تلاش اسرائیل برای گسترش تنش در نقاط دیگر خاور میانه

ایران اسرائیل

یکی از راه های برون رفت اسرائیل از درجا زدن در نوار غزه و متحمل شدن هزینه های گزاف شکست برای خود،کشاندن درگیری به نقاط مختلف خاورمیانه و ایجاد تنش بین المللی است تا خود را از گوشه ی رینگ خارج کند.

محمدصادق زحمتکش مدیر فنی و معاون دبیر پایگاه خبری نبأخبر(صدانیوز)|از عملیات طوفان الاقصی که در تاریخ 7 اکتبر 2023 بر علیه رژیم غاصب اسرائیل آغاز شد 26 هفته میگذرد. در این 180 روز رژیم اسرائیل به تلافی این عملیات موفقیت آمیز جبهه ی مقاومت که بر علیه جنایات سالهای متمادی این رژیم بر مردم غزه صورت گرفت با جنون وصف ناپذیری مناطق غزه را مورد حمله ای بی سابقه قرار داد که بیشتر این اهداف نه نظامیان و شبه نظامیان حماس و گروه های مقاومت بلکه زنان و کودکان بی گناه تشکیل داده اند.

طبق آمار های رسمی تا کنون بیش از 29 هزار نفر در نوار غزه به شهادت رسیده اند و همچنان نیز به آمار های کشته و زخمی های این فاجعه ی انسانی افزوده میشود.گویی کشور های جهان به افزایش این آمار ها در مانیتور های خود عادت کرده اند و گاهی با بیانیه هایی آن را محکوم میکنند.

با این حال مقاومت فلسطین،حماس،حزب الله لبنان،کتائب حزب الله،انصارالله و دیگر گروه های مقاومت با عملیات های مختلف بر علیه رژیم اسرائیل این کشور دروغین را در برخی جبهه ها زمین گیر کرده اند و غزه را مانند باتلاقی برای این رژیم به میدان جنگی نابرابر و البته پر تلفات برای اسرائیل تبدیل کرده اند.

از طرفی فشار های انصار الله یمن بر تجارت آبی رژیم اسرائیل و هدف قرار دادن کشتی های هم پیمان اسرائیل باعث شده است تا بیش از پیش اقتصاد اسرائیل دچار تلاطم های پیچیده و سخت شود.

طبق گزارشی از یک روزنامه ی عبری زبان اسرائیلی در آبان 1403،تخمین زده شد که هزینه ی جنگ با نوار غزه بدون درگیر شدن با طرف های دیگر برای رژیم صهیونیستی بیش از 200 میلیارد شیکل (51 میلیارد دلار) هزینه در بر خواهد داشت و این یعنی فشار بسیار زیاد اقتصادی بر رژیم صهیونیستی.اما با توجه به درگیر شدن طرف های مختلف و گروه های مقاومت این هزینه برای اسرائیل بسیار بیشتر شد و بسیاری از سرمایه گذاری ها در این کشور جعلی،به حالت تعلیق درآمد.

آنچه مسلم است با وجود برتری های نظامی و حتی اقتصادی اسرائیل بر نوار غزه و گروه های مقاومت،اسرائیل در باتلاق سختی گرفتار شده است که زوال آن را سرعت میبخشد و اقتصاد این رژیم 9 میلیونی را با مسائل بسیار پیچیده ای مواجه میسازد.

یکی از راه های برون رفت اسرائیل از درجا زدن در نوار غزه و متحمل شدن هزینه های گزاف شکست برای خود،کشاندن درگیری به نقاط مختلف خاورمیانه و ایجاد تنش بین المللی است تا خود را از گوشه ی رینگ خارج کند.حملات مختلف به لبنان،حمله به یمن و حملات متعدد به سوریه و در آخرین جنایت خود حمله به سفارت جمهوری اسلامی ایران مصداق بارزی از تلاش اسرائیل برای گسترش این آتش به دیگر نقاط خاور میانه است.

تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در سوریه نقض آشکار قوانین بین المللی و همچنین تجاوز به خاک ایران بود که به شهادت 7 نفر از پاسداران جمهوری اسلامی ایران منجر شد که تعدادی از آنان مانند شهید زاهدی از فرماندهان عالیرتبه به حساب می آمدند.

هرچند گمان میرود در وهله ی اول هدف اسرائیل از  این حمله شهادت سرداران تأثیر گذار در جبهه ی مقاومت است اما نمیتوان قصد ایجاد تنش و وادار کردن ایران به ورود مستقیم به جنگ غزه و گسترش جنگ به نقاط دیگر خاور میانه و حتی ورود کشور های عربی و به دنبال آن ورود مستقیم آمریکا و کشور های اروپایی را نادیده گرفت. برنامه ای که ممکن است به یک بحران جهانی تبدیل شود.


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید