فلسفه الهی، علوم مرده را زنده میکند و آن علم زنده را به حرکت در مسیر حق وا می دارد. پس اولین رسالت فلسفه الهی، همانا تربیت، احیا و تهذیب علوم است. آنگاه در سایه این حرکت، فلسفه عملی هم سامان میپذیرد.
مهندس محمدرضا زحمتکش|به کزارش نباء خبر، بیست و یکمین گردهمایی اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی و دوازدهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی عصر امروز با سخنرانی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی از طریق فضای مجازی برگزار شد.
بیست و یکمین گردهمایی اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی و دوازدهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی عصر امروز با سخنرانی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی از طریق فضای مجازی برگزار شد.
آیت الله العظمی جوادی آملی در این نشست در سخنانی بیان داشتند: حکمت و فلسفه به دو قسم تقسیم شده است؛ فلسفه «نظری» و فلسفه «عملی». این تقسیم، به علم ربط دارد نه به عامل! هیچ شخصی نیست که فلسفه عملی با او کار نداشته باشد، همه شئون جامعه با فلسفه عملی سروکار دارد، اما وظیفه ای که فلسفه نظری به ویژه فلسفه الهی به عهده دارد و رسالت اصلی و اساسی آن محسوب می شود این است که علوم را هدایت، تکمیل و رهبری کند و علوم را از کفر نجات دهد.
معظم له اظهار داشتند: تأسیس فلسفه الهی برای تربیت و هدایت علوم است تا علوم را اسلامی کند چراکه فلسفه الهی ثابت می کند این نظام سپهری، مبدأ، غایت، نظم و نظام دارد؛ میگوید کل موجودات تکلم الهی است و نه کلام الهی؛ کلام قابل ضبط است و می تواند جدا از متکلم باشد اما تکلم وابسته مطلق به متکلم است و بدون متلکم تکلمی هم قابل تصور نیست.
ایشان خاطرنشان کردند: پس علم وقتی علم است، که این مثلث را مثلث ببیند و آن را مثله نکند؛ که آفرید؟ چرا آفرید؟ و چه آفرید؟ در حالی که تفکر سکولار غرب، این مثلث الهی را مثله کرده و اینگونه علم را به لاشه علم تبدیل کرده است، این علم مرده، هیچ کس را عالم نمی کند! و نتیجه ای جز جنگ های جهانی و جنگ های نیابتی در پی ندارد.
آیت الله العظمی جوادی آملی ابراز داشتند: فلسفه الهی، علوم مرده را زنده میکند و آن علم زنده را به حرکت در مسیر حق وا می دارد. پس اولین رسالت فلسفه الهی، همانا تربیت، احیا و تهذیب علوم است. آنگاه در سایه این حرکت، فلسفه عملی هم سامان میپذیرد.
ایشان با اشاره به وظیفه خطیر اساتید علوم عقلی در عصر حاضر بیان داشتند: رسالت اساتید علوم عقلی این است که دانش و حکمت و فلسفه در غرب را بررسی، مطالعه و به سؤالات آنان پاسخ دهند تا از برکت این مهم، علم در غرب زنده شود. در واقع شما اساتید علوم عقلی باید علوم را زنده و تربیت کنید. علم زنده، علم دینی است؛ معنی دینی شدن دانشگاه هم همین دینی شدن دانش است! دینی شدن دانشگاه در گرو دینی شدن دانش است.
ایشان در پایان، یاد و خاطر مرحوم علامه طباطبایی و نیز مرحوم علامه مصباح یزدی را گرامی داشتند و از زحمات و خدمات علمی این عالمان ربانی قدردانی نمودند.