آل هاشم شعار نمی‌داد، تندرو نبود، لعن و نفرین نمی‌کرد و از جنس مردم بود

به نقل از منابع خبری

اگر بازار تبریز را قلب فرهنگی این شهر بدانیم حضور مکرر آل هاشم در سطح بازار، سر زدن به کسبه قدیمی و جویا شدن اوضاع و احوال اقتصادی برای فعالین بازار به خصوص جوان‌ها تشویق به حساب می‌آمد. در این مسیر اگر وقت داشت به کسی نه نمی‌گفت و پای درد و دل مردم می‌نشست و اهل وعده دادن نبود.

به گزارش نبأخبر،خاندان آل هاشم در تبریز معروف اند، بیشتر اعضای این خانواده روحانی، بازاری یا فرهنگی اند. اما دو شخصیت از میانشان شهرت بیشتری داشتند، آیت‌الله سید محمد تقی آل هاشم و پسرش سید محمد علی.
خانه آقا سید محمد تقی آل هاشم در تبریز، محل رفت و آمد مردم است. آل هاشم‌ها اهل خیابان وحدت هستند، هر سال عید غدیر در حیاط خانه فرش پهن می‌کنند و در را باز می‌گذارند و به پای هر مهمانی که از در وارد شود بلند می‌شوند و می‌نشینند. خانه ساده‌ ای دارند، پدر امام جمعه فقید تبریز در سبک و سیاق یک روحانی سنتی زندگی می‌کرد. پیر مرد ظهر‌ها در مسجد بازار و شب ‌ها در مسجد سید حمزه نماز می‌‌خواند. کمتر کسی است که آقا سید محمد تقی را در بازار ندیده باشد. قدش خمیده و بدنش فرتوت، اما هر روز طول بازار تبریز را با قدم های آهسته می‌پیماید تا به وظیفه اصلی اش که پیش نمازی مسجد است برسد. وقتی آیت‌ الله سید محمد علی آل هاشم به تبریز آمد، شیوه پدرش را ادامه داد. نه سمت بالای شهر رفت، نه دور و بر ملک و املاک و ساخت‌وساز گشت. عید غدیر در دفتر ولی فقیه نبود و به رسم بزرگتری و کوچکتری در خانه پدرش مهمانان داری می‌کرد، ولی در نماز جمعه پدر پشت سر پسر نماز می‌خواند. وقتی آقای آل‌ هاشم امام جمعه تبریز شد در اولین اقدام خود دستور داد نرده‌هایی را که بین صف اول نمازگزاران بین مسئولان و مردم فاصله می‌انداخت بردارند. ورود و خروج از درب تشریفات را حذف کرد و مثل نمازگزاران از درب اصلی تردد می‌کرد. در یک اقدام دیگر برای صرفه‌ جویی در مصرف برق گفت لوسترهای مصلا را خاموش کنند. مردم تبریز چند دهه روحانیون و علمایی را در مقام مدیر و مسئول دیده بودند که با مردم حفظ فاصله می‌کردند از این رو مواجهه با آیت‌الله آل هاشم در نانوایی، مترو، بازار صف اتوبوس یا در سایر نقاط شهر برایشان شیرین می‌نمود.
در یک مورد حضور آقای آل هاشم در ورزشگاه یادگار امام تبریز برای تماشای بازی فوتبال تیم تراکتور به زمزمه اغتشاش در این بازی پایان داد. رفتار، برخورد و هم نشینی او با بازیگران سینما و تئاتر یا اهالی رسانه و عکاسان و خبرنگاران دایره اطلاعات او از کف جامعه را افزایش می‌داد.
خطبه های این خطیب فقید جمعه اگر چه کوتاه بود اما پر از ضرب المثل، اشعار ترکی و دعا های ساده و دلپسند بود. وی در خطبه های نماز جمعه برای پر میوه بودن باغ ها، پر محصول شدن زمین های زراعی و پر آب شدن ذخایر زیر زمینی دعا می‌کرد. شعار نمی‌داد، تندرو نبود و کمتر لعن و نفرین بر زبان جاری می‌ساخت.
اگر بازار تبریز را قلب فرهنگی این شهر بدانیم حضور مکرر آل هاشم در سطح بازار، سر زدن به کسبه قدیمی و جویا شدن اوضاع و احوال اقتصادی برای فعالین بازار به خصوص جوان‌ها تشویق به حساب می‌آمد. در این مسیر اگر وقت داشت به کسی نه نمی‌گفت و پای درد و دل مردم می‌نشست و اهل وعده دادن نبود.
رای سید محمد علی آل‌ هاشم در انتخابات مجلس خبرگان رهبری و فاصله معناداری که رأی او با آرا دیگر منتخبین داشت نشان دهنده اقبال و اعتماد مردم استان به او بود. سومین امام جمعه تبریز الگوی کم‌ نظیر برای ائمه جمعه و مسئولین کشور بود.


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید