فضای کسب‌وکار شبکه‌ای در ایران

تنها ۱۰ درصد فروشندگان شرکت «ام‌وی» Amway که از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای در جهان است، موفق شده‌اند درآمد کسب کنند!٩٩ درصد از فروشندگان شرکت «ام‌وی» درآمدی در حد متوسط جامعه داشته‌اند!   ➕معرف‌های بازاریابی شبکه‌ای برای جذب افراد جدید به‌عنوان فروشنده علاوه بر استفاده از تکنیک‌های کلامی و انگیزشی با وعده درآمدهای […]

تنها ۱۰ درصد فروشندگان شرکت «ام‌وی» Amway که از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای در جهان است، موفق شده‌اند درآمد کسب کنند!٩٩ درصد از فروشندگان شرکت «ام‌وی» درآمدی در حد متوسط جامعه داشته‌اند!

 

➕معرف‌های بازاریابی شبکه‌ای برای جذب افراد جدید به‌عنوان فروشنده علاوه بر استفاده از تکنیک‌های کلامی و انگیزشی با وعده درآمدهای بالا به جذب فروشنده اقدام می‌کنند. آنها با مثال‌زدن درآمد‌های چشمگیر سرشاخه‌ها و بازاریاب‌های موفق سعی در جذب افراد خواهند داشت؛ اما آیا تمام بازاریاب‌های شبکه‌ای به درآمدهای میلیونی دست می‌یابند؟ آمار و ارقام واقعیت‌هایی را روشن می‌کنند:

➕شاید بپرسید پس چرا تعداد زیادی از نوجوانان و جوانان جذب چنین شرکت‌هایی می‌شوند؟ کارشناسان معتقدند عامل اصلی گرایش و تمایل برخی از جوانان به جذب و فعالیت در چنین مجموعه‌هایی ناشی از احساس نیاز به تحول است. به عبارت دیگر سودای زندگی مرفه و برخورداری از امکانات رفاهی متعدد از عوامل اصلی سوق‌پیداکردن جوانان به سمت این شرکت‌ها است. با نگاهی به ادبیات موجود در فضای بازاریابی شبکه‌ای در ایران؛ سه دسته نگرش قابل بازشناسی است:

➕نگرش علمی: بر‌اساس این نگرش بازاریابی شبکه‌ای منبعث از تنوع و گستردگی علم بازاریابی و اضافه‌شدن متد‌های جدید مانند بازاریابی الکترونیک یا اینترنتی است. اگر این روش تحت نظارت و کنترل دائمی قرار گیرد، می‌تواند فرصتی برای اقتصاد فراهم کند؛ در‌صورتی‌که توقعات واهی و غیر واقعی از آن نداشته باشیم.
➕نگرش منفی: این نگرش بیشتر مربوط به افرادی در سنین بالاتر است. آنها بر‌اساس تجارب قبلی شرکت‌های هرمی و شباهت‌های فعالیت این نوع بازاریابی با همان تکنیک‌های قبلی معتقدند که فروش شبکه‌ای هیچ نتیجه‌ای جز اتلاف وقت جوانان ندارد.
➕نگرش مثبت: عده‌ای دیگر که یا در سنین پایین‌تری هستند یا خودشان در این شرکت‌ها فعالیت می‌کنند، معتقدند که آینده‌ فقط متعلق به این نوع شرکت‌هاست. این عده با اشاره به آمار و ارقامی که بعضا صحت آنها مورد تردید است، دلایل عجیب و غریبی را بیان می‌کنند که بیشتر درخور نوجوانان و جوانان جویای نام با درآمدهای بالاست. هرچه باشد، متعادل‌کردن سطح توقعات قشر جوانی که بعضا آینده خود را تنها در گرو فعالیت در چنین شرکت‌هایی می‌بینند، یکی از مسئولیت‌های همگانی است؛ چراکه اگر اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف در جامعه وجود نداشته باشد، ممکن است جوانان زیادی که به طمع درآمدهای هنگفت قدم در این شرکت‌ها می‌گذارند، طعم ناکامی را چشیده و دچار مشکلات عدیده‌ای شوند.

منبع : شرق


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید