به گفته تحلیلگران از آنجا که انتخابات برای پوتین بیشتر عبور از یک مانع حقوقی برای ادامه ریاست جمهوری اش بود و نه محک واقعی نگاه روس ها به سیاست هایش ، اکنون او آزادی بیشتری برای پیشبرد اصلاحات بحث برانگیز در داخل خواهد داشت.
به گزارش نبأخبر،به دنبال تهاجم تمام عیار به اوکراین، کرملین از هرگونه تغییر در کادر دولتی و سیاسی جلوگیری کرد. با این حال، با تغییر پویایی جنگ به نفع روسیه، پوتین ممکن است با برخی تغییرات احساس اطمینان بیشتری کند.
سی ان بی سی در گزارشی تحلیلی به سراغ روسیه پس از پیروزی دوباره ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور در انتخابات سراسری رفته و می نویسد:
دولت روسیه قبلاً اقتصاد را در شرایط جنگ قرار داده و برنامه هایی را برای افزایش قابل توجه هزینه های نظامی در سال 2024 ارائه کرده است.
آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی، پاییز گذشته اعلام کرد که هزینههای دفاع ملی روسیه تقریباً 11 تریلیون روبل (117 میلیارد دلار) خواهد بود و برنامههایی برای انحراف تقریباً 30 درصد از کل بودجه به سمت تقویت توان دفاعی کشور و «عملیات نظامی ویژه» در اوکراین وجود خواهد داشت.
روسیه
موفقیت های اخیر روسیه در میدان نبرد در اوکراین این سوال را به وجود آورده که آیا پوتین پس از انتخابات دستور دور دیگری از بسیج مردمی برای حضور در میدان جنگ را صادر خواهد کرد و یا به دلیل احساس امنیت از پیروزی، به سراغ تلاش برای برقراری آتش بس می رود؟
آندریوس تورسا، مشاور اروپای مرکزی و شرقی در شرکت مشاوره Teneo، در یادداشتی پیش از انتخابات درباره احتمال فراخوان دیگری برای بسیج عمومی سربازان تازه نفس گفت: «در حال حاضر، این امر بعید به نظر میرسد، زیرا ثابت شده که استخدام مداوم سربازان قراردادی برای جایگزینی ضررهای روسیه در اوکراین کافی است. نظرسنجیها نشان میدهد که اکثریت روسها انتظار اعلام بسیج عمومی در کوتاهمدت را ندارند و با توجه به اینکه دور قبلی بسیج عمومی میان مردم با انتقادهای بسیاری روبه رو و باعث ایجاد تشویش عمومی شد، پوتین تلاش خواهد کرد تا زمانی که ممکن است از این امر اجتناب کند.»
آدلین ون هوت، مشاور ارشد اروپا در واحد اطلاعات اکونومیست، می گوید که انتخابات ایالات متحده که انتظار می رود در ماه نوامبر برگزار شود، رویدادی خواهد بود که روسیه از نزدیک آن را زیر نظر دارد : «در حالی که ما انتظار داریم که جنگ در اوکراین احتمالاً به آرامی به یک درگیری پایدار و بدون چشمانداز صلح تبدیل شود، انتخاب مجدد دونالد ترامپ در ایالات متحده در نوامبر میتواند تعادل را به نفع روسیه تغییر دهد. »
روسیه
تحلیلگران همچنین به اصلاحات داخلی و سیاستهای اقتصادی نگاه میکنند که پوتین ممکن است پس از یک نتیجه انتخاباتی که کرملین از آن به عنوان نمایشی «بینظیر» در حمایت از رئیسجمهور یاد کرده، اجرا کند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز دوشنبه سخنان کشورهای غربی در آزادانه و عادلانه نبودن این انتخابات را محکوم کرد.
به گفته تحلیلگران از آنجا که انتخابات برای پوتین بیشتر عبور از یک مانع حقوقی برای ادامه ریاست جمهوری اش بود و نه محک واقعی نگاه روس ها به سیاست هایش ، اکنون او آزادی بیشتری برای پیشبرد اصلاحات بحث برانگیز در داخل خواهد داشت.
اکنون تمرکز بر روی این خواهد بود که آیا این امر به پوتین جرات می بخشد تا منابع بیشتری را به تلاشهای جنگی اختصاص دهد، آیا سیاستگذاران برای حفظ ثبات اقتصاد کلان، سختگیریهای مالی دوره جنگ را پیش خواهند برد، آیا تغییراتی در چشمانداز سیاسی، از جمله موقعیتهای قدرت وجود دارد یا خیر؟
پوتین قبلاً برنامه های هزینه های عمومی و اصلاحات مالی را در سخنرانی خود در ماه فوریه خطاب به قانونگذاران روسی بیان کرده بود. رئیس جمهور در طول این سخنرانی که مانند یک بیانیه انتخاباتی خوانده شد، 126 میلیارد دلار هزینه زیرساختی و اجتماعی را طی شش سال آینده اعلام کرد.
برنامه های ملی جدید با تمرکز بر حمایت از خانواده ها، مانند طرح وام مسکن یارانه ای و همچنین پیشنهادهایی برای کاهش فقر و بهبود سلامت و امید به زندگی کشور تعریف شده اند. پوتین همچنین اعلام کرده که در حال فکر کردن به راههایی برای مدرنسازی سیستم مالی روسیه برای ایجاد «توزیع عادلانهتر بار مالیاتی نسبت به افرادی با درآمد شخصی و شرکتی بالاتر» است.
آندریوس تورسا می گوید که سخنرانی پوتین نشان میدهد که «شهروندان و شرکتهای روسی احتمالاً شاهد افزایش کلی بار مالیاتی برای کمک به تأمین مالی جنگ و رسیدگی به چالشهای مالی گستردهتر خواهند بود.»
از منظر مالی کوتاهمدت، «نکته مهم این است که آیا دولت برای انطباق با هزینههای نظامی بالاتر، سختگیریهای مالی که از حمایت مردم برخوردار نیست را انجام میدهد یا خیر.»
روسیه
تحلیلگران خاطرنشان می کنند که برنامه های اجتماعی پیشنهادی برای شش سال آینده به این معنی است که احتمال تغییر وزرای دولت روسیه پس از انتخابات نیز وجود دارد و مقامات جدید می توانند پس از آنکه شهرتی برای خود دست و پا کردند، به عنوان جانشین احتمالی آینده پوتین دیده شوند.
پوتین تمایلی به ایجاد تغییرات اساسی در کارکنان ندارد. او چندین وزرای نزدیک مانند وزیر دفاع سرگئی شویگو و وزیر امور خارجه سرگئی لاوروف را برای سال ها در سمت خود نگه داشته است. آخرین تغییر عمده در نقش های مهم سیاسی در سال 2020 رخ داد، زمانی که میخائیل میشوستین، رئیس تکنوکرات خدمات مالیاتی روسیه، نخست وزیر و جایگزین دیمیتری مدودف شد.
به دنبال تهاجم تمام عیار به اوکراین، کرملین از هرگونه تغییر در کادر دولتی و سیاسی جلوگیری کرد. با این حال، با تغییر پویایی جنگ به نفع روسیه، پوتین ممکن است با برخی تغییرات احساس اطمینان بیشتری کند.
ندری پرتسف، روزنامهنگار روسی که برای بنیاد کارنگی برای صلح بینالمللی مینویسد، هفته گذشته در تحلیلی خاطرنشان کرد که «ایجاد یک پست سیاسی جدید برای نظارت بر برنامههای عمده هزینههای اجتماعی باعث تغییر توازن قدرت در بوروکراسی روسیه میشود.»
طرح مسئله تعهدات اجتماعی جدید توسط ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در سخنرانی فوریه نشان می دهد که حداقل یک مقام روسی یک شغل جدید و تاثیرگذار خواهد داشت.
ندری پرتسف می گوید که فرد خوش شانس احتمالاً یا معاون نخست وزیر با اختیارات گسترده خواهد بود یا یک هماهنگ کننده ویژه که دسترسی مستقیم و منظم به رئیس جمهور دارد. این انتصاب احتمالاً نخبگان روسیه را وادار می کند تا “در مورد جانشین احتمالی پوتین فکر کنند.”
کسی که این شغل را به دست میآورد، ناگزیر از دید جدیدی مورد بررسی همه قرار می گیرد. برای سالهای متمادی، پوتین از تغییرات عمده در میان مقامات ارشد روسیه برای جلوگیری از هرگونه گمانهزنی در مورد انتقال قدرت یا جانشینان اجتناب کرده است. با این حال، اکنون او چاره ای جز قدرت بخشیدن به یک بازیگر اصلی سیاسی جدید ندارد.