ایلان ماسک به دنبال ایجاد ابَرانسان

طبق اظهار نظر ماسک

نورالینک این امکان را فراهم می‌کند تا انسان از دید حرارتی و دیدی مانند عقاب برخوردار شود و این فناوری حتی می‌تواند افراد نابینا را بینا کند. ایلان ماسک همچنین گفته دستگاه‌های نورالینک می‌توانند چندین بیماری را درمان کنند و برخی اختلالات عصبی را از میان ببرند.

به گزارش نبأخبر، ایلان ماسک اعلام کرده دومین مرحله از آزمایشات بالینی رابط مغز و کامپیوتر شرکتش موسوم به نورالینک آغاز شده است. به گفته این میلیاردر، فناوری یادشده می‌تواند زندگی انسان را متحول کند.

استارتاپ رابط مغز و کامپیوتر ایلان ماسک موسوم به نورالینک، دومین مرحله از آزمایشات بالینی خود را آغاز کرده است. ایلان ماسک در یکی از قسمت‌های پادکست لِکس فریدمن اعلام کرد دومین مرحله آزمایشات بالینی، موفقیت‌آمیز بوده است و گفت: «تا اینجای کار همه چیز خوب بوده.»

به نوشته کوین تلگراف، ماسک اعلام کرده دومین کاشت دستگاه مخصوص شرکت نورالینک در مغز انسان که دارای حدود 400 الکترود است و وظیفه ایجاد سیگنال را بر عهده دارد، به خوبی عمل می‌کند.

رابط‌های مغز و کامپیوتر نورالینک
رابط‌های مغز و کامپیوتر دستگاه‌های الکتریکی هستند که به انسان اجازه می‌دهد با استفاده از افکار با کامپیوتر ارتباط برقرار کند. در حالیکه این فناوری مانند فیلم‌های علمی‌تخیلی به نظر می‌رسد، چند دهه از اختراع این دستگاه‌ها می‌گذرد.

نحوه عملکرد این دستگاه ساده است: فعالیت‌های مغزی باعث ایجاد سیگنال الکتریکی می‌شود و این سیگنال توسط یک ماشین مورد بررسی قرار می‌گیرد. درست مانند رادیو که می‌توان آن را در موج‌های مختلفی تنظیم کرد، کامپیوتر نیز می‌تواند سیگنال‌های متفاوت را به عنوان دستورات مختلف درک کند.

رابط مغز و کامپیوتر دستگاهی است که سیگنال‌ها را بررسی و منتقل می‌کند. برخی از این دستگاه‌ها در خارج از بدن قرار می‌گیرند و برخی دیگر مانند محصولات نورالینک با جراحی به مغز متصل می‌شوند.

نولاند آرباف به عنوان نخستین بیمار نورالینک، چندین مرتبه مدعی شده که این دستگاه زندگی او را تغییر داده است. او در یک حادثه مربوط به شیرجه زدن، فلج شد. از زمانی که دستگاه مخصوص شرکت نورالینک به مغز نولاند متصل شده، او می‌تواند ماوس کامپیوتر را کنترل کند و بازی‌های ویدئویی انجام دهد، پیام بفرستد و تنها از طریق افکارش به وب‌گردی بپردازد.

ابَرانسان؟
ماسک همچنین به فریدمن گفت نورالینک علاوه بر فراهم کردن ارتباطات ساده میان انسان و کامپیوتر، به آن‌ها قابلیت‌های منحصربه‌فردی اعطا می‌کند.

این میلیارد اعلام کرد: «وقت آن رسیده است که مردم قدرت فرا انسانی داشته باشند.»

طبق اظهار نظر ماسک، نورالینک این امکان را فراهم می‌کند تا انسان از دید حرارتی و دیدی مانند عقاب برخوردار شود و این فناوری حتی می‌تواند افراد نابینا را بینا کند. ایلان ماسک همچنین گفته دستگاه‌های نورالینک می‌توانند چندین بیماری را درمان کنند و برخی اختلالات عصبی را از میان ببرند.

ماسک این موضوع را مطرح کرده که پس از استفاده از رابط‌های مغز و کامپیوتر که شرایط را برای برقراری ارتباط بسیار سریع‌تر به نسبت تایپ کردن یا صحبت کردن فراهم می‌کند، روش‌های سنتی ارتباط میان انسان‌ها و انسان با کامپیوتر از دید مردم «به شکل عذاب‌آوری آهسته» تلقی خواهد شد.

با این حال، این نظر ماسک از لحاظ علمی ممکن است نادرست باشد. برای مثال، فیل‌ها ظاهرا از حدود 70 صدای شیپور مختلف و حدود 140 علامت و حرکات بصری و لمسی برای برقراری ارتباط با یکدیگر استفاده می‌کنند. در مقابل، انسان به‌طور متوسط ​​حدود 27 هزار مشتقات کلمه و سیگنال‌های غیرکلامی بیشماری می‌داند.

علاوه بر این، ارتباطات انسانی فراتر از کلمات و تصاویر است. تحقیقات نشان می‌دهد که مغز انسان به‌طور متوسط ​​زبان بدن و عبارات را سریع‌تر از ارتباطات نوشتاری یا کلامی پردازش می‌کند. در نهایت، انسان نمی‌تواند سریع‌تر از سرعت تفکر به برقراری ارتباط بپردازد.

ماسک در طول پادکست این ایده را مطرح کرد که در آینده، انسان‌ها به نوعی می‌توانند با استفاده از نورالینک با سیستم‌های هوش مصنوعی ترکیب شوند تا قابلیت‌های مغز خود را گسترش دهند.

مقاله‌ای که در سال 2019 منتشر شد، فرضیه یک فناوری آینده‌ به نام «نورالنانوروباتیک» را ارائه می‌کند که به نظر می‌رسد قادر به نظارت مستقیم بر نورون‌ها و سیناپس‌های مغز است. اما شاید قرن‌ها طول بکشد تا این فناوری از یک نظریه به واقعیت تبدیل شود.

 


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید