پیش از این،مسئولان دولتی از خودکفایی تولید بنزین در سال ۹۵ خبر داده بودند، اما این وعده محقق نشد و تولید بنزین در پالایشگاه ستاره خلیج فارس به دلیل حرکت لاک پشت وار به زمانی دیگر موکول شد. به نقل از صدا نیوز ،بنزین از نمونه محصولاتی به شمار می رود که خود کفایی در […]
پیش از این،مسئولان دولتی از خودکفایی تولید بنزین در سال ۹۵ خبر داده بودند، اما این وعده محقق نشد و تولید بنزین در پالایشگاه ستاره خلیج فارس به دلیل حرکت لاک پشت وار به زمانی دیگر موکول شد.
به نقل از صدا نیوز ،بنزین از نمونه محصولاتی به شمار می رود که خود کفایی در تولید آن،توفیقِ استراتژیکی محسوب می شود.
در شرایطی که پیش از این مسئولان وزارت نفت از خودکفایی در تولید بنزین در سال ۹۵ خبر داده بودند، عدم تحقق این امر، باعث شده، همچنان میلیاردها دلار صرف خرید بنزین از خارج از کشور شود.
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، یکی از اصلی ترین مراکز برای حصول خودکفایی در تولید بنزین به پالایشگاه ستاره خلیج فارس معطوف میشود که با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی به دولت تدبیر و امید واگذار شد، اما حرکت لاک پشت وار در راه اندازی آن، باعث عدم تحقق اهداف از پیش تعیین شده در این خصوص (خودکفایی در تولید بنزین) شده است.
پالایشگاه ستاره خلیج فارس با ظرفیت پالایش بیش از ۳۶۰ هزار بشکه میعانات گازی، تنها مرکزی است که با افتتاح و راه اندازی آن می توان با تولید بیش از ۳۵ میلیون لیتر بنزین در روز،نیاز کشور به این محصول استراتژیک را تأمین کرد و حتی فراتر از آن به یکی از صادرکنندگان بنزین در خاورمیانه نیز تبدیل شد.
حسین نجف آبادی، کارشناس پتروشیمی، ، با اشاره به لزوم تحقق خودکفایی در بنزین اظهار داشت: به واقع، یکی از اصلی ترین عوامل و دلایل تعریف و طراحی چنین مرکزی، به بالا رفتن توان و استقامت ایران در برابر تحریم های نفتی معطوف می شود که به نوعی با به ثمر رسیدن آن، از وابستگی ایران به واردات بنزین پیشگیری خواهد شد و حصول این امر، گامی ارزنده و سازنده در جهت تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی محسوب می شود.
*میعانات گازی که به چین صادر می شود
کارشناس پتروشیمی (نجف آبادی) با اشاره به برنامه ریزی برای تبدیل میعانات گازی پارس جنوبی به بنزین در مرکز اشاره شده (ستاره خلیج فارس) عنوان کرد: علیرغم اهمیت بسیار بالای این مؤلفه، لذا در حال حاضر شاهد صادرات میعانات به کشور چین هستیم.
وی افزود: به واقع، چینی ها با تبدیل میعانات گازی به بنزین، تولیدات مرتبط با این عرصه را با چندین برابر قیمت به ایران می فروشند.
نجف آبادی گفت: پیش از این، مسئولان وعده راه اندازی فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس با ظرفیت تولید روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین تا پایان سال را مطرح کرده بودند، اما آنچنان که از شواهد و قرائن بر می آید،حصول این امر تا پیش از نوروز ۱۳۹۶ امکان پذیر نیست.
دراسفند سال گذشته، وزیر نفت در نشست خبری با بیان گشایش های حاصل شده در دوران پسابرجام گفت: فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس در سال آینده(۹۵) محقق و ایران بطور کامل از واردات بنزین خودکفا خواهد شد اما این وعده تاکنون محقق نشده و همچنان ایران از وارد کنندگان بنزین به شمار می رود.
*افتتاح چندین باره پالایشگاه ستاره خلیج فارس؟
چندی پیش، هدایت ا…خادمی،عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت و گویی با رسانه ها با اشاره به لزوم خود کفایی در تولید بنزین و معاف شدن ایران از واردات آن عنوان کرد: متأسفانه به دلیل سوء مدیریت بخش نفت، پیشرفت در این امر با کندی همراه است.
وی می افزاید: البته کندی در پیشرفت فیزیکی طرح مذکور، صرفا به این امر خلاصه نمی شود و در دیگر طرح های پالایشگاهی نیز روند به کندی و آهستگی پیش می رود.
آنچنان که خادمی عنوان داشته، علیرغم و افتتاح چندین باره پالایشگاه ستاره خلیج فارس، لذا همچنان بهره برداری از آن میسر نشده و به اعتقاد وی طرح اشاره شده آنچنان که باید مورد توجه دولت نبوده است.
فرید مالکی، کارشناس ارشد اقتصاد و یکی از محققان و پژوهشگران حوزه پتروشیمی گفت:علیرغم نیاز ملموس و مشهود کشور به بنزین، لذا در طول سالها و دهه های گذشته، توجه وافر و کافی به این حوزه (تولید بنزین) لحاظ نشده و همچنان شاهدیم بنزین مورد نیازِکشور، از مبادی وارداتی تأمین می شود که به واقع باید گفت برای حصول این امر(خودکفایی بنزین)، برنامه ریزی صحیحی انجام نشده و این نقیصه در دولت های گذشته نیز مشهود بوده که اگر غیر از این بود، قطعاً شاهد کسب موفقیت های چشمگیر در عرصه تولید و خودکفایی بنزین بودیم و حداقل اینکه این حجم انبوه بنزین از خارج مرزهای ایران خریداری و وارد کشور نمی شد.
*زیبنده نیست به عنوان کشوری ثروتمند در منابع نفت و گاز،بنزین وارد کنیم
حمدا…یاور پناه، یکی از کارشناسان حوزه انرژی، ضمن اشاره به این نکته که متأسفانه بسیاری از پالایشگاه های موجود درکشور به روز و نوین نیستند، عنوان کرد: همین ضعف و کاستی باعث هزینه بر شدن فعالیت مراکز اینچنینی می شود و به همین دلیل، شرایطی ایجاد شده که عملاً واردات بنزین از حیث ارزش اقتصادی مقرون به صرفه تر از بقای چنین مراکزی است.
وی افزود: زیبنده و شایسته کشور ایران نیست که به عنوان یکی از کانون ها و قطب های برجسته منابع نفتی و گازی در جهان، وارد کننده بنزین باشد و باید با جدیت تمام قطع روند واردات بنزین و تأمین آن از محل تولید داخلی و حتی فراتر از آن صادرات چنین محصول استراتژیکی به کشورهای دیگر در اولویت قرار گیرد.
*بخش نفت،اقتصاد مقاومتی را درست اجرا نکرده است
سالاری، مدیرعامل سابق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران نیز در گفت و گو با رسانه ها،عنوان داشت: در شرایطی که امکان بهره برداری از مرکز پتروشیمی ستاره خلیج فارس در سال ۹۳ و ۹۴ موجود بود اما همچنان در تحقق این امر به موفقیتی نائل نشده ایم.
وی افزود: زمانی که طرح ستاره خلیج فارس کلید خورد، تمامی شرایط مربوطه مد نظر قرار گرفت و سهم شرکت پالایش و پخش ۴۸ درصد در نظر گرفته شد و فاینانس آن نیز تعیین شد اما ناگهان سهم دولت به میزان ۱۶ درصد کاهش یافت و تمامی تقصیرات نیز به گردن تأمین اجتماعی انداخته شد.
مدیرعامل سابق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: برخلاف اظهاراتی که مطرح می شود، بخش نفت در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی موفق نبوده است.
وی مصداق این اظهار نظر خویش را در عدم حصول و تحقق بهره برداری از پروژه ستاره خلیج فارس به عنوان یکی از مراکز اصلی در خودکفایی بنزین مطرح می سازد.
گفتنی است؛ علیرغم طرح این موضوع که تعداد کوره های روشن پالایشگاه مذکور به سه عدد افزایش یافته، اما بنزین سازی در این مجموعه در سال جاری انجام نخواهد شد.
امید آن می رود، با اتخاذ تدابیر مقتضی،تولید بنزین به عنوان یکی از اهداف نهایی در این مجموعه عملیاتی شود که قطعاً با حصول آن،به دستاوردهای ارزنده تری نائل خواهیم شد که در نهایت،کشور و عموم مردم از منافع آن بهره مند خواهند شد.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان