هر مسافر ایرانی به خارج اگر فقط به طور میانگین ۱۰۰۰ دلار هزینه کند در یک سال رقمی معادل ۹میلیارد دلار از منابع ارزی ایران از سبد ارزی بیرون می رود. این رقم حد اقلی است و بدون تردید سرانه هزینه هر مسافر خارجی بیش از ۱۰۰۰دلار است محسن مهر علیزاده عضو هیات نمایندگان […]
هر مسافر ایرانی به خارج اگر فقط به طور میانگین ۱۰۰۰ دلار هزینه کند در یک سال رقمی معادل ۹میلیارد دلار از منابع ارزی ایران از سبد ارزی بیرون می رود. این رقم حد اقلی است و بدون تردید سرانه هزینه هر مسافر خارجی بیش از ۱۰۰۰دلار است
محسن مهر علیزاده عضو هیات نمایندگان اتاق تهران دراین باره می گوید:« آمار ۹ میلیون نفر عدد بسیار زیادی است مخصوصا نسبت به توریست های وردی ما اگر آمار گردشگران ورودی کشورمان ۲۰ میلیون نفر بود ۹ میلیون نفر عدد قابل توجی محسوب نمی شد ولی وقتی آمار توریست های خروجی ما دو برابر ورودیمان است آن زمان باید نگران بود و به فکر برنامه ریزی ویژه افتاد.»
او در ادامه دلیل اصلی رشد جمعت گردشگر خروجی ایران در سال های گذشته را نبود جاذبه های گردشگری اعلام می کند که در کشورهای همسایه وجود دارد و ایرانی ها را افرادی اهل سفر می داند و می گوید:« گروه های توریستی و آژانس های گردشگری که در کشورهای همسایه و هدف ایرانی ها کار می کنند حرفه ای برخورد هستند و این به معنی آن است که با برنامه ریزی دقیق کارها را پیش می برند تا در فصول مختلف مسافران را جذب کنند و هزینه های سفر را هم کاهش دهند، اتفاقی که باعث می شود قیمت هایشان خیلی پایین بیایند و این افراد را به سفر به این مقاصد تشویق می کند؛ ما در کمیسیون گردشگری اتاق تهران هم پیش از این به بررسی این موضوع پرداخته و روی کاهش هزینه های سفر درکشورمان بحث های بسیاری داشته ایم؛ یکی از مشکلات اصلی ما در سفرهای داخلی بالا بودن هزینه هاست، توجه داشته باشید که سفر داخلی بسیار گران تر از سفرهای خارجی است برای مثال هزینه سفر یک خانواده به شیراز تفاوت چندانی با سفر این خانواده به استانبول نخواهد داشت. اگر قیمت تورها و هزینه سفر در داخل کشور متعادل تر بشود حتما هم گردشگران داخلی بیشتر به نقاط مختلف کشورمان سفر می کنند و هم توریست های ورودی بیشتری خواهیم داشت.»
او با بیان اینکه وجود آژانس های گردشگری حرفه ای و برنامه ریزی دقیق در این حوزه یک ضرورت است، می گوید:« زیربناها در کشور ما باید آماده شود که بخشی از آن شامل سخت افزارهاست مثل هتل و محل اقامت، شرکت های گردشگری فعال که توانایی جذب توریت را داشته باشند و… ما متاسفانه هنوز آژانس های داخلی خیلی قوی در کشور نداریم و اصولا برای آژانس های ما فرستادن توریست به کشورهای دیگر و همکاری با شرکت های خارجی راحت تر از جذب توریست های خارجی است. اتفاقی که به نوعی در تجارت ایران هم شاهدیم و می بینیم که واردات برای تجار ما ساده تر از صادرات است.»