآمدی است. بنده تاکنون هیچ درخواست غیرقانونی و غیرمردمی از وزارتخانهای نداشتم استیضاح حق نمایندگان است و به معنای مخالفت با دولت نیست بلکه به دولت کمک میکند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: امروز مجلس بین دفن خود و ماندن وزیر یکی را انتخاب میکند و مردم بین ناکارآمدی و نظارت مجلس شورای اسلامی انتخابگر هستند. امروز افکار عمومی و ۸۵ میلیون نفر منتظر اقدام مجلس بوده که ما نماینده دو خودروساز بزرگی هستیم که با جان و مال مردم بازی میکنند و یا نماینده ۸۵ میلیون نفر از مردم هستیم.
نظری ادامه داد: امروز پراید به ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است، افکار عمومی منتظرند که آیا تغییری رخ میدهد یا خیر؟ مردم از ما میپرسند که ما در قبال این وضعیت چه کردهایم نه فقط وضعیت خودرو که حتی وضعیت لوازم خانگی هم به گونهای شده که ازدواج جوانان با مشکل مواجه است.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم شایسته سوار شدن بهترین خودروی دنیا هستند، گفت: چرا مردم باید گرفتار سایپا و ایران خودرو شوند ما باید مدافع انتخاب مردم باشیم و اجازه ندهیم عدهای دنبال منافع خود باشند. استیضاح حق نمایندگان است که ما به نمایندگی از مردم دنبال میکنیم. سوال این است که مردم از وضعیت فعلی راضی هستند؟
وی با بیان اینکه چرا باید مصوبه مجلس شورای اسلامی در واردات خودرو زمین بماند و مجمع تشخیص جلوی آن را بگیرد، اظهار کرد: اینکه در آستانه استیضاح لایحه دو فوریتی برای واردات خودرو ارائه میشود توهین به مجلس شورای اسلامی است. اگر استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت رای نیاورد مردم میگویند که ما مدافع دولت و نه ملت هستیم. مردم بدانند که نمایندگان پشتیبان آنها هستند.
نظری همچنین با انتقاد از افزایش قیمت فولاد تصریح کرد: مردم از وضعیت بازار راضی نیستند، امروز مجلس شورای اسلامی قاطعیت خود را نشان میدهد.
دهقانی: «فاطمیامین» در خدمت دو خودروساز بزرگ کشور است نه صنعت۱۴۰۲/۰۲/۱۰ – ۰۹:۱۹
الله وردی دهقانی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی و در موافقت با استیضاح سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: در کشور ۲۹ میلیون خودرو در حال تردد داریم که اگر عمر مفید خودرو را ۷ سال در نظر بگیریم ۲۳ میلیون خودرو فرسوده است، در صورتی که اگر عمر مفید خودرو را به طور متوسط ۱۲ سال در نظر بگیریم باز هم حدود ۱۸ میلیون خودرو فرسوده در کشور داریم.
وی ضمن اشاره به مصرف بنزین در کشور گفت: روزانه به طور متوسط بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین مصرف می کنیم که در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۰ لیتر اگر باشد، مازاد مصرف ما ۶۰ میلیون لیتر معادل ۱۰۰۰ همت می شود که نصف بودجه عملیاتی کشور است. پس ما در مصرف بنزین در صنعت و ناوگان فرسوده خودرو در کشور سالانه ۱۰۰۰ همت از منابع ملی و بیت المال را هدر می دهیم که فاجعه ملی است.
نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: ۷۰ درصد آلایندگی های کلانشهرها مربوط به خودرو ها است و همچنین اگر تصادفات جاده و هزینه های اورهال کردن آنها را در نظر بگیریم با توجه به تولید حدود ۱ میلیون خودرو در سال چگونه می توانیم خودروی فرسوده را از رده خارج کنیم؟ از زمانی که آقای فاطمی امین وزارت را بر عهده گرفتند قیمت خودرو تاکنون ۳ برابر شده و قیمت پراید از حدود ۱۰۳ میلیون تومان به ۳۳۰ میلیون رسیده است که این فاجعه است.
دهقانی افزود: وزیر در برنامه خودشان گفتند ۱.۵ میلیون خودرو در سال تولید خواهد شد که خبری از آن نیست، همچنین قول داده بودند قرعه کشی را حذف خواهند کرد که از آن هم خبری نیست. وزیر در خدمت دو خودروساز بزرگ کشور است، ایشان باید وزیر صنعت باید باشند نه وزیر دو خودروساز.
موسویلارگانی: به جای «فاطمیامین» از مردم عذرخواهی میکنم۱۴۰۲/۰۲/۱۰ – ۰۹:۱۲
حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: اگر قرار باشد که همچنان فاطمی امین در مسند وزارت باقی بماند کل دولت را زمینگیر میکند کما اینکه اکنون هم هزینههای کمرشکنی به اقتصاد و تولید تحمیل شده است. من از مردم ایران به خاطر ندانمکاری وزیر صمت عذرخواهی میکنم که چنین فشار تورمی را تحمل میکنند ایشان در آمارهای خودساخته خود غرق شده است.
وی ادامه داد: من از همان زمان معرفی فاطمی امین به عنوان وزیر پیشنهادی نسبت به توانایی او شک داشتم بالاخره بعد از چند دوره نمایندگی مطالعه برنامهها مشخص میکند که کدام وزیر چقدر توانایی دارد؛ آقای فاطمی امین در زمان رای اعتماد قول داد و رای گرفت ولی به وعدههایش عمل نکرد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: خیلی هنر میخواهد که یک وزیر یک تنه این همه نارضایتی ایجاد کند این وزارتخانه به ژنرال ارشد کارکشته نیاز دارد اما آقای فاطمیامین سرجوخه هم نیست.
موسوی لارگانی ادامه داد: همه از گرانی خودرو میگویند اما وضعیت خرابتر است و مشکل از زیرساختهاست. آقای فاطمی امین بلایی سر زیرساختها و چارتها آورده است که من نمیخواهم اینجا از آن بگویم، قرار بر این است که برای حفظ مصالح نظام و آبروی دولت فقط نسبت به برنامههای وزیر صحبت کنیم.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: آقای فاطمی امین در حوزه مرجع کارشناس شیمی بدون تجربه را به عنوان معاون معدن انتخاب کرد در وضعیت مصالح هم گرانی را به حدی رساند که اکنون خانهدار شدن مردم برای اقشار متوسط به یک قرن میرسد. چرا باید اصرار بر ماندن وزیری کنیم که زندگی عادی را برای شهروندان به آرزو تبدیل کرده است.
وی با بیان اینکه سال گذشته متوسط قیمت مصالح ساختمانی ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرد، گفت: صحبت از قسطی فروختن خودرو میکنند در حالی که پول را از مردم میگیرند و موعد تحویل خودرو دو سال دیگر است، آقای فاطمی امین اعلام کنید کدام خودروساز میخواهد قسطی خودرو به مردم بدهد. دو سال محصولات خودروسازان را از قبل فروخته و پول آن را میگیرید و این کارهایتان همه منشأ ایجاد بحران است. شما به غیر از آینده فروشی چه کردید؟
موسوی لارگانی اظهار کرد: آقای فاطمی امین در جلسه استیضاح اول وعده واردات خودروی خارجی را داد و مجوز این کار را هم داشت اما چه کرد. بهتر است توجیه نیاورید که گوشمان پر است. وضعیت را به جایی رساندهاید که قیمت پراید ۱۰۰ میلیونی به ۳۰۰ میلیون رسیده است.
رسولینژاد: «فاطمیامین» استاد وعدههاست۱۴۰۲/۰۲/۱۰ – ۰۹:۰۱
سیداحمد رسولی نژاد در جلسه علنی امروز مجلس در موافقت با استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: استیضاح یکی از ابزارهای نظارتی مجلس شورای اسلامی است و عین تقویت نظام و دولت به شمار میرود. یک سال و چند ماه از مجلس یازدهم گذشت اما چون در سال پایانی دولت قبلی بودیم استیضاحی مطرح نشد تا بهانهای دست آن دولت تنبل داده نشود سپس با آغاز دولت سیزدهم تقریبا به همه وزرای پیشنهادی دولت، مجلس رای داد و بعد از گذشت حدود ۱۵ ماه از عمر دولت سیزدهم استیضاح یکی از همان وزرا در مجلس شورای اسلامی مطرح شد که به نتیجه نرسید و امروز نیز ما با زیان آن مواجه هستیم.
وی ادامه داد: امروز استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت به دنبال نارضایتی مردم از عملکرد این وزارتخانه است. بنده قبل از ورود به محورهای استیضاح از عملکرد یک جانبه و بدون انصاف صداوسیما که هم در استیضاح قبلی و هم در استیضاح فعلی از آقای فاطمی امین دفاع کرد به شدت گلایه میکنم.
رسولی نژاد در ادامه گفت: محور اول استیضاح به خودرو باز میگردد براساس گزارشات، کل تولید ایران خودرو در سال ۱۴۰۱، ۵۵۰ هزار دستگاه بود اما آمار فروخته شده ۶۱۳ هزار دستگاه است. در وزارت صنعت، معدن و تجارت در دوره آقای فاطمی امین این آمار دادن روی کار آمده است که آمار خودروهایی که به کف پارکینگ عودت داده میشود همراه با آمار خودروهای تولیدی ارائه میشود.
نماینده مردم دماوند در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کل تولیدات سایپا در سال ۱۴۰۱، ۳۵۱ هزار دستگاه بود و آمار فروخته شده ۳۸۱ هزار دستگاه است. مجموع تولیدات ایران خودرو و سایپا در سال ۱۴۰۱، ۹۰۱ هزار خودرو بود اما آنچه که فروخته شده ۹۹۴ هزار دستگاه است که تنها نسبت به سال ۱۴۰۰، ۱۷ درصد افزایش داشته است. حال سوال این است که چگونه وعده داده میشود که قرار است آمار تولید خودرو به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه میرسد. آقای فاطمی امین استاد وعدههاست.