هشدار مرگبار مسکو به واشنگتن.. آيا بازدارندگی هسته‌ای روسیه نزدیک است؟

لاوروف رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه

اگر ایالات متحده آمریکا موشک‌های خود را در اروپا یا منطقه آسیا و اقیانوسیه مستقر کند، روسیه ممکن است در زمینه بازدارندگی هسته‌ای گام بردارد و تصمیم در این زمینه توسط رئیس‌جمهور روسیه اتخاذ خواهد شد.

به گزارش نبأخبر،مسکو نسبت به مجوزی، که رئیس‌جمهوری آمریکا به اوکراین برای انجام حملاتی به عمق روسیه با استفاده از سلاح‌های آمریکایی داده است، واکنش نشان داد.
العالم- اروپا

“سرگئی ریابکوف” معاون وزیر امورخارجه روسیه، امروز- دوشنبه- به تصمیم “جو بایدن” رئیس‌جمهوری آمریکا به دلیل اجازه دادن به اوکراین برای انجام حملات علیه خاک روسیه واکنش نشان داد.

ریابکوف گفت: به ایالات متحده درباره اشتباهات محاسباتی که ممکن است عواقب مرگباری داشته باشد، هشدار می‌دهیم.

ریابکوف همچنین خاطرنشان کرد تلاش‌های کی‌یف برای حمله به سامانه‌های راداری هشدار اولیه روسیه خنثی خواهد شد و مسکو ممکن است به چنین اقداماتی پاسخ نامتقارن بدهد.

وی افزود: آمریکا هیچ کاری برای متوقف کردن اقدامات تحریک‌آمیز کی‌یف انجام نمی‌دهد؛ این موضوع برای آنها بدون بها نخواهد بود و عواقب آن را احساس خواهند کرد.

معاون وزیر امورخارجه روسیه در ادامه از آمریکا خواست تا هشدارهای مسکو را جدی بگیرد.

پیشتر نیز “ولادیمیر پوتین” رئیس‌جمهوری روسیه، سه‌شنبه گذشته به اعضای ناتو هشدار داد که اجازه دادن به اوکراین برای هدف قرار دادن خاک روسیه با سلاح‌های غرب بازی با آتش است و خطر جنگ هسته‌ای را بار دیگر افزایش می‌دهد.

آژانس اطلاعات روسیه نیز روز پنجشنبه به نقل از “سرگئی لاوروف” وزیر امور خارجه روسیه گزارش داد که در صورت استقرار موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد آمریکا در اروپا و آسیا، مسکو ممکن است اقداماتی را در زمینه بازدارندگی هسته‌ای انجام دهد.

لاوروف گفت: اگر ایالات متحده آمریکا موشک‌های خود را در اروپا یا منطقه آسیا و اقیانوسیه مستقر کند، روسیه ممکن است در زمینه بازدارندگی هسته‌ای گام بردارد و تصمیم در این زمینه توسط رئیس‌جمهور روسیه اتخاذ خواهد شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین گفت: گام‌های اضافی در زمینه بازدارندگی هسته‌ای را بعید نمی‌دانیم چرا که موشک‌های پیشرفته آمریکایی می‌توانند پایگاه‌های فرماندهی و سایت‌های نیروهای هسته‌ای ما را پوشش دهند و تصمیم‌گیری در این زمینه در صلاحیت رئیس‌جمهور است.

آژانس اطلاعات روسیه در بخشی از گزارش خود، به برنامه‌های ایالات متحده در ماه آوریل برای استقرار موشک‌ها در منطقه اقیانوس هند و اقیانوس آرام در پاسخ به آنچه واشنگتن به‌عنوان نظامی‌سازی فزاینده چین در منطقه می‌داند، اشاره کرد.

مسکو هشدار داد که تعلیق استقرار موشک های میان برد و کوتاه برد را که پس از پایان معاهده پیشنهاد کرده بود، در صورتی که واشنگتن به برنامه های خود برای استقرار چنین موشک هایی در آسیا و اروپا ادامه دهد، لغو خواهد کرد.

تصمیمی که در ۹۰ دقیقه گرفته شد

طبق این گزارش، بایدن چند روز پیش به اوکراین اجازه داد تا از تسلیحات ارائه شده توسط واشنگتن برای مقابله با خط آتش نیروهای روسیه در منطقه خارکیف استفاده کند اما تاکید کرد که از این سلاح‌ها نباید برای حمله به اهدافی داخل روسیه استفاده شود.

روزنامه “واشنگتن پست” جزئیات مذاکرات نمایندگان آمریکا و اوکراین درباره مجوز واشنگتن به کی‌یف برای حمله به خاک روسیه با سلاح‌های آمریکایی را منتشر کرد.

برخی منابع کاخ سفید گزارش دادند پس از حمله روسیه به استان خارکف، نمایندگان طرف اوکراینی، “لوید آستین” وزیر دفاع آمریکا و “جیک سالیوان” مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا را از تلفات نیروهای اوکراینی مطلع کردند

در این گفت‌وگوی ۹۰ دقیقه‌ای، درخواستی مبنی بر اجازه دادن به نیروهای اوکراینی برای حمله به خاک روسیه با تسلیحات آمریکایی مطرح شد.

جو بایدن با درخواست اوکراین موافقت کرد و از ترس تاخیر در صدور بیانیه، “آنتونی بلینکن” وزیر امور خارجه را فرا خواند و خواستار اجرای فوری درخواست کی‌یف شد.

در نتیجه، این ابتکار بلافاصله توسط کابینه آمریکا بررسی و قوانین جدید از 30 می اجرایی شد.


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید