حمله شیمیایی خان شیخون؛ ماجرایی که رسانه‌ها هیچ زحمتی برای اطلاع از صحت آن نکشیدند

رسانه‌های اصلی در آمریکا به عمد روایتی را که القاعده از حادثه خان شیخون اعلام کرد، پذیرفتند. صدا نیوز ،  به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، بازرس ارشد سابق تسلیحات کشتار جمعی سازمان ملل در عراق با اشاره به اینکه حمله شیمیایی خان شیخون کار النصره بود تأکید کرد جبهه النصره شاخه القاعده در سوریه در ماجرای […]

رسانه‌های اصلی در آمریکا به عمد روایتی را که القاعده از حادثه خان شیخون اعلام کرد، پذیرفتند.

صدا نیوز ،  به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، بازرس ارشد سابق تسلیحات کشتار جمعی سازمان ملل در عراق با اشاره به اینکه حمله شیمیایی خان شیخون کار النصره بود تأکید کرد جبهه النصره شاخه القاعده در سوریه در ماجرای اخیر در شهرک خان شیخون استان ادلب این کشور، دونالد ترامپ، رئیس جمهور و رسانه های آمریکا را به بازی گرفت.

اسکات ریتر (Scott Ritter) در مقاله ای در روزنامه «هافینگتن پست» تأکید کرد گروه القاعده، رئیس جمهور آمریکا و رسانه های این کشور را در مورد حادثه شیمیایی خان شیخون به بازی گرفت.
ریتر با مطرح کردن چند مسئله، گزارش هایی را که درباره استفاده ارتش سوریه از گاز سارین منتشر شد، زیر سئوال برد.
گزارشگر شبکه المیادین گفت: اسکات ریتر با قاطعیت از اطلاعات خطرناکی سخن گفت که در گزارش های رسانه های آمریکا درباره حادثه خان شیخون بازتابی نداشت. ریتر در مقاله ای در هافینگتن پست به اطلاعات موثقی اشاره کرد که پیش از این، نیروهای روسی در حلب از آزمایشگاه های ساخت سلاح جبهه النصره که پر در آن گاز کلر و فسفر سفید نگهداری می شد، منتشر کرده بودند. به گفته ریتر، نیروهای روسیه نمونه هایی از این گازها و نمونه هایی از خاک مناطقی که هدف حملات خمپاره ای با این مواد سمی قرار گرفته بود، در اختیار سازمان منع اشاعه تسلیحات کشتار جمعی قرار داده بودند. ریتر در مقاله طولانی خود با قاطعیت تأکید می کند جبهه النصره از گاز سارین ضعیف شده در حمله شیمیایی به منطقه الغوطه در استان ریف دمشق در سال ۲۰۱۳ استفاده کرده بود. اسکات ریتر تأکید می کند گروه های مسلح در حمله به حلب از مخلوط گاز کلر با فسفر سفید استفاده کردند.
در ادامه این گزارش آمده است: اسکات ریتر از تکیه کردن تصمیم گیران در آمریکا به گزارش های طرف های رسانه ای که پیشینه طولانی در ارائه اطلاعات ساختگی و گمراه کننده دارند، انتقاد کرد. ریتر به تناقض در سخنان یک پزشک عضو القاعده اشاره کرد که گفته بود عوارض مصدومان نشان می داد با گاز سارین هدف قرار گرفته اند اما شاهدان در این منطقه از استشمام بوی شدید و مشاهده ابرهای آبی سخن گفتند.
ریتر تأکید کرد گاز سارین ماده ای است که هیچ رنگ و بویی ندارد.
گزارشگر این شبکه خاطر نشان کرد اسکات ریتر همچنین به این مسئله اشاره کرد که رسانه های آمریکایی مانند سی ان ان، هیچ مدرکی درباره اینکه مسئولیت حمله خان شیخون برعهده ارتش سوریه است، ارائه نکردند.
رسانه های اصلی در آمریکا به عمد روایتی را که القاعده از حادثه خان شیخون اعلام کرد پذیرفتند و بر اساس آن گزارش هایی را منتشر کردند. به گفته ریتر، این رسانه ها هیچ زحمتی برای اطمینان یافتن از واقعیت این ماجرا به خود ندادند.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید