مردم در ایران چقدر به یکدیگر اعتماد دارند؟

دکتر علی یعقوبی دانشیار جامعه­ شناسی دانشگاه گیلان

در بررسی خلقیات ایرانیان با انتساب شخصیت متظاهر ممکن است ما را در دو دام یا مغلطه محیطی و مغلطه تقلیل­‌گرایی بیندازد. در مغلطه محیطی ممکن است ما در سطح کلی و گروهی به سطح فردی پرتاب شویم و نتیجه بگیریم همان طورکه در سطح کلی یک جامعه متظاهر است در سطح فردی نیز افراد چنی هستند. در مغلطه تقلیل­ گرایی نیز فرهنگ یک مجموعه پیچیده از عناصر مختلفی است. آن وقت این عناصر متکثر و پیچیده گوناگون را در یک عنصر خاص کاهش و تقلیل دهیم دچار خطای تقلیل­‌گرایی خواهیم شد.

به گزارش نبأخبر،بطورکلی دو عامل عمده بیرونی و درونی در استناد به متظاهر بودن ایرانیان نقش داشته است. در عوامل بیرونی نقش هجوم اقوام بیرونی از قبیل عرب، مغول و… در عدم امنیت ایرانیان و رفتار دوگانه نقش مهمی داشته است و نیز برساخت شرق­ شناسان و سفرنامه­ نویسان خارجی در نسبت دادن ایرانیان به پرتره ­هایی از قبیل مسئولیت ناپذیر، تنبل، دوچهره، عقب مانده و…اشاره کرد. در حوزه داخلی می­ توان به سابقه طولانی استبداد اشاره کرد

به نقل از کانال انجمن جامعه شناسی ایران، نشست «تظاهر در جامعه ایرانی» روز پنجشنبه ۳ آبان ماه ساعت ۱۷ با سخنرانی دکتر علی یعقوبی دانشیار جامعه­ شناسی دانشگاه گیلان و به کوشش انجمن جامعه شناسی ایران- شعبه گیلان و با همکاری انجمن مفاخر لاهیجان در اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان لاهیجان برگزار شد.
بر اساس این گزارش در این نشست علی یعقوبی عضو هیات علمی دانشگاه گیلان در سخنانی اظهار کرد: «تظاهر با دوچهرگی، دروغ، نفاق، تقلب و…شباهت ­های خانوادگی دارد. عاملان آن با برچسب‌هایی از قبیل متظاهر، دروغگو، منافق، رند و وسط باز، مورد خطاب قرار می گیرد. در این باره، دو دیدگاه قالب وجود دارد. برخی آن را محصول خلقیات ایرانی دانسته و نگاه ذات ­انگارانه دارند و برخی آن را نه در خلقیات پایدار بلکه منبعث از موقعیت تاریخی، اجتماعی و فرهنگی دانسته و روایت برساختگی دارند.اغلب پژوهشگران با نگاه انتزاعی و کل­‌محور خواسته ­اند این پدیده اجتماعی و تاریخی را مورد بررسی قرار دهند حال آن که جامعه­ شناسان با تخیل جامعه ­شناختی و انضمامی می ­توانند اجزای بیشتری از این امر اجتماعی را آشکارسازی کنند.

بطورکلی دو عامل عمده بیرونی و درونی در استناد به متظاهر بودن ایرانیان نقش داشته است. در عوامل بیرونی نقش هجوم اقوام بیرونی از قبیل عرب، مغول و… در عدم امنیت ایرانیان و رفتار دوگانه نقش مهمی داشته است و نیز برساخت شرق­ شناسان و سفرنامه­ نویسان خارجی در نسبت دادن ایرانیان به پرتره ­هایی از قبیل مسئولیت ناپذیر، تنبل، دوچهره، عقب مانده و…اشاره کرد. در حوزه داخلی می­ توان به سابقه طولانی استبداد اشاره کرد.»

وی تأکید کرد« این سنخ از رفتارها کم و بیش در همه جوامع مشاهده می­ شود به طوری که جامعه­ شناس آمریکایی اروینگ گافمن تأکید می ­کند که انسان ها دارای موقعیت های پشت صحنه، جلوی صحنه و خارج از صحنه هستند. بنابراین بین جهان یک و جهان دو در جوامع پیشرفته مثل آمریکا ارتباط وجود دارد که در نظریه ­های آن ها نیز انعکاس یافته است. نقش بازی کردن استفاده از ماسک و نقاب در جلوی صحنه همواره به اشکال مختلف در جوامع متعدد مشاهده می ­شود.»

یعقوبی گفت: «در ایران نیز یک مساله اجتماعی است؛ زیرا در سطح عینی و ذهنی شواهد بر مساله ­مند بودن این واقعیت اجتماعی است. بخشی از آن در استعاره ­ها، تمثیل­‌ها و ادبیات ایرانی نیز انعکاس یافته است. تمثیل «دروغ مصلحت ­آمیز به ز راست فتنه ­انگیز است»، تعبیر زرتشت درخصوص اینکه خدا یا ما را از دروغ، دشمن و خشکسالی محافظت نما، حاکی از مسئله­ مند بودن این امر است. مساله اجتماعی مزبور امری زمانمند و مکانمند است و در مکان ­ها و زمان ­های مختلف متفاوت است.»

این استاد دانشگاه سپس در سطح میدانی به تحقیقات راجع به ارزش ها و نگرش های ایرانیان اشاره کرد و گفت: «در سطح میدانی نیز در طرح ارزش ها و نگرش های ایرانیان در سال ۱۳۷۴ بیشترین گزینه با ۳۴.۷ درصد مردم را متظاهر و دورو می ­داند و ۳۱.۳ درصد تاحدودی و ۳۲.۹ درصد کم و خیلی کم ارزیابی کرده اند. در سال ۱۳۸۱، در موج اول پیمایش ارزش ها و نگرش های ایرانیان درصد زیادی از پاسخ­گویان( ۶۴.۸ درصد از آنها) مردم را زیاد و بسیار زیاد متظاهر خطاب کرده ­اند و فقط ۲۰.۸ درصد تظاهر را کم و خیلی کم دانسته ­اند. در پیمایش سرمایة اجتماعی (۱۳۸۴ ) از زیاد بودن تظاهر کاسته شده است، اما همچنان گزینة زیاد درصد بیشتری دارد؛ ۵۰.۹ درصد از پاسخ گویان، یعنی بیش از نیمی از آنها معتقدند دورویی و تظاهر در جامعه رواج دارد.»

او افزود: «در سنجش سرمایة اجتماعی (۱۳۹۴) زیاد بودن تظاهر به بیشترین درصد می ­رسد؛ ۶۰.۲ درصد از پاسخ گویان جامعه را متظاهر بررسی کرده ­اند. ۵۴.۷ درصد از پاسخ گویان موج سوم پیمایش ارزش ها و نگرش های ایرانیان (۱۳۹۵)، ۴۴ درصد از پاسخ گویان پیمایش وضعیت اجتماعی (۱۳۹۶) و ۵۵.۶ درصد از پاسخ گویان از سنجش سرمایة اجتماعی (۱۳۹۷) معتقدند در جامعه به میزان زیادی تظاهر ودورویی رواج دارد. دربارة تظاهر و دورویی در پیمایش نگرش سیاسی ایرانیان (۱۳۸۴) ، ۷۵ درصد مردم مخالف وکاملا مخالف هستندکه ظاهر و باطن افراد جامعه یکی است: ۱۱.۷ درصد درباره این گزاره مردد و ۹ درصد موافق وکاملاً موافق بوده ­اند. در استان گیلان در مناطق شهری و روستایی ۳۱.۷ درصد در حد زیاد و خیلی زیاد معتقدند که تظاهر و دورویی وجود دارد. ۵۶.۹ درصد در مناطق شهری و ۴۴.۷ درصد در مناطق روستایی در سطح تاحدودی، ۱۱.۴ درصد در مناطق شهری و ۲۳.۶ درصد در مناطق روستایی در حد کم و خیلی کم ابراز کرده ­اند که در جامعه تظاهر و دورویی مشاهده می­ شود. بنابراین در مناطق شهری بیش از مناطق روستایی این مساله اجتماعی وجود دارد.»

عضو هیات علمی دانشگاه گیلان درخصوص نحوه کسب شخصیت متظاهر در سیستم مدرسه گفت: «دوگانگی رفتاری را ما طی زندگی روزمره در در خانه، مدرسه و جامعه می­ آموزیم. این تعارض به نظر برگر و لاکمن ناشی از جامعه ­پذیری اولیه و ثانویه به ویژه در دو گروه خانه و مدرسه است. برای مثال نتایج یک تحقیق در استان گیلان نشان می­ دهد که بین خانه و مدرسه بر سر ارزش­ های اجتماعی وفاق لازم وجود ندارد و تعارض ارزشی بستگی به پایگاه طبقاتی و سطح دینداری دانش ­آموزان دارد. تعارض ارزشی خانه و مدرسه در دانش­ آموزان طبقات اقتصادی بالا نسبت به طبقات پایین در مدارس غیرانتفاعی کمتر و در مدارس دولتی بیشتر است برعکس تعارض ارزشی در دانش‌­آموزان طبقات پایین جامعه در مدارس غیرانتفاعی بیشتر و در مدارس دولتی کمتر است. چون در مدارس غیرانتفاعی بیشتر گفتمان آموزشی حاکم است تا گفتمان پرورشی.»

او افزود: «همچنین تعارض ارزشی در دانش ­آموزان متدین در مدارس دولتی و شاهد کمتر است؛ زیرا ارزش ­های خانه و مدرسه در آن ها همسو با یکدیگرند، اما این تعارض در مدارس غیرانتفاعی بیشتر است. برعکس در دانش ­آموزان کمتر متدین با تعارض بیشتری در مدارس دولتی و شاهد به ویژه در مناطق شهری مواجه­ اند. براساس یافته ­های تحقیق، تعارض ارزشی در مدارس دخترانه بیش از مدارس پسرانه وجود دارد. براساس نتایج تحقیق هرقدر قواعد مدرسه سخت­گیری بیشتری داشته باشد مقاومت و مخالف­‌خوانی ­های دانش­‌آموزی در آن مدرسه بیشتر خواهد شد. از این رو در مدارس دولتی در مقایسه با مدارس غیر انتفاعی مقاومت دانش ­آموزی بیشتر است. بنابراین زیست دانش آموزی به مثابه ماکتی از جامعه ساخت مناسبات رفتاری دوگانه را در جامعه آشکار می ­کند.»

این عضو انجمن جامعه شناسی ایران با اشاره به این که «با وجود این باید احتیاط کرد زیرا بسیاری از رفتارهای ریز در جامعه ایرانی را نمی‌­توان تا سرحد رفتار متظاهرانه و دوچهرگی تقلیل داد» گفت: «در بررسی خلقیات ایرانیان با انتساب شخصیت متظاهر ممکن است ما را در دو دام یا مغلطه محیطی و مغلطه تقلیل­‌گرایی بیندازد. در مغلطه محیطی ممکن است ما در سطح کلی و گروهی به سطح فردی پرتاب شویم و نتیجه بگیریم همان طورکه در سطح کلی یک جامعه متظاهر است در سطح فردی نیز افراد چنی هستند. در مغلطه تقلیل­ گرایی نیز فرهنگ یک مجموعه پیچیده از عناصر مختلفی است. آن وقت این عناصر متکثر و پیچیده گوناگون را در یک عنصر خاص کاهش و تقلیل دهیم دچار خطای تقلیل­‌گرایی خواهیم شد.»

دکتر یعقوبی در ادامه گفت: «رفتار دوگانه و متظاهر ایرانیان را باید در بافت اجتماعی و تاریخی درک نمود و در ساختار سیاسی که قدرت متراکم است به شکل تقیه در آمده است که علی شریعتی از آن به استراتژی و تاکتیک تعبیر می­‌کند. در قرن هشتم نیز حافظ مفهوم «رند» را که مفهومی منفی بود واسازی دریدایی کرد و معنای مثبت روایت نمود. انسان رند کسی است که ظاهر و باطن او یکی نیست و در متون عرفانی به کسی گفته می­شود که در ظاهر ملامتی است، شرعیات و زهد را کنار می زند؛ اما در باطن خداپرست. بدین‌­ترتیب، این مفهوم دو بار معنایی دارد یکی مثبت است سویه ملامتی دارد و سویۀ دیگر منفی است که رند ظاهری مطابق عرف و شرع بازی می­ کند ولی در دل به ­اصطلاح لاقید و غیرمذهبی است و از آن دستاویزی برای منفعت شخصی استفاده می­ کند. بسیاری از رفتارهای ایرانیان ریشه در آیین فتوت، قلندری و لوطی­ گری دارد که در نگاه مستشرقان خالی بوده است و بسیاری از رفتار ایرانیان به شکل اغراق ­آمیز به تظاهر و دورویی تقلیل داده­ اند. همین تعبیر درخصوص انسان «وسط­ باز» نیز صادق است، گاهی وسط­ بازان مثبتند و به مثابه کنشگران مرزی در جهت پیوند اجتماعی عمل می­‌کنند و در جامعه بلبشو یا آنومیک و در غیاب نهادهای مدنی حرف­ ها و دغدغه­‌های مردم را به اصحاب قدرت منتقل و ترجمه می­ کنند. سویه منفی آن این است که وسط­‌بازان بین خطوط حرکت می کنند و از رفتارهای دوگانه نه برای منفعت امر جمعی بلکه برای منفعت امر شخصی سود می‌­برند و مردم از آنان به افراد حقه‌­باز، شارلاتان و دودوزه‌­باز تعبیر می­‌کنند.»

سخنران در انتها گفت: «یک واقعیتی در روانشناسی اجتماعی تحت ­عنوان «پیشگویی تأثیربخش» وجود دارد که چگونه نامگذاری در رفتارها تأثیر دارد. دراین باره، تقلیل اغراق­ آمیز همه رفتارهای متکثر ایرانیان به شخصیت متظاهرموجب می‌­شود که ما به خودمان برچسب بزنیم و در عرصه سیاستگذاری فرهنگی، تصمیم ­گیران و تصمیم سازان سوق داده شوند بر این امر که ایرانی نظم‌­پذیر نیست و «پیوست فرهنگی» طرح ­ها به تعلیق درآید و همچنین در سطح جامعه موجب فرسایش سرمایه اجتماعی، بی ­اعتمادی، فقدان صداقت و گفت وگو می‌­شود.»


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید