مهم‌ترین نکات قالیباف در نشست خبری: جای ظریف بودم با ظرافت کنار می‌رفتم

قالیباف ریاست مجلس شورای اسلامی

بر اساس قوانین موجود حضور آقای ظریف در جایگاهش، غیرقانونی است. من اگر بجای آقای ظریف بودم، به آقای پزشکیان می‌گفتم، اجازه بدهید من نباشم. لایحه‌ای هم که در مجلس است، تعیین تکلیف شود و اگر قانونی شد، من بازمی‌گردم و اگر نشد، برنمی‌گردم.

به گزارش نبأخبر، رییس مجلس شورای اسلامی امروز در نشست خبری با خبرنگاران به سوالات آنان پاسخ داد. مهم‌ترین اظهارات قالیباف در این نشست را در ادامه می‌خوانید.

-7 آذر- اولین نشست خبری محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی در آستانه سالروز شهادت آیت الله سید حسن مدرس و روز مجلس با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شد.

در ادامه مهم‌ترین سخنان محمدباقر قالیباف را در این نشست خبری می‌خوانید:

از آتش‌بس در لبنان استقبال می‌کنیم
خوشحالم از این‌که امروز، این نشست برگزار می‌شود، شاهد آتش‌بس در لبنان هستیم؛ از این آتش‌بس استقبال می‌کنیم.

موضوع مسکن را در کشور رها نکنید
مشکل مسکن را در سالروز تشکیل بنیاد مسکن مطرح کردم چون متوجه هستم مشکل و مسأله مسکن در معیشت مردم بسیار مهم و اساسی است، از همه مسئولین می‌خواهم موضوع مسکن را در کشور رها نکنند.

چون ما هر کار هم کنیم نهایتا ۲۰ یا ۳۰ درصد افزایش حقوق اعمال می‌کنیم که به اندازه تورم هم عملاً نمی‌توانیم جبران حقوق بکنیم و امروز هزینه مسکن در خانواده به گونه‌ای است که حداقل بین ۵۰ تا ۷۰ و بعضا تا ۷۵ درصد درآمد خانواده را به خودش اختصاص می‌دهد.

من معتقدم اگر مشکل مسکن حل شود حتما یکی از مهم‌ترین مشکلات معیشتی را رفع کرده‌ایم، این علاوه بر آن است که در حوزه رفاه و مسأله مربوط به منزلت هم گشایش‌هایی حاصل می‌شود.

اگر یک فرد یک سوم از حقوقش را در هر ماه ذخیره کند و در دهک‌های یک تا ۵ هم باشد، در طول ۷۰ سال هم نمی‌تواند یک خانه زیر ۱۰۰ متر برای خودش تهیه کند.

ما در مجلس یازدهم موضوعات اقتصادی را در دستور کار قرار دادیم و در این راستا موضوع مسکن نیز در اولویت قرار گرفت. برای این منظور باید ابتدا برای تولید مسکن اقدام می‌کردیم و سپس جلوی احتکار مسکن را می‌گرفتیم، یعنی بساز-بفروش‌ها، بانک‌ها و بنگاه‌ها را کنترل می‌کنیم.

دولت نباید مسئول ساخت و تولید مسکن باشد، مردم، شرکت‌ها و بنگاه‌ها می‌توانند مسکن بسازند، دولت مکلف است زمین را برای مسکن تأمین کند.

زمین حداقل ۵۰ درصد و بسته به جغرافیا بعضا ۷۰ درصد قیمت تمام شده یک خانه را به خود اختصاص می‌دهد. دولت باید زمین را در اختیار مردم قرار دهد و حتی در بعضی مواقع زمین را رایگان بدهد، این حق مردم است، زمین از انفال است و دولت آن را باید در اختیار طبقه های پایین که قدرت خرید ندارند بگذارد.

۱۷- ۱۸ سال از طرح مسکن مهر می‌گذرد. تا آنجا که من مطلع هستم کلا کمتر از ۲ میلیون مسکن ساخته شده و بیش از ۱۱۰- ۱۲۰ هزار مسکن هم هنوز تحویل نشده است.

محمدباقر قالیباف، نامزد چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در گفت‌وگوی ویژه خبری روز گذشته اعلام کرد که مدت زمان صاحبخانه شدن طبق برنامه هفتم توسعه ۷.۵ است. او این عدد را در حال حاضر 13 و 14 سال عنوان کرد. در این گزارش با بررسی شاخص‌های «دسترسی به مسکن» و «زمان انتظار برای خانه‌‌‌دار شدن» به بررسی ادعای قالیباف پرداخته‌ایم.

انتصاب ظریف در دولت کاملا غیرقانونی است
بر اساس قوانین موجود حضور آقای ظریف در جایگاهش، غیرقانونی است. من اگر بجای آقای ظریف بودم، به آقای پزشکیان می‌گفتم، اجازه بدهید من نباشم. لایحه‌ای هم که در مجلس است، تعیین تکلیف شود و اگر قانونی شد، من بازمی‌گردم و اگر نشد، برنمی‌گردم.

در مورد رد فوریت لایحه انتصاب در مشاغل حساس خود من هم به فوریت رای ندادم. وفاقی که بخواهد به خاطر رای نیاوردن یک لایحه به هم بخورد، نباشد بهتر است.

پس از گذشت صد روز از آغاز به کار دولت چهاردهم، در این گزارش نگاهی انداختیم به عملکرد دولت در راستای تحقق وعده‌های خود.

افزایش حقوق را بین ۲۰ تا ۳۰ درصد پیش‌بینی کرده‌ایم
یکی از موضوعاتی که در برنامه بحث معیشت و رفاه مردم و در کنار آن رشد اقتصادی است. موضوعات بودجه هنوز در مرحله اول است و در اینجا کلان درآمدها و کلان مصارف است البته بخش قابل توجهی از بودجه را تعیین و تکلیف می‌کند.

افزایش حقوق بسیار مهم است همه تلاشمان را کردیم که بتوانیم به اندازه تورم به مردم عزیزمان حداقل بتوانیم در حقوق و در خدماتی که داده می‌شد، ورود کنیم.

ما معتقد بودیم که بودجه‌ای که از لایحه دولت به مجلس آمد در هزینه‌های جاری کمی افزایش داشت این اشکال را هم من در صحن به آن اشاره کردم که از دوستان قول گرفتم که این را با هم اصلاح کنیم.

در یک جلسه خدمت رییس جمهور، دولت و کمیسیون‌های مجلس بود که آنجا پزشکان در این امر باور داشتند و تاکید کردند که اگر بنا هست هزینه جاری بخش‌های دولتی نسبت به جای بیشتر افزایش پیدا کند، گفت که آن را قبول ندارم حتما اولویت این است که به افزایش حقوق کارگران و کارمندان و بازنشستگان باشد. افزایش حقوق عزیزان را بین ۲۰ تا ۳۰ درصد پیش بینی کردیم.

حداقل حقوق ۱۳ میلیون پیش بینی شده و برای بازنشستگان ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در بودجه پیش بینی شده ، ۲۸۸ میلیون تومان در سال یعنی در حقیقت ماهانه هر کسی دریافتی ۲۴ میلیون تومان داشته باشد، یعنی ۲۸۸ در ۱۲ ماه ۲۴ میلیون تومان از مالیات معاف‌اند.

کمیسیون تلفیق با بررسی حقوق و دستمزد ۱۴۰۴، حداقل دریافتی حقوق بگیران و بازنشستگان را افزایش داد، اما مجلس وقتی هزینه‌ای به دولت اضافه می‌کند باید محلی هم برای درآمد تعیین کند. برنامه مجلس برای تامین این هزینه چیست؟

عملیات وعده صادق ۳ در وقت و زمان خودش انجام می‌شود
این‌که نتانیاهو جنایتکار متمرکز بر ایران است، یک حرف گزاف است؛ وقتی جنگ شروع شد و شهید نصرالله را شهادت رسانده و جنایت پیکر را انجام دادند، احساس همه این بود که حزب الله تضعیف شده است. در اجلاس IPU در ژنو هم گفتم که حزب‌الله زنده‌تر از همیشه است.

حتما عملیات وعده صادق ۳ را داریم و این تصمیم ماست و زمان آن هم جز عملیات است که در وقت و زمان خودش انجام می‌شود.

عقلانیت انقلابی این مجلس از مجلس قبلی بالاتر است
قالیباف در پاسخ به این پرسش که او در مجلس چگونه «سوپرانقلابی‌ها» را مدیریت می‌کند، اظهار کرد:

نگاه این چنینی را قبول ندارم چون اولاً مجلس محل نگاه‌های متفاوت و نظرات مختلف است و تضارب آرا و افکار دارد. اگر همه باهم یک حرف بزنیم خود ما هم آنجا اذیت می‌شویم.

هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد و همین امروز هم این موضوع در صحن علنی مجلس دیده شد. من نه‌تنها در این زمینه احساس مشکل نمی‌کنم که این امر را پویایی سیاسی مجلس می‌دانم و عقلانیت انقلابی این مجلس از مجلس قبلی بالاتر است.

هماهنگی بین قوا از وظایف رهبری انقلاب است و گاهی هم این جلسات سران قوا در محضر رهبری انقلاب برگزار می‌شود.

کسری ارزی داریم
بحث دلار هم روشن است؛ ما کسری ارز داریم از آن طرف هم هزینه‌هایی داریم. طبیعتا باید در موضوع حق ماموریت ها به این موضوع توجه شود البته که این سیاسی و سلیقه‌ای است و اگر دلاری حق ماموریت دهند خلاف قانون نیست و اگر تبدیل به ریال شود هم خلاف قانون نیست و می‌شود تبدیل ریال به صورت دلار توافقی باشد.

امروز با چین دشمن، دوست و منافع مشترک داریم
بدون شک چین یکی از کشورهای دوست نزدیک و متحد ما است و کشوری است که ما با او روابط عمیق راهبردی داریم و باید این روابط را توسعه دهیم؛ این اراده همه مسئولان در کشور ما است و طبیعی هم هست؛ چراکه یک ارتباط عمیق راهبردی میان کشورهایی شکل می‌گیرد که دوست مشترک، دشمن مشترک و منافع مشترک دارند و ما امروز با چین دشمن مشترک، دوست مشترک و منافع مشترک داریم.

بدون شک ارتباطات دو کشور هم در روابط دوجانبه، هم در روابط منطقه‌ای و هم در روابط بین‌المللی، در ابعاد مختلف استراتژی‌های بخشی اعم از مسائل محیط زیست، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و همچنین مسائل امنیتی و دفاعی ارتباطات راهبردی، ماندگار و تاثیرگذار است. امروز ما با چین فرصت‌های بزرگ‌تری داریم.

ریشه تورم در بهارستان، پاستور و میرداماد است
ریشه تورم و گرانی در بهارستان، پاستور و میرداماد است. یعنی مجلس و دولت و بانک مرکزی باعث گرانی هستند. بانک‌ها یکی از علل وجود گرانی هستند. افزایش نقدینگی و افرایش پایه پولی و کاهش ارزش پول ملی تورم آفرین است. از سوی دیگر هزینه‌های دولت را بالا می‌بریم، رشد اقتصادی وجود ندارد ، برای آن اوراق صادر می‌کنیم و کیک اقتصاد را بزرگ نمی‌کنیم. جی دی پی را بالا نمیبریم و هزنیه‌های جاری را بالا می‌بریم

با صراحت می‌گویم فصل اقتصاد را در برنامه هفتم ببینند. برای جلوگیری از نقدینگی و حل مشکلات صندوق‌های بازنشستگی چاره‌اندیشی شده است. بعضی از بانک‌های خصوصی خلق پول و دست در جیب مردم می‌کنند. باید وفاق و همدلی را متمرکز بر این موضوعات ایجاد کنیم.

با افزایش نرخ ارز کالاهای اساسی در سال آینده، چه روندی در قیمت‌ها به‌وجود می‌آید؟
دولت در بودجه سال 1404، نرخ ارز واردات کالاهای اساسی را افزایش داده و به 38 هزار و 500 تومان رسانید. در واکنش به این اتفاق، گروهی از نمایندگان مجلس، ضمن ابراز نگرانی خود از افزایش تورم، با این تصمیم دولت مخالفت کرده‌اند.

۲۵ میلیون لیتر سوخت در روز قاچاق می‌شود
انرژی دغدغه ماست و ۲۵ میلیون لیتر سوخت در روز قاچاق می‌شود که باید بپذیریم و برای رفع آن کاری کنیم؛ دولت و مجلس چنین چیزی را انکار نمی‌کنند پس چنین چیزی وجود دارد که وظیفه همه مسئولان در قوا نیز مشخص است.

انرژی به معنای فراورده‌های نفتی و گازی کالای انحصاری دولت به معنای عام و انفال است و بخش خصوصی آن‌ها را وارد و تولید نمی‌کند. یکی از بزرگ‌ترین مصرف کننده‌های انرژی نیز بخش های دولتی هستند.

امروز در پیک مصرف ۲۵۰ میلیون متر مکعب گاز در نیروگاه‌ها مصرف می‌کنیم و بیش از ۵ میلیارد لیتر سوخت مازوت و گازوییل در نیروگاه‌ها ذخیره می‌کنیم؛ در حوزه انرژی به اندازه‌ای که انرژی مصرف می‌کنیم به همان اندازه هدر می‌دهیم.

الان به اندازه درآمد ارزی ما و بخش خصوصی و دولتی انرژی را از دست می‌دهیم حالا با این وضعیت چگونه می خواهیم به رشد اقتصادی ۸ درصد برسیم که ۲ درصد آن مربوط به بهره‌وری در انرژی است.

قانون اقدام راهبردی نیامد که مانع برجام شود
من همیشه گفتم که تحریم یک کاغذ پاره نیست و حتماً در اقتصاد اثر دارد و کسی نمی‌تواند بگوید که اثر ندارد اما نکته‌ای که در زمینه انرژی گفتم مبنی بر این‌که ما این حجم از انرژی را هدر می‌دهیم به آمریکا و تحریم ربطی دارد؟ این مشکل خود ما است‌ و خودمان باید توجه و بهره‌وری را درست کنیم و کارمان را انجام دهیم‌.

قانون اقدام راهبردی نیامد که مانع برجام شود بلکه آمد که به برجام کمک و تسهیل‌گری کند؛ این قانون می‌گوید که توافق باید منجر به انتفاع اقتصادی واقعی شود نه صوری و همه بحث قانون اقدام راهبردی این بوده است؛ امروز ما هم از این قانون دفاع می‌کنیم و می‌خواهیم بگوییم که ما طرفدار حل موضوع هستیم نه این‌که مانع آن شویم. در بحث هسته‌ای بحث ما معتقدیم که هرجا که انتفاع اقتصادی برقرار شود و به طور واقعی تحریم‌ها برداشته شود حتماً موافقیم اما نگاه کنید که آژانس در قطعنامه‌ای که اخیراً صادر کرده چه رفتاری کرده است؛ این‌ها یک مفهوم دیگری هم دارد.

به نقل از رسانه‌های معتبر خارجی فرانسه، آلمان و بریتانیا به‌همراه ایالات متحده پیش‌نویس قطعنامه‌ای به شورای حکم ارائه کرده‌اند که ایران را به علت همکاری ضعیف با ناظر هسته‌ای سازمان ملل محکوم می‌کند. رسانه‌های غربی تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای حکام را قطعی قلمداد می‌کنند. عراقچی نیز امروز اعلام کرده در صورت تصویب این قطعنامه، ایران پاسخ متناسبی خواهد داد.

عمل دولت آمریکاست که تصمیمات ما را مشخص می‌کند
دولت جدید آمریکا و رییس جمهور آن برای ما حتماً با رقیبش متفاوت است؛ چراکه او شهید سلیمانی را به قتل رسانده است.

البته که ما الان هیچ قضاوتی نداریم و منتظریم که ببینیم در عمل چه کاری را انجام می‌دهند. عمل آنها در آینده تصمیمات ما را روشن می‌کند نه حرف‌هایی که آن‌ها می‌زنند. به نظر می‌رسد که نباید رییس دولت جدید آمریکا در مسیر باتلاقی که نتانیاهو در منطقه ایجاد کرده است، حرکت کند؛ بنابراین عمل او است که تصمیمات ما را مشخص می‌کند.

عباس آخوندی، سیاستمدار و استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران: با بیان اینکه جنگ بسیار پرهزینه است، اظهار کرد: ما باید به دنیا ثابت کنیم که آغازگر هیچ جنگی نیستیم و خواهان صلح هستیم که با آمدن ترامپ این موضوع شدنی‌تر است.

دیگر گشت ارشادی در قانون وجود ندارد
قوه قضاییه لایحه‌ای 9 ماده‌ای تنظیم کرد و به دولت و سپس به مجلس داد. قوه قضاییه فقط بخش جرم‌انگاری و قضایی را لحاظ کرده بود؛ بنابراین آن رابه دولت فرستادیم و ۱۴ ماده شد.

در اتفاق سال ۱۴۰۱ مجلس در گزارشی ۳۱ دستگاه را مسئول پوشش قوانین حجاب دانست و رسماً در صحن مجلس گفتیم که از ۳۲ دستگاه ، ۳۱ دستگاه به وظایف خود عمل نکرده است. غیر از نیروی انتظامی که به وظایف خود عمل کرده است.

قانون عفاف و حجاب وظایف دستگاه‌ها را در قبال حجاب مشخص کرد. البته در بخش جرم‌انگاری تلاش کردیم این لایحه را سطح‌بندی کنیم. در این لایحه جلوی هر گونه درگیری و اقدام مستقیم را گرفته‌ایم. دیگر گشت ارشادی در قانون وجود ندارد و ضمانت اجرایی آن را مشخص کردیم. کشف حجاب، بدحجابی و برهنگی در این لایحه سطح بندی شده است.

وظیفه مجلس و دولت است که با هم شرایط را پیش‌بینی کنند
صادرات نفت ما در حال حاضر با وجود تحریم به یک میلیون و هفتصد هزار بشکه در روز رسیده است. پس معلوم می‌شود با این شرایط هم می‌شود کار انجام داد. اما این‌که دشمن بتواند هرکار بخواهند بکند، درست نیست.

البته سختی‌ها و هزینه‌های تحریم را متوجه هستیم. امروز با پیش‌بینی شرایط دنیا و نوع رفتار ما با همسایگان و مجموعه‌هایی مانند شانگهای و بریکس حتما می‌توانیم از چنین موضوعاتی پیشگیری کنیم و حتما شرایط خاص دنیا و کشور و موارد کسری بودجه پیش بینی شده است و گفت‌گوهایی انجام شده است و متوجه این موضوعات هستیم.

ما خودروساز نیستیم
نمی‌گویم خودرو مافیا دارد یا ندارد اما در حوزه خودرو در نوع سیاست گذاری اشتباه کردیم.

رقابت را در حوزه بازار خودرو در کشور از بین برده‌ایم. برای حمایت از خودروی داخلی می‌گوییم تعرفه روی ماشین بسته شود تا این صنعت خراب نشود اما این تعرفه موقت و مشروط و کاهنده نیست نتیجه این می‌شود که ۴۰ سال بعد از تولید پیکان وضعیت خودرو همچنان همان است.

ما خودروساز نیستیم و حداکثر مجموعه‌ ساز هستیم؛ امروز اگر بخواهد یک پلفترم خودرو آماده و اجرا شود نزدیک به ۱/۵ تا ۲ میلیارد دلار هزینه پلتفرم برای طراحی ماشین است که باید حداقل ۴۰ میلیون تیراژ در ۱۰ سال داشته تا به سود برسد.

در سیاست‌گذاری در حوزه خودرو درست عمل نکردیم
ما به جای آنکه تعرفه‌ها را کاهنده کنیم بالا می‌بریم اما چه زمانی خودروساز تحول ایجاد می‌کند؟ به خودروساز بگوییم تعرفه ۴۰۰ درصد را اعمال می‌کنیم تا خودروهای دیگر رقابت نکند اما در ۱۵ سال دیگر سال به سال تعرفه کاهش پیدا می‌کند تا اگر خودروساز تحولی نداشت ظلم به مردم نشده و ماشینی با ایمنی و مصرف سوخت کم داشته باشد پس نگوییم مافیا بلکه بگوییم ما در سیاست گذاری درست عمل نکردیم.

اصرارکردم واردات خودرو شود بعد همه مخالفت‌ها را دیدند. خودروسازان بزرگ دنیا را نگاه کنید که با هم همکار و شریک می‌شوند در کشور ما هر روز خودروسازان قطعات وارد کرده و تجمیع می‌کنند.

در واکنش به قانون واردات می‌گویند ارز برای واردات نداریم پس چه طور در سال ۱۴۰۲، ۸ میلیارد برای واردات قطعات داده شد و اکنون برای واردات خودرو می‌گویند دلار نداریم؟ البته حرفم به این معنا نیست که افراد قابلی برای طراحی خودرو نداریم بلکه افراد قابلی هستند و ما هم مصمم هستیم کما اینکه کمیسیون تلفیق بودجه تعرفه واردات خودرو را به ۶۰ درصد رساند و تصویب کرد.

زیان انباشته خودروسازان و نارضایتی مصرف‌کنندگان
آبان 1403، پرماجرا برای صنعت و بازار خودرو گذشت. پازل اطلاعات مالی خودروسازان مربوط به نیمه اول سال جاری با انتشار صورت های مالی سایپا تکمیل شد تا رقم زیان انباشته شرکت‌های خودروساز از 208 هزار میلیارد تومان فراتر برود اما این همه ماجرای خودرویی آبان نبود و ایران‌خودرو و سایپا از لیست جدید قیمتی خود رونمایی کردند

فرهنگ را فراموش نمی‌کنیم
موضوعات اقتصادی اولویت ماست اما فرهنگ را فراموش نمی‌کنیم. موضوعات فرهنگی در نگاهی کوتاه، میان و بلند مدت حتما در اقتصاد هم اثر گذار است. در موضوع انرژی ، فرهنگ می‌تواند در نوع مصرف و نگاه ما اثرگذار باشد و یکی از جاهایی است که بیش از اصلاح صنعتی و پیشرفت تکنولوژی در کاهش مصرف موثر است.

در سال قبل این فرصت بود و از بخش جاری و سود شرکت‌ها درصدی برای حوزه فرهنگ کنار گذاشتیم و درصد قابل توجهی نیز بود. الان چون بودجه در کمیسیون تلفیق است و تا به صحن بیاید زمان می‌برد، نمی‌توانم عدد و رقم بدهم اما حتما نسبت به سال قبل رشد بیشتری در بودجه فرهنگی خواهیم داشت.

بنا نیست تصمیمات شوک‌آور برای جامعه ایجاد شود
بنا نیست تصمیمات شوک‌آور برای جامعه ایجاد شود. جلوگیری از اسراف به معنای افزایش قیمت نیست و تنها راه یا اولین راه افزایش قیمت نیست حتی اولین فرآورده‌ای هم که بخواهیم کاری کنیم شاید برای بنزین نباشد.

سهم بنزین در کل انرژی حدود ۹ درصد است، اما سهم گاز ۷۰ درصد است پس برای چاره اندیشی باید بدانیم از کجا و با چه روشی کار را انجام می‌دهیم ولی همه ما قبول داریم که این نوع مصرف کردن و قیمت‌گذاری کار درستی نیست و باید به عنوان یک مساله شناخته و جامعه و مردم همه با هم باشیم

۵۲ درصد خانوارها از بنزین استفاده کرده و یارانه به آن‌ها تعلق می‌گیرد و ۴۸ درصد خانوار خودرو ندارند که بنزین تعلق گیرد پس نابرابری دردناک‌تر از ناترازی و ظلم مضاعف است؛ معتقدم برای انرژی باید مساله را پذیرفته و با مردم حرف زده و نخبگان در میدان آیند و شوک وارد نکنیم. این تصمیم غلطی است که یک مرتبه قیمت‌ها بالا رفته و این شوک را اعمال کنیم.

باید جامعه هدف یارانه‌ها را به درستی تعیین کنیم
ما وقتی که طرح تعدیل در سال ۱۴۰۱ در حال اجرایی بود، در مجلس بحثی داشتیم مبنی بر این‌که اگر دولت تصمیم دارد تا نرخ ارز ترجیحی را افزایش دهد، خودش مجاز به این کار است و ما او را مکلف به این کار نکردیم اما گفتیم که اگر دولت تصمیم به انجام چنین کاری گرفت حتماً تکلیف دارد تا کالابرگ الکترونیکی را اجرا کند به این دلیل که بتوانیم سبدی از نیازهای ضروری را جهت تامین ۲۰۰۰ کالری در روز در اقلام خوراکی و همچنین اقلام مورد نیاز در حوزه بهداشت و درمان و حتی کالاهای اصلی جهیزیه تحت پوشش قرار دهیم.

الان نیز دولت همراه است و به صورت ویژه آقای پزشکیان همراه است؛ یکی از موارد وفاق همین جا است؛ چرا که این هماهنگی و باور وجود دارد که حتماً برای مبارزه با گرانی، بخشی از جامعه را که در دهک‌های جامعه هستند، به گونه‌ای با ارائه همین سبد کالا تحت پوشش قرار دهیم. به روایتی در فاز اول ۱۲ قلم کالا و در فاز بعدی ۲۵ کالا را به گونه‌ای تحت پوشش قرار دهیم که رشد قیمت آن‌ها هرگز از افزایش حقوق کارگران و کارمندان بیشتر نشود.

از طرف دیگر باید خودمان که مقصر هستیم به این موضوع توجه کنیم که الان عملاً نزدیک به ۸۲ میلیون نفر یارانه می‌دهیم؛ ما باید افرادی که در طبقات و دهک‌های پایین جامعه قرار دارند حتی تا دهک‌های هفتم را به طور جدی تحت پوشش سبد کالا قرار دهیم. باید بتوانیم جامعه هدف یارانه‌های اصلی و ریالی را به درستی تعیین کنیم و این یارانه‌ها به جایی اصابت کند که در اولویت هستند؛ این از کارهای قطعی است که در بودجه سال ۱۴۰۴ در دستور کار و از مواردی است که مورد توجه قرار خواهد گرفت.

با سفر رسمی پزشکیان به مسکو ‌ روابط دوجانبه گسترش پیدا می‌کند
روسیه از کشورهای همسایه با منافع مشترک است که در حوزه انرژی و مسائل دفاعی و تجهیزات و الکترونیک ارتباطات نزدیک داریم و در بحث ترانزیت و کردیور فرصت های اساسی و جدی داریم.

فکر می‌کنم نتوانستیم از همه ظرفیت‌ها به درستی استفاده کنیم. البته در این سال ها شتاب بیشتری گرفته است.

فکر می‌کنم در آینده نزدیک با سفر رسمی رییس جمهور به مسکو ‌روابط دوجانبه گسترش پیدا می‌کند. توافق نهایی در حوزه راهبردی و در همه زمینه‌ها بین دو کشور به امضای دو طرف خواهد رسید که می‌تواند شتاب همکاری‌ها را گسترش دهد.

در اولین فرصت مناسب سفری به عراق خواهم داشت
بر اساس سیاست‌های خارجی که ایران دارد، روابط پارلمانی خوبی میان ایران و همسایه‌ها و به خصوص میان ایران و عراق برقرار است.

در بحث های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی روابط دو جانبه میان ایران و عراق جاری است و بیشترین مبادلات اقتصادی و موضوع گردشگری و سفر عتبات میان دو کشور جاری است. حتما آمریکا از این روابط راضی نیست و تلاش می‌کند تا مشکلاتی بوجود آورد. تلاش دو پارلمان و دو دولت بر حل مشکلات امنیتی مرزی و اقتصادی است.

نشست‌های بین پارلمانی بین دو کشور در جریان است. در اولین فرصت مناسب سفری به عراق خواهم داشت.

با فیلترینگ به شکل کنونی مخالفم
با فیلترینگ به شکلی که الان وجود دارد، مخالف هستم. اساس فیلترینگی که امروز با آن روبرو هستیم، حوادثی بود که در سال ۱۴۰۱ اتفاق افتاد و واقعاً نیز لازم بود این کار انجام شود اما به نظر من ادامه آن به شکل فعلی صحیح نبود و ما باید زودتر از این در این زمینه تصمیم می‌گرفتیم.

فیلترینگ را بر اساس یک تصمیم اضطراری اتخاذ کردیم اما امروز یک محکی می‌توان انجام داد و دید که آیا واقعاً اهداف تحقق پیدا کرده یا خیر؛ امروز وقتی به اعداد و ارقام و گزارشات و اخبار نگاه می‌کنیم می‌بینیم که این موضوع تایید نمی‌شود. از طرف دیگر باید به این پرسش پاسخ دهیم که آیا قبول داریم که باید از ایجاد آسیب‌های اخلاقی و اخلاق در امنیت روانی جلوگیری کنیم و باید یک حکمرانی در فضای مجاز داشته باشیم؟

حکمرانی در فضای مجازی شرط عقل است و تجربه دنیا نیز در این زمینه وجود دارد و ما حتماً لازم داریم که این کار را انجام دهیم؛ امروز بحث بر سر چگونگی انجام این کار است. فیلترشکن‌هایی که امروز مورد استفاده قرار می‌گیرند هم هزینه اضافی به خانواده‌ها وارد کرده و هم آسیب‌های اخلاقی بدتر شده و حتی آسیب‌هایی در حوزه امنیت شبکه نیز ایجاد شده است و حتی استفاده از پهنای باند خارجی بیشتر شده است؛ بنابراین معتقدیم باید این کار را با یک درایت و روش و یک پختگی و برنامه‌ای دقیق پیش ببریم.

در جلسه اخیر سران قوا این موضوع مورد بحث قرار گرفت و یک جمع‌بندی انجام شد و کارشناسان در حال انجام کار هستند. به نظر من در این خصوص چند گام باید برداشته شود که اولین آن‌ها تقویت پلتفرم‌های داخلی است؛ یکی از اتفاقاتی که در دوران فیلترینگ رخ داد این بود که پلتفرم‌های داخلی توانستند مقداری جای خود را پیدا کنند اما اگر رقابت نباشند معتقدم که به سرنوشت خودروسازها گرفتار خواهند شد.

 


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید