۸۲ درصد محصولات فولاد مبارکه در اختیار بازار داخلی قرار دارد

برای نمونه چین که بزرگ ترین صادرکننده محصولات جهانی فولاد است، ورق های صادراتی خود را ارزان تر از بازار داخلی به فروش می رساند و حتی برای صادرات از جایزه تا ١٧ درصد هم برخوردار می شود و شرکت های روسی نیز محصول خود را ١٠٠ دلار بیشتر از قیمت صادراتی در بازار داخلی […]

برای نمونه چین که بزرگ ترین صادرکننده محصولات جهانی فولاد است، ورق های صادراتی خود را ارزان تر از بازار داخلی به فروش می رساند و حتی برای صادرات از جایزه تا ١٧ درصد هم برخوردار می شود و شرکت های روسی نیز محصول خود را ١٠٠ دلار بیشتر از قیمت صادراتی در بازار داخلی خود به فروش می رسانند.

محمود اکبری، معاون فروش و بازاریابی شرکت فولادمبارکه گفت: فولاد مبارکه از ابتدای بهره برداری تاکنون حدود ٩٠ میلیون تن انواع محصولات فولادی تخت را به بازار عرضه کرده، که از این مقدار حدود ٨٢ درصد در اختیار بازار داخلی و تولیدکنندگان و صنایع پایین دستی قرار گرفته است، از این روی، همواره تأمین نیاز داخلی به عنوان رسالت اصلی فولاد مبارکه مورد توجه بوده و در آینده نیز خواهد بود.
این مدیر ارشد صنایع فولاد تأکید کرد: با این حال، نظر به اینکه تأمین ضرورت های تکنولوژیکی و اجرای طرح های توسعه فولاد مبارکه در راستای اهداف سند چشم انداز و توسعه اشتغال در سطح کشور نیازمند دسترسی به منابع مالی فراوان و اخذ تسهیلات ارزی بدون بهره است، حضور فولادمبارکه در بازارهای صادراتی به عنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر برای این شرکت و حتی صنعت فولاد کشور مطرح است.

اکبری افزود: فولاد مبارکه طی سنوات گذشته از طریق ارز حاصل از صادرات و اعتبار جهانی اخذ شده، توانسته با تأمین منابع مالی خارجی ارزان قیمت، ضمن توسعه کیفی و کمی و برآورده سازی نیاز صنایع کشور به انواع ورق های فولادی، ظرفیت تولید خود را از ۴.٢ میلیون تن، به ١٠.٢ میلیون تن افزایش دهد که این امر علاوه بر تاثیر مستقیم بر رشد اقتصادی کشور باعث ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم حدود۴٠٠ هزار نفر شده است.

معاون فروش و بازاریابی شرکت فولادمبارکه یادآور شد: نرخ رشد تولید فولاد مبارکه در منطقه بالاترین نرخ رشد کمی است، که با تکیه بر توان داخل و مدیریت صحیح منابع در ایجاد توازن میان عرضه در بازار داخل و صادرات حاصل و سبب شده است تا تولید فولاد کشور در سال های اخیر به رغم تحریم های بین المللی و رکود حاکم، به روند رو به رشد خود شتاب بخشیده و در جایگاه چهاردهم جهانی بالاتر از بسیاری از کشورهای توسعه یافته قرار گیرد.

هشتاد و دو درصد محصولات فولاد مبارکه در اختیار بازار داخلی قرار دارد
محمود اکبری تصریح نمود: با مقایسه بین نرخ هزینه تسهیلات اخذ شده از محل سرمایه های خارجی در مقایسه با اخذ تسهیلات از منابع داخلی، مشخص می شود، هزینه های توسعه که از محل ارز کالای صادراتی تأمین شده، بیش از ٢٠ درصد مقرون به صرفه تر از اخذ تسهیلات داخلی است، که امکان افزایش ظرفیت تولید فولاد را برای فولاد مبارکه و صنعت کشور ایجاد کرده، وگرنه ظرفیت این شرکت هم در همان تناژ اولیه باقی مانده بود.

او ادامه داد: با این حال، تجربه بالای فولاد مبارکه در امر صادرات و استمرار حضور در این بازار سبب شد تا بتواند محصولات خود را در این بازار با سطح قیمتی بالاتر از چین و سایر رقبای منطقه ای نظیر CIS به فروش برساند و هیچ گاه اختلاف قیمت آن با قیمت های بازار داخلی فاحش نبوده است؛ ضمن اینکه اختلاف قیمت فروش داخلی و صادراتی محصولات فولادی در همه جهان بدیهی است.

اکبری خاطرنشان کرد: برای نمونه چین که بزرگ ترین صادرکننده محصولات جهانی فولاد است، ورق های صادراتی خود را ارزان تر از بازار داخلی به فروش می رساند و حتی برای صادرات از جایزه تا ١٧ درصد هم برخوردار می شود و شرکت های روسی نیز محصول خود را ١٠٠ دلار بیشتر از قیمت صادراتی در بازار داخلی خود به فروش می رسانند.

معاون فروش و بازاریابی شرکت فولادمبارکه یادآور شد: علاوه بر آنکه مقایسه قیمت های داخلی با صادراتی به دلیل ثبات نرخ ارز طی چند سال گذشته و افزایش هزینه های تولید در داخل قیاس مناسبی نیست؛ هرچند این روزها شرایط کاملا متفاوت شده و نرخ های جهانی با نرخ های داخلی نزدیک و بعضا برابر است و در برخی از محصولات هم نرخ جهانی بالاتر از نرخ های داخلی است.

 

منبع:تابناک


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید