برندگان واقعی جنگ های اوکراین و خاورمیانه

به تحلیل الجزیره

آمریکا حدود ۱۷ هزار موشک ضد هوایی «استینگر» و «جاولین» در اختیار اوکراین قرار داده است. همچنین دیگر گزارش های خبری فاش کردند که ۱۸ عضو کنگره آمریکا و همسران آنان دارای سهام هایی در شرکت هایی هستند که موشک استینگر و جاولین تولید می کنند. پیش بینی می شود این شرکت ها به ویژه دو شرکت «ریتون» و «لاکهید مارتین» در نتیجه جنگ اوکراین به سودهای چند ده میلیارد دلار دست یابند.

به گزارش نباءخبر،سیاستمداران و شرکت های تسلیحاتی آمریکایی بزرگترین برندگان جنگ ها و تنش هایی هستند که اکنون در اوکراین، خاورمیانه و دیگر مناطق جهان در جریان است؛ در واقع شرکت های وابسته به این سیاستمدارن در نتیجه ادامه تنش ها میلیاردها دلار به جیب می زنند.

به گزارش تحریریه شبکه «الجزیره» قطر در بخشی از گزارش خود به قلم «خلیل العنانی» تحلیلگر مصری درباره سود دلالان آمریکایی از جنگ ها نوشت، چند روز پیش «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا پیشنهاد داد که بودجه وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون» برای سال آینده میلادی حدود ۸۱۳ دلار باشد. این رقم نسبت به بودجه سال گذشته شاهد افزایش ۴ درصدی بود.

بر این اساس سیاستمداران آمریکایی بزرگترین برندگان جنگ ها و تنش هایی هستند که اکنون در اوکراین و منطقه خاورمیانه به ویژه یمن، سوریه، لیبی در جریان است. آنها تصمیم گیرندگان اصلی و سرنوشت ساز درباره جنگ و صلح هستند.

چند هفته پیش روزنامه «نیویورک تایمز» گزارشی را منتشر کرد که محتوای آن این بود که آمریکا حدود ۱۷ هزار موشک ضد هوایی «استینگر» و «جاولین» در اختیار اوکراین قرار داده است. همچنین دیگر گزارش های خبری فاش کردند که ۱۸ عضو کنگره آمریکا و همسران آنان دارای سهام هایی در شرکت هایی هستند که موشک استینگر و جاولین تولید می کنند. پیش بینی می شود این شرکت ها به ویژه دو شرکت «ریتون» و «لاکهید مارتین» در نتیجه جنگ اوکراین به سودهای چند ده میلیارد دلار دست یابند.

در بخش دیگری از گزارش شبکه الجزیره می خوانیم: آمریکا تا کنون به ده‌ها جنگ و درگیری در سراسر جهان از جمله ویتنام، کره جنوبی، عراق، افغانستان، سوریه، لیبی و … وارد شده است. در نتیجه این جنگ ها کارخانه های اسلحه سازی آمریکا شکوفا شده اند و صاحبان این کارخانه ها و دلالان جنگی سود کلانی به جیب زده اند.

 

تنها شرکت لاکهید مارتین سال گذشته بیش از ۶۵ میلیارد دلار سود داشته است. شرکت های سلاح آمریکا و مدیران آن ها در نتیجه جنگ های آمریکا در افغانستان و عراق طی دو دهه گذشته سودها کلانی را به دست آورده اند زیرا آمریکا می گوید در این دو جنگ حدود ۲ ترلیون دلار هزینه کرده است.

الجزیره اضافه کرد: کار اکنون به جایی رسیده است که اعضای کنگره آمریکا هم به واسطه این جنگ ها سودهای کلانی را به دست می آورند. به همین دلیل بود که «مایکل والتز» یکی از اعضای کنگره آمریکا به دلیل تصمیم بایدن برای عقب نشینی نیروهای آمریکا از افغانستان به دولت بایدن حمله کرد.

این در حالی است که گزارش های رسانه ای فاش کرده اند که والتز یکی از سود برندگان اصلی ادامه جنگ در افغانستان بوده است. زیرا او دارای چندین شرکت در زمینه خدمات لجستیکی و اطلاعاتی است که با ارتش آمریکا در افغانستان همکاری می کردند. گزارشی که تارنمای «انترست» در اگوست گذشته منتشر کرد نشان داد که سهام شرکت های والتز در سال ۲۰۱۹ میلادی تا ۲۵ میلیون دلار سود به کسب کرده اند.


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید