قاچاق لباس از ترکیه؛ هر ساعت ۵ کانتینر!

تولیدکنندگان داخلی ورشکست شدند/ تلاش خرده‌فروشان ترکیه برای تسخیر بازار ایران بازار ٨٠ میلیونی ایران فرصتی مناسب برای سرمایه‌گذاری است و کشورهای اروپایی و آسیایی مختلف، در کنار همسایگان ایران سعی دارند بیشترین سود را از ورود دوباره ایران به اقتصاد جهانی ببرند. در این بخش ایران و ترکیه از دیرباز فعالیت‌های تجاری متعددی با […]

تولیدکنندگان داخلی ورشکست شدند/ تلاش خرده‌فروشان ترکیه برای تسخیر بازار ایران

بازار ٨٠ میلیونی ایران فرصتی مناسب برای سرمایه‌گذاری است و کشورهای اروپایی و آسیایی مختلف، در کنار همسایگان ایران سعی دارند بیشترین سود را از ورود دوباره ایران به اقتصاد جهانی ببرند.

در این بخش ایران و ترکیه از دیرباز فعالیت‌های تجاری متعددی با یکدیگر داشته‌اند که یکی از این بخش صادرات پوشاک و منسوجات ترکیه‌ای به ایران بوده است. هرچند واردات پوشاک ترک در ایران طی سال‌های گذشته به‌طور قاچاق یا رسمی سودآوری سرشاری داشته است، اما با امضای برجام این کشور تصمیم دارد با راه‌اندازی ‌هزار فروشگاه پوشاک در ایران، سود خود را دو چندان کند.

در همین زمینه روزنامه «تودی زمان» ترکیه طی گزارشی با اعلام این خبر به تلاش خرده‌فروشان ترکیه برای تسخیر بازار ایران پس از لغو تحریم‌ها پرداخته است. به نوشته این روزنامه ترکیه‌ای با برداشته شدن تحریم‌های ایران، خرده‌فروشان ترکیه در میان نخستین‌ها برای ایجاد یک جریان پرمنفعت سرمایه‌گذاری خارجی در ایران خواهند بود. این منبع خبری در ادامه می‌نویسد: شرکت «دی اس دامات» ترکیه که در زمینه پوشاک فعالیت دارد، اعلام کرد که تنها ٣ روز بعد از لغو تحریم‌های ایران، یک فروشگاه جدید در تهران افتتاح کرده است.

این در حالی است که به گفته بیلگین آیگول، رئیس شورای تجاری ایران و ترکیه در شورای روابط اقتصادی خارجی ترکیه طی سال‌های تحریم، شرکت‌های ترک با محدودیت‌هایی در زمینه تعرفه‌ها، مشکلات در گرفتن وام و تضعیف قدرت خرید ایرانی‌ها مواجه بودند.

در هرکدام از پاساژهای مطرح تهران که سر می‌زنیم به‌سختی می‌توانیم جنس‌های تولید داخل را پیدا کنیم. اکثر جنس‌ها یا برندهای تقلبی مارک‌های خارجی هستند و یا لباس‌های چینی که نای بازار محصولات داخلی را گرفته‌اند. البته بگذریم از اینکه تقریباً تمام برندهای معروف در بهترین خیابان‌های پایتخت نمایندگی دارند ولی طبیعی است که مردم عادی توانایی مالی خرید از این نمایندگی‌ها را ندارند.

دریکی از پاساژهای معروف با یکی از مشتری‌های مغازه‌ای صحبت می‌کنم که از شرایط بد اجناس ناراحت است و می‌گوید: «قیمت‌ها بسیار بالاست و اصلاً هم معلوم نیست دلیل این قیمت سرسام‌آور چیست. از طرف دیگر هم اجناس واقعاً کیفیت مناسبی ندارند.»

مشتری دیگری که خسته از گشت‌وگذار در بین مغازه‌هاست می‌گوید: «من نمی‌فهمم جنس ایرانی چه مشکلی دارد که مجبوریم جنس‌های نامرغوب چینی را خریداری کنیم. به‌سختی پول درمیاوریم و مجبوریم بریزیم در جیب کارگر چینی.»

خانمی هم که به همراه کودکش مشغول خرید لباس کودک بود، گفت: «من همیشه سعی می‌کنم برای بچه‌ام لباس ایرانی بخرم اما برندهای خوب در همدان پیدا کنم و حتماً باید به تهران بروم درنتیجه مجبورم همین لباس‌های خارجی و گران‌قیمت را از همدان تهیه کنم.»

آقای دیگری هم در همین زمینه گفت: «متأسفانه به دلیل عدم نظارت صحیح دستگاه‌های دولتی قیمت درستی برای کالاها پیدا نمی‌کنیم و در بسیاری از مواقع هم قیمت یک لباس در پایین خیابان بوعلی و بالای خیابان بوعلی با یک کیفیت اختلاف قیمت محسوسی دارد.»

این خریدار با اشاره به شرایط اقتصادی مردم گفت: «هیچ‌وقت نمی‌توانیم مطمئن شویم که لباس خریداری‌شده از جنسی مناسب و قیمتی صحیح برخوردار است.»

اما به سراغ یکی از فروشندگان رفتم و از او در این مورد سؤال کردم و گفت: «قیمت برخی برندهای ایرانی واقعاً گران است از طرفی عدم وجود تنوع در مارک‌های عادی باعث می‌شود مشتری لباس موردنظر خود را پیدا نکند درنتیجه ما مجبور می‌شویم لباس‌های ترکیه‌ای یا چینی بیاوریم.»

وی افزود: «از طرف دیگر هم مردم اقبال خوبی به کالاهای ایرانی نشان نمی‌دهند و جوانان دنبال برندها و مدل‌های روز هستند.»

این فروشنده ادامه داد: «در بسیاری از شرایط هم تولیدکنندگان داخلی به خاطر شرایط بد اقتصادی هزینه اجناس را نقدی یا اینکه با مدت بسیاری کوتاهی مطالبه می‌کنند ولی فروشندگان لباس‌های خارجی به‌هیچ‌وجه این‌طور نیستند.»

اما از نظر مردم که بگذریم محمدجواد صدق آمیز، مشاور اتحادیه پوشاک معتقد است: «هر چند که بدون شک لغو تحریم‌ها می‌تواند در بخش تولید نیز مؤثر باشد اما این موضوع زمان بر خواهد بود در صورتی که واردات کالاهای نهایی خیلی زودتر تحت تأثیر لغو تحریم‌ها قرار می‌گیرد.»

وی ادامه می دهد: «برخی برندهای پوشاک ایتالیایی پس از لغو تحریم‌ها فعالیت خود را در ایران آغاز کرده و یا تصمیم به راه اندازی نمایندگی‌های خود در ایران دارند زیرا ایران یکی از بازارهای مصرفی خوبی است که می‌توانند برای آن سرمایه‌گذاری کنند. فعالان حوزه پوشاک چندان با حضور این برندها مخالف نیستند زیرا اکثر این برندها به دلیل قیمت بالای خود مشتریان خاص خود را دارند که عمدتاً این افراد مخاطب محصولات ایرانی نیستند لذا پوشاک ایرانی به راحتی به دلیل قیمت پایین‌تر خود می‌تواند با این برندها رقابت کند.»

صدق آمیز می‌گوید: «موضوعی که مدت‌ها است بازار ایران را تهدید می‌کند و روز به روز نیز این تهدید جدی تر می‌شود بحث واردات کالاهای ترکیه‌ای و ممانعت نکردن از ورود آن‌ها به صورت غیرقانونی و قاچاق در کشور است. دولت ترکیه به وضوح سیاست‌های دامپینگی در کشور ما ایجاد کرده به طوری که خودشان به صادرات ۵ میلیارد دلاری لباس ترکیه‌ای به ایران اعتراف می‌کنند، در حقیقت روزی ۱۴۲ کانتینر و ساعتی ۵ کانتینر پوشاک به صورت قاچاق از ترکیه وارد کشور می‌شود.»

حالا باید ببینیم آیا برنامه‌ای برای رونق بازار آشفته تولیدکنندگان داخلی البسه از طرف دولت وجود دارد یا مدام باید شاهد این باشیم که تولیدکنندگان ورشکسته می‌شوند و جا برای لباس‌های قاچاق در ایران بیش‌ازپیش گسترده خواهد شد.

منبع : سایت فردا

 


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید