3 زخم کاری بر پیکر اقتصاد ایران

پرویز خسروشاهی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی

تا قبل از دهه ۵۰، اقتصاد ایران شبیه اقتصادهای در حال توسعه مثل کره جنوبی و چه بسا بهتر بود اما از اوایل دهه ۵۰ به واسطه جهش قیمت نفت و افزایش تولید نفت، درآمدهای نفتی هنگفتی نصیب کشور شد و ارزهای نفتی به تار و پود اقتصاد ایران که به طور طبیعی در حال رشد بود، تزریق شد.

به گزارش نبأخبر،یک تحلیلگر اقتصادی، معتقد است: ریشه چالش‌های ماندگار اقتصاد ایران در 3 تنش است.

پرویز خسروشاهی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی بر این باور است: دهه‌هاست در مورد رشد اقتصادی پایین، تورم بالا، رشد بالای نقدینگی، نابرابری در اقتصاد ایران، فساد و غیره صحبت می‌شود و در برنامه‌های توسعه‌ای و بودجه‌های سالانه، راه‌حل‌های تکراری برای آنها ارائه می‌شود.

خسروشاهی می‌گوید: در ادوار مختلف انتخابات ریاست جمهوری و مجلس هم وعده‌های تکراری برای حل این مسائل داده می‌شود اما همچنان این چالش‌ها روی میز است و به آنها پرداخته می‌شود.

به گفته این تحلیلگر اقتصادی، تا قبل از دهه ۵۰، اقتصاد ایران شبیه اقتصادهای در حال توسعه مثل کره جنوبی و چه بسا بهتر بود اما از اوایل دهه ۵۰ به واسطه جهش قیمت نفت و افزایش تولید نفت، درآمدهای نفتی هنگفتی نصیب کشور شد و ارزهای نفتی به تار و پود اقتصاد ایران که به طور طبیعی در حال رشد بود، تزریق شد.

او معتقد است: در نتیجه، دولت اقتصاد را به کنترل خود درآورد. همین موضوع باعث شد تا شوک‌های اقتصادی و اجتماعی به اقتصاد تحمیل شود.

پرویز خسروشاهی ریشه چالش‌های ماندگار در اقتصاد ایران را در ۳ تنش می‌داند.


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید